Dierenarts en een ervaren KWPN fokker zeggen dat het nog kan, de merrie is een goede conditie, dus daar hoef ik verder geen discussie over te voeren. Merrie is spijkerhard en heeft in alle jaren dat ik haar heb nooit noemenswaardig kreupel gelopen. Veulen is in principe voor mezelf. Negro heeft destijds enorm verbeterd op het type en de bewegingsvorm, dus nu wellicht weer een stapje vooruit voor mezelf. Ik heb niet de illusie een olympisch kampioen te fokken maar een leuk rijpaard voor mezelf voor over een aantal jaar net zoals deze de opvolger van haar moeder is geworden voor mij.
Merrie is wat degelijk, maar ik hou van dat type, dus hoef niet perse een super moderne.
Kracht, balans en souplesse heeft ze wel, maar voorbeen zou mooier mogen, met wat meer schouder vrijheid. Ze is wat lang en heeft zelf dus lengte genoeg, moeder was ook lang in de rug, en kortbenig. Front en hals vind ik zelf erg mooi en zou ik graag zo behouden. D'r hoofdje vind ik zelf bloedmooi. Ze is alleen niet enorm opwaarts gebouwd (kort voorbeen).
Karakter is wel een aandachtspunt. Het is aan een kant een super lief dier, staat los om gepoetst te worden, loopt mee zonder halster alleen met een touw om d'r nek, maar ze is wel dominant en ze heeft toch wel een apart karaktertje waarbij je soms wel eens echte merrie discussies voert met d'r. Kan soms ook best heet worden, maar is niet super sensibel, meer wat flegmatiek, wel wat kijkerig soms toen ze jong was, maar met de jaren is dat minder geworden.
Moeder van deze merrie was bomproof en een echte springer, dus springbloed mag ook. Wat dat betreft kan ik met haar nog veel kanten op volgens mij (hoewel met Ferro in de pedegree de keuze weer wat beknopter is).

Mijn lijstje opties:
Henkie
Total US
In Style
For Gribaldi
Hermes (maar daar is ze wellicht niet opwaarts genoeg voor gebouwd)
Cream on top