Dit jaar ga ik mijn merrie nog laten dekken, ik moet alleen nog een passende hengst vinden.
Het gaat om een Scandic x Flemmingh x Indoctro x Ahorn merrie van 1.75m groot ongeveer, de merrie loopt Z2 met winst (horsetelex loopt een beetje achter).
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/275743
De standfoto is een foto van een foto, dus kan iets onduidelijk zijn.

De sterke punten van de merrie:
* Karakter. Ze is erg werklustig, braaf onder het zadel, wel ietsjes rillerig en bouwt snel spanning op maar ze kan wat mij betreft wel wat meer bloed hebben.
* Erg goede en ruime stap.
* Nette draf, niet erg spectaculair maar wel goed correct. Hetzelfde met de galop.
* Maat
Verbeterpunten:
* de voeten!!!!
In de hele moederlijn zitten verder alleen paarden met nette voeten, echter heeft zij erg slechte voorvoeten (ernstige platvoeten, ondergeschoven verzenen en hele zachte zolen). De hengst die erop gaat moet dus ten eerste hele goede en sterke voeten eronder hebben zitten.
* Lossigheid. De merrie is erg lastig in de spieren (wat je wel vaker hoort bij scandics). Ze verzuurt snel en wordt snel iets stijf. Het liefst combineer ik haar dus met een elastiekje van een hengst.
* De bovenlijn mag er wel wat mooier op.
* Merrie is snel wat duikerig en stug aan de voorkant (alweer veelvoorkomend bij Scandic nakomelingen).
Ik wil graag maat zoveel mogelijk behouden, het liefst toch richting de 1.70 proberen te fokken.
Zelf zat ik eventueel te denken aan Apache bloed (Indian Rock bv) of Apache zelf, ik denk dat die van mij best goed kan uitpakken met een wat popperige compacte hengst.
Toto Jr of toch Totilas zelf en misschien Hometown stonden ook op mijn lijstje. Hometown is een twijfel omdat we nog niet weten hoe zijn nakomelingen het doen.
Verder vind ik het wel belangrijk bij deze merrie om een hengst uit te kiezen die zich al redelijk bewezen heeft en die een goede stempel op z'n nakomelingen drukt. Dit omdat de merrie toch wel aardige verbeterpunten heeft die wel cruciaal zijn voor een goed dressuurpaard (met name de lossigheid).