ik overweeg om mijn merrie (°2010) dit jaar opnieuw te laten dekken. Ze werd eind vorig jaar uit de sport gehaald wegens een ernstige blessure (trauma door stamp ander paard). Haar herstel gaat voorspoedig, maar voor méér dan recreatie zal ze niet meer gebruikt kunnen worden.
Gegevens merrie
- Verdi x Touch of fairway xx x Jokinal de Bornival
-https://www.hippomundo.com/pedigree/performance/371202
-prestaties: jonge paarden wedstrijden 5j: alle parcoursen foutloos, finale 4 strafpunten
- 6j: 6/9 parcoursen foutloos, waaronder 1 op finale jonge paarden
- dressuur M1
- eventing
- E-label (exterieur, vgl met 'ster' in NL), G-label (volledige goede x-rays). Voor blessure goed opweg voor P-label (prestatie) te hebben en dus elite te worden. Helaas zal dit er nu rechtstreeks niet meer van komen.
Sterke punten
- rustig karakter, braaf en ongecompliceerd op wandeling, wel merrie-achtig op been en kan net als Verdi zelf stevig bokken na de sprong
- zeer correct en bruikbaar exterieur: harde voeten, droog beenwerk, goede hals, sterke achterhand
- bloed, maar niet te bloederig
- goede mond, makkelijk buigen, souplesse
- op sprong: zééér voorzichtig, veel ruggebruik, denkt goed mee, voldoende vermogen
- goede stap, draf en galop maar mochten wat meer gedragen zijn
verbeterpunten
- gedragenheid in draf
- gedragenheid en vermogen tot sluiten in galop
- iets weke rug, dit is een aandachtspunt
- diep landen na de sprong door ietswat lang achterbeen op de sprong
- lef (komt mogelijk door moeilijk sluiten, ze is op zich niet kijkerig)
Video op 5 jarige leeftijd: (finale jonge paarden)
Veulen °2017
- v. Contendro I
- galop is verbeterd, makkelijk galopperen en wisselen, goed schakelen
- goede uitstraling, maat, bloederig genoeg
- brutaal karakter, durfal
- verder kopietje van de merrie, dus zeer goed gelukt
Opties:
- ik wil zelf graag dressuur rijden, maar uiteraard is dit met deze merrie geen evidente keuze. Wil ik nog enigzins iets commercieel overhouden, moet ik ik dus geen zuivere dressuurhengst gebruiken. Als jullie denken dat dit toch kan voor deze merrie, dan wil ik graag bewezen gaan, met veel aanleg tot bergopwaarts bewegen. Bloed is geen probleem. Ik houd wel graag een 'paard', dus met massa.
- all-round hengst, zodat ik de opties open houdt
- commerciële springhengst
Hebben jullie tips?