welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 12:28

een tijd geleden heb ik een topic aangemaakt over de hengstkeuze van een PRE. alleen zie ik ineens ook wel erg veel leuke KWPN hengst voorbij komen :Y) nou ben ik niet reuze bekend met de vooral jongere KWPN hengsten dus ik dacht misschien weet bokt wel een goede match.
ik weet het nog steeds niet 100% zeker maar er is wel een grote kans dat ik haar in 2018 of 2019 wil laten dekken.

info over Hedwig:
ze is 50% fries, de andere helft weten we niet maar ze lijkt erg spaans dus dat zou kunnen vandaar ook mijn eerste gedachten aan een PRE hengst.
-ze is heel nuchter en ontzettend eerlijk.
-ondanks dat ze zo relaxt en nuchter is, is ze wel heel pittig. altijd naar voren denken met meestal tevel energie dan te weinig.
-ze fokt groot, wij kochten haar drachtig van een fries 8 jaar geleden en dit veulen is boven de 1.70 gekomen terwijl Hedwig maar 1.53 is.

verbeterpuntjes:
-ze is niet erg lenig of talentvol voor de dressuur.
-ze heeft moeite met het dragen op het achterbeen dus een goed achterbeen in welkom :P
-iets lange rug, maar wel heel sterk dus niet week ondanks de lengte.
-de uitgestrekte gangen zijn ook een verbeter punt.

nu de foto's

Afbeelding

Afbeelding

hier met haar veulen 7 jaar geleden (75 % fries)
http://boktimg.nl/img/m/4E2d6f.jpg

http://boktimg.nl/img/m/W1vd4O.jpg

http://boktimg.nl/img/m/RBZWZN.jpg

http://boktimg.nl/img/m/v7WZhD.jpg

ik hou wel van wat body, dikke nek etc. geen hoekige paarden.
het mag ook een jonge KWPN hengst zijn, lijkt mij dat die ook iets goedkoper zijn qua dekgeld? of maakt dat niet uit?

brand maar los :D

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:33

Ik zou het zoeken bij een barock pinto hengst denk ik voor haar..zou er geen kwpner op zetten. Maar een beetje in het fenotype blijven.

Anoniem

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:39

haar enige plusplunt is dat ze nuchter is en haar minpunten zijn dat ze niet geen talent heeft voor dressuur, ze kan niet dragen en strekken en waarschijnlijk ook niet springen. Dus wat kan ze wel? gewoon lopen en staan?

Dan zou ik gewoon niet fokken met dit paard. Uit een slechte merrie kun je geen goed paard fokken. Of wat word je doel met het veulen?

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 13:16

Anoniem schreef:
haar enige plusplunt is dat ze nuchter is en haar minpunten zijn dat ze niet geen talent heeft voor dressuur, ze kan niet dragen en strekken en waarschijnlijk ook niet springen. Dus wat kan ze wel? gewoon lopen en staan?

Dan zou ik gewoon niet fokken met dit paard. Uit een slechte merrie kun je geen goed paard fokken. Of wat word je doel met het veulen?


nee ze heeft ook een ontzettend leuk karakter! echt een once in a lifetime paard.
ze loopt op dit moment Z1 dressuur door goede training maar echt talent heeft ze niet, krijg niks cadeau. ze is absoluut geen slechte merrie anders wou ik ook geen veulentje van haar. ik wil met het veulen de dressuur in, vandaar misschien toch de keus voor een KWPN

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 13:17

Elisa2 schreef:
Ik zou het zoeken bij een barock pinto hengst denk ik voor haar..zou er geen kwpner op zetten. Maar een beetje in het fenotype blijven.


ja om in dat type te blijven is wel leuk inderdaad maar ik wil er de dressuur mee in en een verbetering van Hedwig qua gangen etc. en weet niet of je dat heel snel krijgt met een barock pinto..

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:30

Er is geen hengst die alle punten kan verbeteren. Ga shows af, zoek een hengst uit die je het meeste aanspreekt en ga daar mee dekken!

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:31

Als je bij hetzelfde type blijft heb je tenminste enige zekerheid wat er uitkomt.
Met een kwpn'er kan je ook de looks van een kwpn'er en de gangen van jou merrie krijgen.
Het is maar net de vraag hoe graag je met haar wil fokken, anders zou ik zeggen koop een mooi kwpn veulen.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:32

Wat verwacht je voor veulen uit een kruising met een KWPN hengst?
Een leuke KWPN hengst zegt nog niets over of er ook een leuk veulen uit komt natuurlijk.

Maar bij het barock pinto zijn ook wel hengsten goedgekeurd van het warmbloed type.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 13:39

Yunomi schreef:
Wat verwacht je voor veulen uit een kruising met een KWPN hengst?
Een leuke KWPN hengst zegt nog niets over of er ook een leuk veulen uit komt natuurlijk.

Maar bij het barock pinto zijn ook wel hengsten goedgekeurd van het warmbloed type.


nee klopt, maar dat weet je met geen een ras natuurlijk :)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:49

Hm je hebt tegenwoordig ook hele goede friezen hengsten die goed kunnen strekken en met een goed achterbeengebruik. Ik denk dat ik dan gezien je wensen daar naar zou kijken.

Waarom..omdat je merrie een sterk hellend kruis heeft, echt om te stuwen en niet om te dragen. En ik denk dat je met een luxe fries wat dus meer aansluit bij de rest van het type het snelste resultaat hebt qua verbetering van de gangen.

Bij een kwpner zal het meer een gok zijn wat er uit gaat komen, en als de nakomeling bijv de achterhand van de merrie erft dan blijft je problemen houden met het achterbeen gebruik.

Mocht je perse een kwpn hengst willen dan zou ik voor een bewezen hengst die echt hele goede bewegingen geeft gaan, qua prijs maakt dat niet zoveel uit. Jonge hengsten kunnen bij het kwpn ook duur zijn.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 14:17

Elisa2 schreef:
Hm je hebt tegenwoordig ook hele goede friezen hengsten die goed kunnen strekken en met een goed achterbeengebruik. Ik denk dat ik dan gezien je wensen daar naar zou kijken.

Waarom..omdat je merrie een sterk hellend kruis heeft, echt om te stuwen en niet om te dragen. En ik denk dat je met een luxe fries wat dus meer aansluit bij de rest van het type het snelste resultaat hebt qua verbetering van de gangen.

Bij een kwpner zal het meer een gok zijn wat er uit gaat komen, en als de nakomeling bijv de achterhand van de merrie erft dan blijft je problemen houden met het achterbeen gebruik.

Mocht je perse een kwpn hengst willen dan zou ik voor een bewezen hengst die echt hele goede bewegingen geeft gaan, qua prijs maakt dat niet zoveel uit. Jonge hengsten kunnen bij het kwpn ook duur zijn.


oke bedankt! fries is heb ik ook aangedacht alleen ben ik heel bang dat het veulen dan te grof word. haar vorige veulen is ook grover gebouwd als haar
Afbeelding dit is hem
hij heeft wel het ontzettend geweldige karakter en uiterlijk van haar overgenomen <3

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:22

Ik vind dat wel een plaatje hoor :j

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:39

Is de Friese hengst Elias niks?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:40

Mooi dier inderdaad! maar je hebt hele luxe sport friezen tegenwoordig. Ik heb me zelf verbaasd over de goede kwaliteit qua gangen etc in vergelijking met "vroeger".

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:41

Beste TS,

Ik zou kiezen voor een bewezen kwpn hengst en geen jong ding. Fokken is gokken en met jouw merrie des te meer omdat het lastig in te schatten is wat er uit gaat komen. Verder mag er denk ik best een bloederige kwpn-hengst op. Dit denk ik omdat je meer richting het kwpn paard toe wil fokken (waarom zou je anders een kwpn hengst kiezen?).

Misschien is het leuk om eens te kijken in de keur en preferente lijsten van het kwpn.
https://www.kwpn.nl/over-kwpn/lidmaatsc ... e-hengsten

Tenslotte is een jonge hengst meestal rond de 800 a 900 euro aan dekgeld en een bewezen hengst rond de 1500 euro. Ja dat kost wat meer, maar als je dat te veel vind voor de gok. Koop dan een veulen of driejarige en ga het daarmee doen. Ik heb ook een veulen gekocht en dat bevalt mij echt uitstekend. Plus mijn veulen kwam uit een super elite, prok, ibop-dr en sport-dr merrie en heeft mij echt lang niet zo veel gekost als zelf een veulentje fokken met een recreatie merrie zonder predikaten. Kopen is tegenwoordig voor de recreant echt goedkoper.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 11:52

Lily_Fee schreef:
Beste TS,

Ik zou kiezen voor een bewezen kwpn hengst en geen jong ding. Fokken is gokken en met jouw merrie des te meer omdat het lastig in te schatten is wat er uit gaat komen. Verder mag er denk ik best een bloederige kwpn-hengst op. Dit denk ik omdat je meer richting het kwpn paard toe wil fokken (waarom zou je anders een kwpn hengst kiezen?).

Misschien is het leuk om eens te kijken in de keur en preferente lijsten van het kwpn.
https://www.kwpn.nl/over-kwpn/lidmaatsc ... e-hengsten

Tenslotte is een jonge hengst meestal rond de 800 a 900 euro aan dekgeld en een bewezen hengst rond de 1500 euro. Ja dat kost wat meer, maar als je dat te veel vind voor de gok. Koop dan een veulen of driejarige en ga het daarmee doen. Ik heb ook een veulen gekocht en dat bevalt mij echt uitstekend. Plus mijn veulen kwam uit een super elite, prok, ibop-dr en sport-dr merrie en heeft mij echt lang niet zo veel gekost als zelf een veulentje fokken met een recreatie merrie zonder predikaten. Kopen is tegenwoordig voor de recreant echt goedkoper.


bedankt voor de reactie!
een paard (veulen, jaarling etc) kan natuurlijk ook maar een beetje goed paard kost netzogoed erg veel. en t lijkt mij gewoon erg leuk om een veulen van haar te hebben omdat ze zo ontzettend leuk is <3
maar inderdaad het is een ontzettende gok, misschien een PRE toch beter

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:53

Ik zou denk ik dan ook gaan voor een Pre. Dadelijk krijg je een mix van kwpn met jou merrie en dan weet ik niet of je daar blij mee gaat zijn.
Ook een goede Pre hengst kost rond de 1000,-.
Wat is je budget? Zoek een hengst met maat en een goed achterbeen. Dan behoud je ook de body van je merrie. Barock Pinto kan ook maar dat zijn niet mijn type paarden, Friezen overigens ook niet.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 13:22

_Zsazsa_ schreef:
Ik zou denk ik dan ook gaan voor een Pre. Dadelijk krijg je een mix van kwpn met jou merrie en dan weet ik niet of je daar blij mee gaat zijn.
Ook een goede Pre hengst kost rond de 1000,-.
Wat is je budget? Zoek een hengst met maat en een goed achterbeen. Dan behoud je ook de body van je merrie. Barock Pinto kan ook maar dat zijn niet mijn type paarden, Friezen overigens ook niet.


ik heb al 3 PRE's, 1 van die 3 word het dan, alleen nog kiezen :+

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:28

Haha die kun je nooit genoeg hebben!

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:35

Denk niet dat dit dier een Fries x PRE is, gezien de opmerkingen over het paard zelf.
Denk dat dit een kwpn-achtig iets is, met een Friese vader.

Goedkoop dekgeld ga je bij het kwpn al lang niet meer vinden, maar ik denk bij APTO PRE's ook niet.
Denk dat je bij Barock Pinto de laagste dekgelden vindt, maar daarnaast... met een BP vermeerder je ook nog het meest in het type en dus het meest logisch. Genetisch blijft het strooien.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 15:13

Dees schreef:
Denk niet dat dit dier een Fries x PRE is, gezien de opmerkingen over het paard zelf.
Denk dat dit een kwpn-achtig iets is, met een Friese vader.

Goedkoop dekgeld ga je bij het kwpn al lang niet meer vinden, maar ik denk bij APTO PRE's ook niet.
Denk dat je bij Barock Pinto de laagste dekgelden vindt, maar daarnaast... met een BP vermeerder je ook nog het meest in het type en dus het meest logisch. Genetisch blijft het strooien.


welke opmerking bedoel je?
ik zou het echt heel graag willen weten ben echt heel benieuwd.
de fokker leeft alleen niet meer en de man waar we haar gekocht hebben heeft het nooit geweten..
in Friesland zijn wel 2 andere paarden die uit de zelfde omgeving komen als haar en echt ontzettend op haar lijken, die zijn wel PRE x fries.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:10

_Joelle schreef:
verbeterpuntjes:
-ze is niet erg lenig of talentvol voor de dressuur.
-ze heeft moeite met het dragen op het achterbeen dus een goed achterbeen in welkom :P
-iets lange rug, maar wel heel sterk dus niet week ondanks de lengte.
-de uitgestrekte gangen zijn ook een verbeter punt.


Lange rug, matig sterk achterbeengebruik, matig dressuurtalent....
Als deze voortkwam uit een zuivere PRE-merrie of PRE-hengst, dan waren deze zaken beter geweest.
Dit soort types zie je heel veel. Zijn vrijwel altijd kruisingen warmbloedpaard + Fries.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 06:05

Dees schreef:
_Joelle schreef:
verbeterpuntjes:
-ze is niet erg lenig of talentvol voor de dressuur.
-ze heeft moeite met het dragen op het achterbeen dus een goed achterbeen in welkom :P
-iets lange rug, maar wel heel sterk dus niet week ondanks de lengte.
-de uitgestrekte gangen zijn ook een verbeter punt.


Lange rug, matig sterk achterbeengebruik, matig dressuurtalent....
Als deze voortkwam uit een zuivere PRE-merrie of PRE-hengst, dan waren deze zaken beter geweest.
Dit soort types zie je heel veel. Zijn vrijwel altijd kruisingen warmbloedpaard + Fries.


Bij dit soort dingen kan je eindeloos de discussie aan gaan. Gewoon laten uitzoeken wat zij genetisch is. Is tegenwoordig niet meer zo duur en wel interressant voor je hengstenkeuze.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:43

Als je wat minder zwaar wilt fokken met een wat kortere rug en toch beweging wilt houden is AF Montoyo misschien wel een idee. Schrijf je het veulen nrps in

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: welke KWPN hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:24

Is Spielberg wat? Bewezen hengst die niet al te duur is. Geeft goede modellen met een fijn karakter.