Ik ben niet dit jaar (en waarschijnlijk ook niet volgend jaar) van plan te gaan fokken, maar in de toekomst is het vrijwel zeker dat ik een veulen ga fokken van mijn merrie. Het is natuurlijk te verleidelijk om me niet vast in te lezen over het proces en te kijken naar allerlei knappe hengsten.

Maar helaas weet ik (nog) niet zoveel af van de verschillende hengsten die beschikbaar zijn en welke mijn merrie zouden verbeteren op de punten waar dat nodig is. Ik weet wel al wat ik ongeveer wil.
Ik ben zelf graag veelzijdig bezig met mijn paarden, ik spring, doe dressuur, rij lekker buiten etc. Horonae (mijn merrie) is zelf ook een veelzijdig dier, maar wel een echte tuiger.Ze is bijna 5 dus we doen het verder nog rustig aan. Ze is als 3-jarige gekeurd en als ik het goed begrepen heb toegelaten tot het stamboek, maar kwam 2 van de 68 punten te kort op exterieur om ster te kunnen worden. Eventueel kan ik een foto bijsturen van het keuringspapier?
Ik wil dus graag een veulen wat diezelfde veelzijdigheid heeft als zij, mogelijk ook met oog op eventing in de toekomst.
Merrie in kwestie:
Horonae (volle broer is Grandioos: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1612812)
Standfoto (excuses voor de kwaliteit, dit was na het longeren)

Vrijspringen:
Keuring bij aanschaf:
Onder het zadel:
Pluspunten:
- Buitengewoon zuivere, taktvolle draf
- Harde hoeven en goede benen, heeft geen dag onzuiver gelopen
- Lief, eerlijk dier, kinderen van 5 kunnen haar poetsen en knuffelen
- Goede galop (zeker voor een tuiger)
- Intelligent
- Mooie grote maat (1,78m)
- Heeft veel plezier in springen
- Aanleg voor zijgangen en verzameling
- Elegant hoofd
Verbeterpunten:
- Stap is een slechte gang
- Been mag meer vooruit weggezet worden in de draf
- Rug (lichte karperrug, heeft hier overigens geen last van)
- Onderhals
- Ze is snel afgeleid (heet of schrikkerig is niet helemaal de goede term)
- Springvermogen (?)
- Mag meer body hebben
Het veulen zou sowieso voor eigen aanhoud zijn. Ik zou graag boven de 1,70m blijven met het veulen. Ik ben persoonlijk niet zo'n groot fan van zwart, donkerbruin en bruine paarden, maar dat is natuurlijk maar een bijzaak.
Gelders, KWPN, Duits bloed of iets dergelijks maakt me niet zoveel uit. Het enige doel is om een goed, kwaliteitsvol veulen te fokken om lol van te hebben. Tuiger zou ik er desondanks niet zo gauw op zetten. (Hoe gek ik ook op tuigpaarden ben) Aparte kleurtjes zijn ook leuk!
Hengsten waar ik zover interesse in had:
- High Five US (geen idee hoe hij is qua springen, maar vind hem wel gaaf!)
- Qaside MD
- Quasi Gold MD
- Airborn
- Bon Balou (Denk ik mijn nummer 1 tot nu toe)
Ik ben heel erg nieuwsgierig naar jullie mening en wat jullie aanraden. Zoals ik al aangaf, weet ik er nog niet zoveel vanaf...