Ik heb een Haflinger merrie van 2001. Een schat van een dier, en als ik haar kon klonen zou ik het direct doen. Maar dat kan niet. Second best: een veulen!!
Voor mezelf zou ik wel graag een iets groter paard (erbij) willen. Mone is 1,45, en ik vind 1,55-1,60 wel een lekker maatje. Zeker niet kleiner dan 1,40.
Een Haflinger hengst zou mijn eerste keus niet zijn. Een veulen zou voor mezelf zijn, gaat niet weg, en ik zou sowieso iets leuks rijtypisch willen. Iets wat ook prima te verkopen zou zijn mocht ik ooit in een crisis belanden. Maar zelfs dan heb ik al een back up adres voor beide paarden;)
Mone heeft een lichte vorm van zomereczeem. Ik weet dat daar een erfelijke component in zit. Daar ben ik me heel bewust van. Nogmaals: ik weet ook niet of ik ooit met haar zou fokken hoor, maar fantaseren over combinaties is ook leuk;)
Maar ivm de zomereczeem vallen rassen waar dit veel voor komt al af. Garantie heb je nooit, maar je kan wel aan risico verlaging doen.
Mone is zelf soms lastig op gewicht te houden. Zonder gras, op hooi gaat ze goed en dan ook geen last van eczeem!!
Zelf droomde ik altijd van de valk hengst PRE van een kennis.
Maar Spanjaarden worden ook snel vet, zomereczeem komt relatief veel voor... Valt denk ik dus af helaas.
Arabier trekt mij zelf niet zo. Ik vind karakter tof, maar dat extreem nerveuze wat sommige hebben trekt me minder. Overkomelijk, maar geen eerste keus.
Barok is gaaf, maar dan ook de obesitas uitdaging en grotere kans op eczeem. Tinkers, Friezen etc en al het andere met dikke sokken valt af ivm hoger risico op mijten, rasp etc.
Mone heeft van zichzelf een fijn frame om te rijden/trainen. Haar achterhand is er wel lastig bij te rijden soms en ze kan stug zijn.
In een ander ras zoek ik iets met wat ruimere gangen, omdat zij zelf vrij kort kan zijn.
Haar halsaanzet vind ik mooi en wil ik graag zo houden.
Haar kruis vind ik ook prettig om te zien. Ondanks het feit dat ze ondertreden lastig vind onder het zadel is ze mega flexibel in het bekken. Die kan kantelen joh, wordt je gek van, haha!
Qua karakter is ze een fantastisch paard. Werkwillig, maar je moet je wel bewijzen. Maar wel liever lui dan moe. Ze wil alles wel proberen, maar liever met minder kilometers per uur. Doet geen vlieg kwaad als jij eerlijk bent. Met andere paarden gaat ze super. Wel aanwezig in de groep qua contact met de anderen, maar gaat confrontaties liever uit de weg.
Voor alles in en bomproof als je er voor haar bent.

http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... F43C46.jpg
Dus stel: ik zou met dit paard fokken, wat voor ras zouden jullie kiezen?
Of misschien zelfs wel een specifieke hengst?
Brand los!!