Dressuurhengst voor Scandic x Flemmingh x Indoctro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

Dressuurhengst voor Scandic x Flemmingh x Indoctro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 21:26

Hoi allemaal!

Dit jaar ga ik mijn merrie nog laten dekken, ik moet alleen nog een passende hengst vinden.
Het gaat om een Scandic x Flemmingh x Indoctro x Ahorn merrie van 1.75m groot ongeveer, de merrie loopt Z2 met winst (horsetelex loopt een beetje achter).
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/275743

De standfoto is een foto van een foto, dus kan iets onduidelijk zijn.

Afbeelding

Afbeelding

De sterke punten van de merrie:
* Karakter. Ze is erg werklustig, braaf onder het zadel, wel ietsjes rillerig en bouwt snel spanning op maar ze kan wat mij betreft wel wat meer bloed hebben.
* Erg goede en ruime stap.
* Nette draf, niet erg spectaculair maar wel goed correct. Hetzelfde met de galop.
* Maat

Verbeterpunten:
* de voeten!!!!
In de hele moederlijn zitten verder alleen paarden met nette voeten, echter heeft zij erg slechte voorvoeten (ernstige platvoeten, ondergeschoven verzenen en hele zachte zolen). De hengst die erop gaat moet dus ten eerste hele goede en sterke voeten eronder hebben zitten.
* Lossigheid. De merrie is erg lastig in de spieren (wat je wel vaker hoort bij scandics). Ze verzuurt snel en wordt snel iets stijf. Het liefst combineer ik haar dus met een elastiekje van een hengst.
* De bovenlijn mag er wel wat mooier op.
* Merrie is snel wat duikerig en stug aan de voorkant (alweer veelvoorkomend bij Scandic nakomelingen).

Ik wil graag maat zoveel mogelijk behouden, het liefst toch richting de 1.70 proberen te fokken.
Zelf zat ik eventueel te denken aan Apache bloed (Indian Rock bv) of Apache zelf, ik denk dat die van mij best goed kan uitpakken met een wat popperige compacte hengst.
Toto Jr of toch Totilas zelf en misschien Hometown stonden ook op mijn lijstje. Hometown is een twijfel omdat we nog niet weten hoe zijn nakomelingen het doen.

Verder vind ik het wel belangrijk bij deze merrie om een hengst uit te kiezen die zich al redelijk bewezen heeft en die een goede stempel op z'n nakomelingen drukt. Dit omdat de merrie toch wel aardige verbeterpunten heeft die wel cruciaal zijn voor een goed dressuurpaard (met name de lossigheid).

amukela

Re: Dressuurhengst voor Scandic x Flemmingh x Indoctro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:38

Apache vererft in ieder geval smalle en kleine voetjes. Verder heeft hij zich al bewezen, zowel in de sport als fokkerij. Stempelen doet hij ook. 9 van de 10 Apaches lijken op hun vader.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:26

Apache op Scandic bloed zou ik nooit doen vanwege de neerwaartse romprichting die beide vererven en waar je het duiken en op de hand hangen juist mee op zoekt. Wat je nodig hebt is een hengst die opwaarts beweegt met de schoft omhoog, met een goede bovenlijn en voldoende souplesse en goede voeten.

Wbt de verzuring, weleens de vit E status gecheckt?

Indian Rock zou wellicht nog wel kunnen passen, de hengst heeft zelf een erg goed model maar je weet nog niet hoe hij fokt natuurlijk.

Jouw merrie is erg strak op de lendenen, wat ook het gebrek aan souplesse verklaart dus de hengst mag zeker geen strakke lendenen vererven.

Een hengst die een en al veer en balletjes elastiek geeft is Trafalgar.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:00

Apache die een neerwaartse romp vererft? Waar baseer je dat op? Ben ik echt niet met je eens!

Magnesium is ook goed voor verzurende spieren

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 20:29

Ik ben ook wel benieuwd waar je dat op baseert Elisa2, is voor mij ook volledig nieuw.

De merrie is wat betreft de snelle verzuring helemaal binnenstebuiten gekeerd en krijgt hier inderdaad ook supplementen voor (oa magnesium). Dit samen met altijd goed doordacht met haar te trainen heb ik haar altijd prima in de sport uit kunnen brengen, echter is het met dit paard altijd oppassen dat je haar niet overvraagt. Ik wil de kans dat dit op dezelfde manier doorgefokt wordt het liefst zo klein mogelijk maken natuurlijk.

Trafalgar is me inderdaad al eens eerder aangeraden bij deze merrie, maar zelf ben ik niet zo weg van deze hengst. Vooral niet vanwege de ongelijkheid in de voorbenen, maar ik zal er zeker nog even over nadenken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:35

ankehoix schreef:
Ik ben ook wel benieuwd waar je dat op baseert Elisa2, is voor mij ook volledig nieuw.

De merrie is wat betreft de snelle verzuring helemaal binnenstebuiten gekeerd en krijgt hier inderdaad ook supplementen voor (oa magnesium). Dit samen met altijd goed doordacht met haar te trainen heb ik haar altijd prima in de sport uit kunnen brengen, echter is het met dit paard altijd oppassen dat je haar niet overvraagt. Ik wil de kans dat dit op dezelfde manier doorgefokt wordt het liefst zo klein mogelijk maken natuurlijk.

Trafalgar is me inderdaad al eens eerder aangeraden bij deze merrie, maar zelf ben ik niet zo weg van deze hengst. Vooral niet vanwege de ongelijkheid in de voorbenen, maar ik zal er zeker nog even over nadenken.

De ongelijkheid in de voorbenen zie je niet alleen bij Trafalgar maar zo ongeveer bij ieder paard uit deze dressuurstal. Ik heb er een schitterend veulentje (jaarling) van dat inderdaad een gummiballetje is. En prima voorbeentjes.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:53

Platvoeten komen ook wat weg van Scandic vermoed ik, ik heb vorig jaar een jaar een Breezer x Scandic gehad die ook grote voeten had.
Voor de rest had die zeker souplesse genoeg.

Ik zou eens kijken naar Fürst William.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:05

Kijk eens goed naar de rug. Weke lendenen, wervels die achter het zadel iets hoog liggen.... De opmerking van lossigheid, snel verzuren en het op de voorhand gaan past hierbij.
Paard lijkt een ribje te lang. Dáár zou ik me op concentreren bij de keuze van een hengst.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:31

Dees schreef:
Kijk eens goed naar de rug. Weke lendenen, wervels die achter het zadel iets hoog liggen.... De opmerking van lossigheid, snel verzuren en het op de voorhand gaan past hierbij.
Paard lijkt een ribje te lang. Dáár zou ik me op concentreren bij de keuze van een hengst.

Het kan aan mijn ogen liggen, ik word ook al een dage ouder immers, maar op beide foto's staan de lendenen helemaal bol en dat is het tegenovergestelde van week...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:14

Ruggegraat ligt bol, spieren zijn week.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:22

Ik zou Apache niet adviseren om het karakter.

Kijk eens op de duitse markt, zou een hengst nemen die iets korter is in de rug en hoger op de benen staat.

Daarnaast is jouw merrie iets neerwaarts gebouwd met een korte hals.

Probeer die punten iets te verbeteren met de hengst.

Wil je ook een bepaalde kleur niet fokken?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:50

Dees schreef:
Ruggegraat ligt bol, spieren zijn week.

Nee het zijn de zijkanten naast de ruggegraat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:29

Wat wil je zeggen, Jander...? Alsof je dat gezien had voordat ik er een opmerking over plaatste...

@TS: Ik zou me niet zo druk maken om een paar voeten. Bovenlijn zou absoluut mijn eerste prioriteit zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:40

Dees schreef:
Wat wil je zeggen, Jander...? Alsof je dat gezien had voordat ik er een opmerking over plaatste...

@TS: Ik zou me niet zo druk maken om een paar voeten. Bovenlijn zou absoluut mijn eerste prioriteit zijn.

Ik reageerde alleen maar op jou. Je ziet het verkeerd met die lendenen.

Ik vind die bovenlijn meevallen. Die voeten vind ik erger.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:55

Je moet eens ophouden te reageren op mij.
Nergens voor nodig.
Ik ben het toch vaker niet met je eens dan wel. Zo ook inzake deze bovenlijn.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 23:02

Ik ben het eens met Dees dat die bovenlijn wel een stuk verbeterd mag worden, vandaar dat ik ook zoek naar een hengst met een goede bovenlijn. Echter ga ik mee met Janderegrelaa vwb de lendenen, deze neigen bij dit paard eerder naar strak dan week.
De merrie is overigens achter het zadel een stuk losser dan wat de foto's doen lijken.

De voeten hebben overigens absoluut wel prioriteit, haar slechte voeten zijn de hele reden dat ik met dit paard niet verder ga sporten. No feet no horse werd me ineens wel heel duidelijk.

wil94, wat betreft het niet kiezen voor Apache vanwege het karakter ben ik niet zo bang eerlijk gezegd. Ik heb al genoeg wel fijne Apaches gezien en daarbij durf ik het met deze merrie ook wel aan om er wat lastiger bloed op te zetten.
Ze is inderdaad neerwaarts gebouwd, loopt ook graag de grond in, maar haar hals is zeker eerder lang dan kort. Ik had er liever een wat compactere hals op gehad.
Over de kleur maak ik me niet zo druk, een goed paard heeft geen kleur tenslotte :D

Zijn er nog meer meningen over Trafalgar bij deze merrie? Of andere totilas nakomelingen of Totilas zelf? Alhoewel ik met Totilas zelf een beetje bang ben dat ie er niet genoeg stempel op gaat drukken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 07:28

Dees schreef:
Je moet eens ophouden te reageren op mij.
Nergens voor nodig.
Ik ben het toch vaker niet met je eens dan wel. Zo ook inzake deze bovenlijn.

Ik reageer niet perse op jou. Als een ander het in mijn ogen verkeerd ziet zeg ik dat ook. En over het algemeen zie ik het best aardig geloof ik. TS ziet het van de lendenen gelukkig ook.
Ik vind het jammer dat ik niet weet hoe ik pijltjes en lijntjes op een foto moet zetten anders had ik dat even gedaan. Visueel aanschouwelijk maken.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:42

Inderdaad, niet iedere Apache is lastig. Ik denk dat het heel goed aansluit bij wat je zoekt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:00

ankehoix schreef:

Mijn mening bij de Apache nafok is dat ze bewegen met heel veel tritt in de benen, en veel buiging in de gewrichten. Maar achter word er erg gestuwd en ze lopen niet met de schoft omhoog in de beweging maar juist wat met de rug vastgehouden en weggedrukt. Ook vererft hij strakke lendenen en als je een lijn trekt van boeg naar kruis dan zie je dat de boeg lager is in de beweging en dus neerwaarts.

IR vind ik een positieve uitzondering, maar wel een hengst met een erg lang en gehoekt achterbeen.

Wbt Trafalgar, ben ik het met Jan eens..dat is rijderij.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:08

Misschien roep ik iets heel geks hoor, maar van Five Star zie ik mooi opwaarts bewegende veulens van met een mooi front.

Nogmaals correct me if i'm wrong!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:15

Elisa2 schreef:
ankehoix schreef:

Mijn mening bij de Apache nafok is dat ze bewegen met heel veel tritt in de benen, en veel buiging in de gewrichten. Maar achter word er erg gestuwd en ze lopen niet met de schoft omhoog in de beweging maar juist wat met de rug vastgehouden en weggedrukt. Ook vererft hij strakke lendenen en als je een lijn trekt van boeg naar kruis dan zie je dat de boeg lager is in de beweging en dus neerwaarts.

IR vind ik een positieve uitzondering, maar wel een hengst met een erg lang en gehoekt achterbeen.

Wbt Trafalgar, ben ik het met Jan eens..dat is rijderij.

Nog bedankt voor je reactie en excuses voor mijn late reactie!
Ik begrijp wat je bedoelt wat betreft Apache, wat dat betreft zal het misschien niet zo'n goede match worden met mijn merrie als ik in eerste instantie dacht.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:17

Boedha_1981 schreef:
Misschien roep ik iets heel geks hoor, maar van Five Star zie ik mooi opwaarts bewegende veulens van met een mooi front.

Nogmaals correct me if i'm wrong!

Nog bedankt voor je reactie!
Five Star valt wat mij betreft direct af omdat ik graag uit het Jazz bloed wil blijven

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:19

Nog steeds ben ik er niet over uit, iedereen die ik vraag raadt zulke verschillende dingen aan :+

Wat mij nog meer werd aangeraden op deze merrie is Negro of Van Gogh, heeft iemand daar nog meningen over?

Als iemand nog meer suggesties/meningen heeft, graag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:41

Ik geloof niet dat die beide hengsten de lossigheid kunnen verbeteren..Negro bloed kan wel de bovenlijn verbeteren maar ik zou dan toch eerder kijken naar Everdale of diens nafok. Maar "bloed" gaan ze beide niet toevoegen.

Een hengst die ook veel lossigheid vererft en bloed toe kan voegen is For Gribaldi, merrie moet wel zelf genoeg "knie" hebben in de beweging.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:27

Daily Diamond of Dettori of Revolution helemaal nieuw bloed voor Nederland