Zoektocht naar dressuur hengst voor nassau merrie

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kady1

Zoektocht naar dressuur hengst voor nassau merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 17:10

Voor onze merrie (ster) met de volgende afstamming: Nassau x Gerschwin x Ultrazon zijn we op zoek naar een dressuur hengst met als doel een fijn allround paard te fokken welke genoeg kwaliteit heeft voor de dressuur, maar waar je ook leuk een sprong mee kan maken.
Veulen is voor eigen gebruik maar moet wel commercieel genoeg zijn om te verkopen ( gezien we niet in de toekomst kunnen kijken)
Dekgeld max 1500 euro.
Sta ook open voor jongere hengsten maar een klein beetje bewezen vind ik wel fijn

Merrie mag bijna over naar het Z2 dressuur en heeft in het verleden M gesprongen.

Ik zou graag de volgende punten bij de merrie verbeteren:

* groter fokken, merrie is maar 1,62 m
* iets chiquer / meer bloed, merrie is wat groffer, vooral hoofd en benen zijn wat plomp
* meer bergopwaarts gebouwd.
* Mag naar mijn zin net iets minder lang in de rug

Merrie is erg braaf en makkelijk te rijden dus een hengst met wat meer karakter zou mogen maar dat hoeft niet.

De voorkeur gaat uit naar een zwarte of zeer donker bruine hengst, maar een mooie vos of andere suggesties word niet uitgesloten.

Ik hoop dat jullie mijn lijstje wat aan kunnen vullen met goede idee├źn.

Elisa2

Re: Zoektocht naar dressuur hengst voor nassau merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:13

Heb je een linkje naar horsetelex en goede standfoto's?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 19:11

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 15:21

We hebben geprobeerd om goede standfotos te maken. Dat is nog best moeilijk paardlief had niet zo veel zin om netjes stil te staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:35

Aansprekende merrie om te zien qua bouw, eigenlijk haast zonde om er een dressuurhengst op te zetten.

Het achterbeen lijkt vrij steil en het fundament zou wat strakker mogen imo. Haar rug lijkt mij op de foto niet te lang, zou niet snel een kortere rug willen fokken als je ook nog een fijn springpaard over wilt houden.

Wat bij mij opkomt wat passend is bij je lijstje is in eerste instantie Ferdeaux.

Ik ga er nog even verder over nadenken en kom er nog op terug.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 15:41

Dank je voor je bericht.
De reden dat ik graag een dressuur hengst wil is omdat ik zelf voornamelijk dressuur rijd. Korter in de rug vind ik zelf idd op deze foto s mee vallen. Denk dat dat meer mijn gevoel is van onder het zadel omdat ik heel hard moet werken om haar bij elkaar te rijden. En daar komt dan natuurlijk dat stukje bergopwaarts ook bij dat gaat haar van nature niet zo makkelijk af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:06

Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met het vrij lange en en steile achterbeen waardoor ze de hoeken in het achterbeen wat moeilijker kan verkleinen en daardoor het bekken minder makkelijk kan kantelen.

Ik denk dat het belangrijk is om een hengst uit te zoeken met een correct gesteld achterbeen die bovengenoemde wel makkelijk kan en dan krijg je het bergopwaartse vanzelf. Vandaar dat ik dacht aan Ferdeaux maar Totilas bloed kun je ook naar kijken, Total US kan dit super bijvoorbeeld, weet alleen niet of deze ook maat gaat fokken.

-Kurt Albrecht-

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 18:01

Total US hadden we zelf ook al op het lijstje staan, met kanttekening de maat.
Wat vind je van Everdale?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:27

Zou ik niet doen bij deze merrie omdat hij een lang steil achterbeen door geeft.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie