Dressuur: Hengstenkeuze merrie v.Nimmerdor

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elke86

Dressuur: Hengstenkeuze merrie v.Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 10:04

Omwille van een blijvende blessure, bestaat de kans dat mijn merrie dit jaar geinsemineerd zal worden. Aangezien dit mijn eerste keer fokken zal zijn, zie ik de bomen door het bos niet meer als het gaat over passende hengsten.

Na grondig overleg met meerdere veaartsen, is besloten dat de dracht geen extra last voor haar zou zijn (vermoedelijk een beschadigde zenuw in haar achterbeen waardoor ze niet 100% regelmatig loopt, op foto’s is de merrie volledig lichamelijk in orde).
Ik fok niet commercieel daar het veulen puur voor mezelf zal zijn. Een gezond veulen staat op #1, kleur is dus van geen enkel belang  . Goed bedoelde adviezen om een veulen te kopen ipv te fokken zijn niet nodig, daar is voldoende en doordacht genoeg overna gedacht.

Montana is een 17 jarige merrie van Nimmerdor, maar ik zou ervoor kiezen om een dressuurhengst te kiezen (of een springer met goede toevoegende beweging). Montana’s karakter is heel nuchter en meewerkend.

Verbeterpunten:
- Ze is te klein gebleven, dus graag een hengst die vergrotend / ruimer kader fokt
- Galoppade mag meer opwaarts worden
- Hengst moet goede voeten hebben

Helaas geen goede standfoto bij de hand, deze kan op vraag wel gemaakt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Montana: L1

Elisa2

Re: Dressuur: Hengstenkeuze merrie v.Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:59

Een echte Nimmerdor?? wat zit er nog meer achter? heb je een linkje naar horsetelex?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 12:25

Excuses een Amethist (ik kan mijn post niet meer aanpassen) en als grootvader dus Nimmerdor. Andere kant is Engelse volbloed en helaas dus geen stamboek. De merrie is gefokt voor de eventing, maar door mijn eigen onkunde in het springen daar niet in doorgereden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:31

Weet je of de gehele moederlijn engels volbloed is? Ik dacht al..Nimmerdor is al zolang dood.

Maar je merrie voert dus erg veel volbloed..heb je ook een goede standfoto en hoe is ze in het algemeen in haar bewegingen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 12:41

Elisa2 schreef:
Weet je of de gehele moederlijn engels volbloed is? Ik dacht al..Nimmerdor is al zolang dood.

Maar je merrie voert dus erg veel volbloed..heb je ook een goede standfoto en hoe is ze in het algemeen in haar bewegingen?

Ik probeer vanavond een goede standfoto te maken.
Stap is goed met een ruime overstap. De draf zou meer gedragen mogen zijn, deze is ruim maar iets te vlak. In de galoppade heeft ze een actief achterbeen, maar ook hierbij zou de gang wat meer opwaarts mogen zijn.

Kwa karakter is ze ontzettend betrouwbaar. Je merkt dat ze veel volbloed voert, maar dit alles doet niet af aan haar brave karakter.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie