Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:33

Kun je anders niet gewoon NRPS inschrijven of zo :P

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:38

Ik ben allang blij dat we in België geen stamboekpapier bij onze paspoorten hebben :')

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 09:30

Ik ben heel goed geholpen door het kwpn. Stuk wijzer geworden en gerustgesteld. Komt goed als ik haar als levend wil registreren en haar op mijn naam wil hebben.

Eerst donderdag met de merrie naar de kliniek. Afhankelijk van de uitkomsten en of ik de komende tijd iets merk van headshaking besluit ik of ik verder ga met de merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:34

_Lorette_ schreef:
Ik ben heel goed geholpen door het kwpn. Stuk wijzer geworden en gerustgesteld. Komt goed als ik haar als levend wil registreren en haar op mijn naam wil hebben.

Eerst donderdag met de merrie naar de kliniek. Afhankelijk van de uitkomsten en of ik de komende tijd iets merk van headshaking besluit ik of ik verder ga met de merrie.

Als ze nu niet aan het shaken is zou ik het geld voor de kliniek lekker in mijn zak houden.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:57

wat fijn Lorette gelukkig maar! Nu maar duimen dat dr blessure meevalt!

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:03

Wat een bijzondere wending zeg, aan het verhaal. Respect hoe netjes je alles oppakt, nu op naar een gezond en geregistreerd veulen in 2018!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:06

_Lorette_ schreef:
Ik ben heel goed geholpen door het kwpn. Stuk wijzer geworden en gerustgesteld. Komt goed als ik haar als levend wil registreren en haar op mijn naam wil hebben.

Eerst donderdag met de merrie naar de kliniek. Afhankelijk van de uitkomsten en of ik de komende tijd iets merk van headshaking besluit ik of ik verder ga met de merrie.


Ben blij voor je dat het goed komt met de registratie!

Qua headshaking: kan natuurlijk zomaar zo zijn dat in jouw omgeving de allergenen die het triggeren niet aanwezig zijn.

Durf je al wel weer verder na te denken over een hengst?

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:10

Ik heb het topic niet doorgelezen maar is Indigro een idee? Wij vonden hem op de keuring al aansprekend en nu onder het zadel ook een fijn paard. Volgens Brouwer moet het een erg brave hengst zijn met een werkwillig karakter. Met Negro fok je deels terug op Ferro.

Anoniem

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:17

Ik zat nog wel te denken: als er sprake is geweest van headshaking, dan is er natuurlijk ook een reële kans dat genetische aanleg in meer of mindere mate een rol heeft gespeeld. En dan is terugfokken op voorouders misschien wat tricky?

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:26

Headshaking kan ook voor hetzelfde paard per regio verschillen, het is een type allergie of gevoeligheid die met omgevingsfactoren kan toe- en afnemen.
En misschien gek gedacht... maar gezien de extra kies die ze had... zie het heel misschien ook een diagnostisch foutje kunnen zijn.

Ik hoop dat het allemaal mee valt, het is een prachtige merrie en goed papier als ze medisch gezien geen bezwaren vinden heb je gewoon een goede merrie. En heeft zij een beter leven dan ze eerder heeft gehad.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:39

Ben ik de enige die het gek vindt dat ze in 6 weken Gent over een nare kies heen kijken? :o

Echt super fijn dat het qua papierwerk geregeld kan worden, dat zal een hoop stress schelen. Hopelijk is deze merrie gewoon op een bizarre manier een nieuwe kans gegund. Ze heeft het maar getroffen bij jou Lorette. Rijtechnisch en management alleen al kan zoveel schelen :)

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:50

mwah... ik kijk nergens van op hoor. Die van mij heeft 2 maanden in utrecht gestaan ivm een koliek operatie maar daarna bleken ook zijn achterste onderkiezen zijn bovenkaak in te groeien toen ik een andere tandarts had laten komen dan onze vaste 'stal' tandarts.

Voor die problematiek stond hij natuurlijk helemaal niet daar, en verder is hij verschrikkelijk perfect behandeld. Maar het had ook wel op mogen/kunnen vallen :+

Padoertje
Berichten: 1547
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:51

MariekeS_ schreef:
Ben ik de enige die het gek vindt dat ze in 6 weken Gent over een nare kies heen kijken? :o

Echt super fijn dat het qua papierwerk geregeld kan worden, dat zal een hoop stress schelen. Hopelijk is deze merrie gewoon op een bizarre manier een nieuwe kans gegund. Ze heeft het maar getroffen bij jou Lorette. Rijtechnisch en management alleen al kan zoveel schelen :)


Een kies die onder het tandvlees blijft zitten valt natuurlijk niet gelijk op. Daarbij, niet iedere stal/eigenaar neemt überhaupt de moeite om er een keer een tandarts bij te halen.

Mijn paard haalde ik met 8 jaar oud bij een dressuurstal vandaan met beide wolfskiesjes er nog in, met zichtbare irritatie op het tandvlees. Paard was zogezegd wat onrustig in de aanleuning. Ik heb de boel er dus gelijk uit laten halen en het dier 4 weken vrij gegeven voordat ik er weer op ben gaan zitten. Dit was zelfs zichtbare irritatie, waar niet eens naar gekeken was. Kortom, verhaal over een kies die het paard in de weg zat, verbaast mij niets.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:03

Padoertje schreef:
MariekeS_ schreef:
Ben ik de enige die het gek vindt dat ze in 6 weken Gent over een nare kies heen kijken? :o

Echt super fijn dat het qua papierwerk geregeld kan worden, dat zal een hoop stress schelen. Hopelijk is deze merrie gewoon op een bizarre manier een nieuwe kans gegund. Ze heeft het maar getroffen bij jou Lorette. Rijtechnisch en management alleen al kan zoveel schelen :)


Een kies die onder het tandvlees blijft zitten valt natuurlijk niet gelijk op. Daarbij, niet iedere stal/eigenaar neemt überhaupt de moeite om er een keer een tandarts bij te halen.



Zoals ik het begrijp stond het paard daar voor onderzoek mbt slechte aanleuning en headshaking symptomen.
Ik ben oprecht verbaast hoor, het is niet mijn bedoeling te speculeren. Het lijkt me dat je dan toch kritisch in de mond kijkt, evt kaakfoto's maakt etc? Of overschat ik dan de medische molen? :')

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:18

Verschilt erg per DA vind ik, maar van een gedegen kliniek mag je wel verwachten dat ze de mond meenemen en kaakfoto's maken. Maar je blijft persoonsafhankelijk en iets over het hoofd zien kan helaas gebeuren...

Ben ook benieuwd TS of je nog fokplannen hebt. Als ze nu geen symptomen vertoond waarom dan toch nog opladen?

Padoertje
Berichten: 1547
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:37

Weidebloem schreef:
Verschilt erg per DA vind ik, maar van een gedegen kliniek mag je wel verwachten dat ze de mond meenemen en kaakfoto's maken. Maar je blijft persoonsafhankelijk en iets over het hoofd zien kan helaas gebeuren...

Ben ook benieuwd TS of je nog fokplannen hebt. Als ze nu geen symptomen vertoond waarom dan toch nog opladen?


Vanwege de kreupelheid toch?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:39

Oh helemaal gemist, dan wens ik je veel sterkte TS!

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:48

En er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de fokker aan de telefoon een flink overdreven verhaal heeft verteld. En misschien niet, is het grootste probleem inderdaad een alllergie voor iets dat in de vorige omgeving wel voorkomt in in omgeving TS niet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:48

Mijn paard gaat ook "sheaken" als hij het niet akkoord is met druk op het bit of een type bit. Het zal te zien zijn hoe ze het headshaken geïnterpreteerd hebben. Gent is algemeen een goede kliniek maar je moet de goeie treffen.

Mijn paard stond er voor laparoscopische castratie en heeft een ijzer afgetrapt. Hij is er een week geweest en nadien nog een week ivm complicatie. Het was absoluut onmogelijk dat hun smid het ijzer er weer onder zou zetten "want paard was er voor castratie en niet voor hoefproblemen". Maw, de smid deed geen hoefzorg/beslag als het paard niet voor zulk probleem opgenomen was. Mijn eigen smid kreeg evenmin toestemming om mijn paard in mijn opdracht daar te bekappen/beslaan.
Mijn paard is een schraper. Toen hij thuis kwam had hij niks hoef meer over. Dat hebben ze daar toch ook fiks op hun bord gehad.

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:17

MariekeS_ schreef:
Ben ik de enige die het gek vindt dat ze in 6 weken Gent over een nare kies heen kijken? :o

Echt super fijn dat het qua papierwerk geregeld kan worden, dat zal een hoop stress schelen. Hopelijk is deze merrie gewoon op een bizarre manier een nieuwe kans gegund. Ze heeft het maar getroffen bij jou Lorette. Rijtechnisch en management alleen al kan zoveel schelen :)


Mijn merrie is beginnen shaken (voor mijn gevoel) na het trekken van wolfstandjes. Is in Gent helemaal doorgelicht en het enige dat eruit kwam, waren de slijmvliezen die roder dan normaal waren, men vermoedde een allergie. Ik herinner mij zelfs dat er iemand met een lampje op zijn hoofd heel haar mond onderzocht heeft.

Vele jaren later heeft een tandarts alsnog een stukje achtergebleven wolfstand gevonden.

On topic (of toch redelijk), wat een prachtig mooie merrie is het!

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:37

MariekeS_ schreef:
Het lijkt me dat je dan toch kritisch in de mond kijkt, evt kaakfoto's maakt etc? Of overschat ik dan de medische molen? :')

Niet de molen, wel Gent denk ik ;) Voor doorgedreven analysevorming moet je daar niet zijn denk ik.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:42

Stral schreef:
MariekeS_ schreef:
Het lijkt me dat je dan toch kritisch in de mond kijkt, evt kaakfoto's maakt etc? Of overschat ik dan de medische molen? :')

Niet de molen, wel Gent denk ik ;) Voor doorgedreven analysevorming moet je daar niet zijn denk ik.

Hahaha, duidelijk, thanks 8-)

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:06

TS; mocht je gaan fokken; wat dacht je van Westenwind (Flemmingh x Contango)? Aandachtspunt bij deze hengst is de stap, verder prachtige werkwillige hengst. (link naar filmpje https://www.youtube.com/watch?v=OJSabVaJWBY).

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:23


Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:11