Welke hengst voor mijn merrie Amy (Udorette)?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

masyo

Welke hengst voor mijn merrie Amy (Udorette)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 10:04

Hallo Bokkers,

Ik wil graag mijn merrie Amy (officiële naam is Udorette) laten dekken!
Via deze link kun je haar stamboom vinden: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/54567.
Haar vader is Metall en haar moeder is Dorette.

Zelf vind ik de hengst Desperado heel gaaf, echter weet ik niet of hij past bij mijn doeleinden. Ik wil graag een fijn buitenrijpaard (om het maar zo te zeggen), maar daarnaast ook fijn dressuur kunnen rijden en af en toe een wedstrijd te rijden. Het liefst wil ik een paard wat rustig is qua karakter en niet snel onder de indruk is van dingen. Ik heb niet veel ervaring qua hengsten enzovoort, vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie reactie *D !

Op het forum zie je vaak dat mensen adviezen vragen voor een hengst. Ik ben benieuwd wat voor hengst jullie mij zouden adviseren :) .
Als er meer informatie nodig is, hoor ik dit graag. Ik probeer vanmiddag een 'stand' foto van haar te maken.

Onderstaand een paar foto's van mijn topper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties! *\o/*

Mijn toppertje Amy! (L)
Lisa 04-05-1994 19-11-2016

Change3x

Re: Welke hengst voor mijn merrie Amy (Udorette)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:12

Ik zou voor een springhengst gaan, die zijn over het algemeen veel meer nuchter en simpeler dan dressuurhengsten/paarden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:17

Change3x schreef:
Ik zou voor een springhengst gaan, die zijn over het algemeen veel meer nuchter en simpeler dan dressuurhengsten/paarden.

Dat is tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend hoor... Heb alle springhengsten gezien die dit najaar zijn goedgekeurd bij het KWPN, en bij een heel aantal kreeg ik toch wel zweethandjes bij het idee dat ik daar op zou moeten zitten.

TS, het karakter dat je zoekt zal je het snelst bij Gelderse paarden vinden (Gelders paard is een onderdeel van het KWPN). Jouw fokdoel (veelzijdig, braaf, goed te hanteren voor de normale ruiter) is ook het fokdoel van het Gelders paard.
Dressuurhengsten en springhengsten worden gefokt voor het hoogste niveau, dus die moeten erg scherp zijn.

Een goede standfoto is wel helpend ja!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:20

Vivaldi geeft ook goede karakters door..maar het ligt er een beetje aan wat je wensen precies zijn verder en hoe het karakter van je merrie is. En wat je precies wilt qua "scherpte" en nuchterheid.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-17 14:40

Hierbij een paar stand foto's van Amy:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn toppertje Amy! (L)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:06

Leuk dier om te zien, hoe is ze zelf qua karakter?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-17 18:48

Elisa2 schreef:
Leuk dier om te zien, hoe is ze zelf qua karakter?

Dankjewel Het is een erg lieve aanhankelijke merrie! Tijdens het rijden kan ze dominant zijn, maar ook soms onzeker en kijkerig! Als ze je eenmaal vertrouwt, gaat ze voor je door het vuur ondanks dat ze het soms eng of spannend vind. Een toppaard!

Naast het rijden houdt ze van kroelen en borstelen enzo, maar moet niet te lang duren haha!

Mijn toppertje Amy! (L)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:44

Klinkt als een goed karakter, ik denk zelf ook meer richting een gelderse hengst wbt je wensen voor een nuchter karakter.

Andere optie is wellicht de hengst Spielberg, die fokt ook brave karakters door en wat meer maat en lengte.

-Kurt Albrecht-

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:09

Of kijk eens naar Glocks Romanov.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:40

Minstens zo nuchter als Gelderse en minstens zo veelzijdig zijn Groninger paarden. Behalve het ouderwetse type heb je ook de modernere, wat fijner gebouwde Groningers.
Het zijn gewoonlijk paarden die het leuk vinden om aan het werk te gaan, maar die je rustig een paar weken kunt laten staan en dan niet heet zijn. Ze zijn vriendelijk, moedig, betrouwbaar, gezond, werkwillig en veelzijdig.
Ik heb zelf 13 jaar lang een Groninger gehad en het was het meest fantastische paard dat ik ooit heb gekend.

http://zeldzamerassen.nl/het-groninger-paard/

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 14:51

Bedankt voor de reacties! Persoonlijk vind ik Spielberg een erg leuk paard en een goede optie.

Ik ga me nog wat verdiepen in de Gelderse hengsten, wellicht dat daar ook nog een leuke optie uitkomt. Hebben jullie nog aanbevelingen qua hengst?

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Mijn toppertje Amy! (L)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:10

Je wil dus eigenlijk een recreatiepaard en af en toe een wedstrijdje? Hartstikke leuk natuurlijk! Maar wees verstandig, en ga dan niet voor zomaar 'een gave hengst', dat past gewoonweg niet bij je doeleinden. Zeker als je merrie al wat kijkerig is, zal ik het ergens anders gaan zoeken als ik jou was (denk aan Gelders of Groninger bloed), of gewoon een recreatiepaard kopen. Mocht je toch bij de dressuurrichting willen blijven, Uphill geeft ze heel nuchter. Heb zelf een 3.5 jarige Uphill, en liever dan hij is ken ik ze niet.

instagram :) Top Secret v. Karloo ZZ-Z/YR, Inspirati v. Uphill ZZ-L, l'Esprit Ster IBOP(dr) D-OC v. Dante Weltino, Enamorado v. Quimo ZZ-Z (rip), Flying Dutchman v. Krack C Z2 (verkocht)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:57

Uphill geeft ze ook vaak klein, met een wat mindere rug..net twee aandachtspunten bij deze merrie. {Metall geeft ook nog weleens kleintjes}

Wat betreft de gelderse hengsten, je merrie is wat strak in de rug dus daarom zou ik weg blijven van Koss bloed {Alexandro, Henkie, Wilson}
Verder laat ik het advies over de gelderse hengsten over aan de kenners v/d gelderse hengsten.

-Kurt Albrecht-

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:53

Wat ik een leuke gelderse vind, is Saron. Ik heb deze gebruikt voor mijn merrie, gaf zeker een wat rustiger veulen beter in de rug. Min puntje is dan volgens een aantal dat ook hij ze niet heel groot geeft.. persoonlijk vind ik dat geen min punt.
Spielberg is zeker een leuke hengst.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:50

Ik zou zelf dekken met een rijpaardmerrie. Ze komt uit een goede stam, moeder Dorette heeft goed gefokt, fijne sportpaarden gegeven en was zelf ook een heel fijn nuchter paard. Misschien Vivaldi bloed? Of winningmood?

-

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 06:26

Er zijn ook meer dan genoeg brave rijpaarden. Zou hier geen Gelder en zeker geen Groninger op zetten. Vivaldi geeft ze ook heel braaf. Daar zou ik eens naar kijken of naar een zoon van hem.

Joaquim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:46

Wat ik altijd al heel erg gave paarden heb gevonden, zijn die van Van Olst. Ze hebben zowel springers al dressuurpaarden. Wat ik persoonlijk een erg leuke blijf vinden, is Diëgo. Giovanni is ook erg leuk, maar dat is misschien omdat ik echt voorkeur voor vossen heb, haha.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie