Ik wil graag mijn merrie laten dekken komend voorjaar en ik ben druk aan het zoeken naar de juiste hengst. Nu heb ik zelf weinig ervaring met het selecteren van hengsten maar ik weet wel wat ik graag zou willen verbeteren en wat ik dus in een hengst zoek. Ik ben ook erg benieuwd naar de suggesties op bokt.
Wat informatie:
Ik heb een springgefokte merrie maar ga voor een dressuurhengst. Dit veulen is bedoeld voor mijzelf en in eerste instantie niet voor verkoop.
Naam: Vuline (roepnaam Verona)
Casco x Cadmus, merrielijn 25, fokfamilie 379
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/30530
Predikaat: STER
Nakomelingen: 1 van Phin Phin en 1 van Triple
Verbeterpunten:
Gezien ze zelf genoeg sensibel is, zoek ik een nuchtere hengst die niet snel ergens van onder de indruk is. Ik zoek ook een hengst die niet te groot fokt omdat het paard voor mijzelf bestemd is en ik zelf ook niet zo groot ben. Qua gangen ligt de nadruk op verbeteren van de stap en ook een puntje van aandacht is haar balans en gedragenheid. Ik wil dus een hengst met een meer dan voldoende zelfhouding en een zeer sterk achterbeen. Vuline is zelf langgelijnd met een voldoende lange hals. De hengst moet in elk geval niet te lang zijn in de rug en een niet te lang hoofd hebben. Dit fokt zij zelf erg door. Dus een wat compactere hengst met een aansprekend hoofd.
In de bijlage vinden jullie een foto gemaakt op de merriekeuring, en twee foto's onder het zadel van zowel springen als dressuur. Het KWPN heeft haar op de stamboekkeuring beoordeeld met het predikaat STER en zij kreeg de hoogste cijfers voor haar exterieur en haar galop.
Zelf heb ik ook al 2 hengsten in mijn hoofd: Astrix en Rubin Royal. Maar ik ben enorm benieuwd naar de ervaringen en meningen op bokt en misschien komt daar wel een mooie keuze uit waar ik zelf niet aan gedacht had.