Sommigen zullen ons nog wel kennen van dit topic:
[VVDD] Mijn trots is weer thuis!!
Helaas is mijn vader inmiddels overleden en aangezien hij zo heeft doorgezet om onze merrie hier te krijgen is de emotionele waarde alleen nog maar groter geworden.
Vandaar ook de overweging om een veulentje te fokken, puur als nageslacht van de merrie zelf, zodat er nog iets van haar is als ze er zelf ooit niet meer zal zijn. Het eventuele veulen zou ook voor onszelf zijn, maar uiteraard is het wel de bedoeling om te verbeteren
Wel houden we in ons achterhoofd dat ze nog nooit een veulen heeft gehad en dit jaar 11 wordt, maar de dierenarts zei dat als de merrie tiptop gezond en in conditie is, dit op zich geen probleem hoeft te zijn. Uiteraard zijn we van plan (mocht het hele feest doorgaan) om alles onder streng toezicht van een dierenarts te doen.
Maar nu.. de hengstenkeuze. Onze merrie is van Ait 410 x Atse 342 x Leffert 306.
Ait zelf is een Feitse x Reitse dus voert o.a. Jochem, Mark en Oege. Veelvoorkomende hengsten dus. Dat maakt de hengstenkeuze er niet gemakkelijker op.
Sterke punten merrie
* Goed werkwillig en vooral leergierig en erg lief karakter. Als je duidelijk bent gaat ze voor je door het vuur
* Mooie sokken
* Volle staart
* Mooie hals, echter wel wat kort. Redelijk diep uit de borst maar geen onderhals, dit zou ik graag willen behouden
Aandachtspunten merrie
* Beetje een weke rug, hengst met een strakkere bovenlijn zou verstandig zijn denk ik
* Korte benen, hengst zou denk ik het best eentje kunnen zijn die hoger op de benen staat
* Merrie heeft redelijk korte manen, lange manen zouden fantastisch zijn
ze heeft echter wel een hele volle bos manen.* Merrie heeft toegestane witte haartjes op haar hoofd (boven de ooglijn en gewoon toegestaan). Bij de geboorte al een klein kolletje, echter nu wat grijze haartjes erbij door vroegtijdige ouderdom, net als haar moeder. Hengst die wit doorgeeft is dus geen optie.
* Af en toe kan ze best dominant gedrag vertonen.
* Het zou mooi zijn als het veulen wat meer maat zou hebben dan de merrie.
Hier enkele gegevens van haar van het stamboek:

De merrie zelf:

Alle tips zijn welkom
Met onderbouwing zou super zijn, zo kan ik er zelf ook nog wat van leren

Geeft alleen wel weer iets hogere inteelt. Wel lager verwantschap.