Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:11

Johnson zou prima kunnen en gezien de moederlijn al diverse zeer goed presterende nakomelingen heeft gebracht in combinatie met deze hengst is het genetisch gezien zeker een mogelijk goede match. Daarnaast kan de merrielijn de maat goed gebruiken die hij geeft en dat verklaart waarschijnlijk mede waarom deze hengst ook succesvol is geweest in deze combinatie.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:58

Hm ik weet niet of ik Johnson zou aanraden wbt karakter met Riant/ Zeoliet en de lijnenteelt op Jazz die dan wel erg dichtbij is. Aangezien karakter een punt van aandacht is.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 11:07

Bedankt Elisa, ik ga weer op onderzoek uit. Marjan bedankt voor de pb.

Mer 1980 Ik vind Johnson een hele mooie hengst maar ik wilde inderdaad vragen of ik dan geen bommetje fok. Fleur heeft voor mij genoeg temperament, meer hoeft écht niet.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:05

Johnson zelf heeft een super braaf en werk willend karakter en ook zijn nakomelingen staan erom bekend. Ik zou deze gok prima durven maken, maar goed het is natuurlijk wel aan jou. Een draak van een paard loopt vaak ook niet met amateurs lekker in de sport maar gezien deze hengst zo goed aansluit op deze merrielijn blijkbaar en daar dus veel sport uitkomt denk ik dat het met het karakter ook wel goed zit. Ik persoonlijk ken ook nog geen verkeerde Johnson. Ik denk dat de moederlijn van Johnson toch meer zijn karakter heeft gevormd ;)

Maar als je van het Jazz bloed af wil maar toch een hengst wil wat goed combineert met de merrielijn kun je ook kijken naar Westenwind. Flemming heeft ook met jouw merrielijn hele leuke dingen gedaan (verklaart denk ik ook de goede combi met Johnson aangezien dat natuurlijk ook een Flemming moederlijntje heeft).

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:49

Flemmingh zit al in Sandreo zelf..en is niet echt een hengst die heel uniform gefokt heeft. Ik ben het ermee eens dat hij goede karakters geeft over het algemeen. Maar voor de rest van de wensen van de TS vind ik hem niet echt passen.

WW dekt niet meer.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 14:58

Ik heb Johnson ook via een kennis aangeraden gekregen, het is natuurlijk wel een mooie commerciële hengst en ik ben absoluut fan. Met High Five als vader fok ik ook terug op Jazz... en daar heb ik soms ook nog mijn vraagtekens bij. Mijn merrie is ontzettend lief in de omgang maar onder het zadel kan het soms echt een onbetrouwbaar spook zijn. Haar eigen moeder is ook zo heb ik begrepen. En dat gedrag hoeft voor mij dus niet :+ ;( .

Ik wil een paard fokken die het leuk gaat doen in de dressuur tot en met het Z2, en daarnaast ook fijn mee kan op buitenrit.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:06

Ja ik snap het, het is hobby en het moet ook leuk blijven.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:10

Dan zou ik echt voor een bewezen goed karakter gaan, denk dat ze ook niet voor niks Sandreo gebruikt hebben. {die over het algemeen goede karakters geeft}

Ik zou geen risico nemen en niet terugfokken op Jazz, een goede gelderse hengst vind ik geen rare optie, of fijn duits bloed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:25

Mer1980 schreef:
Johnson zelf heeft een super braaf en werk willend karakter en ook zijn nakomelingen staan erom bekend. Ik zou deze gok prima durven maken, maar goed het is natuurlijk wel aan jou. Een draak van een paard loopt vaak ook niet met amateurs lekker in de sport maar gezien deze hengst zo goed aansluit op deze merrielijn blijkbaar en daar dus veel sport uitkomt denk ik dat het met het karakter ook wel goed zit. Ik persoonlijk ken ook nog geen verkeerde Johnson. Ik denk dat de moederlijn van Johnson toch meer zijn karakter heeft gevormd ;)

Maar als je van het Jazz bloed af wil maar toch een hengst wil wat goed combineert met de merrielijn kun je ook kijken naar Westenwind. Flemming heeft ook met jouw merrielijn hele leuke dingen gedaan (verklaart denk ik ook de goede combi met Johnson aangezien dat natuurlijk ook een Flemming moederlijntje heeft).

Westenwind fokt echt niet goed. En wordt ook niet ter dekking aangeboden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:27

Ferera schreef:
Bedankt Elisa, ik ga weer op onderzoek uit. Marjan bedankt voor de pb.

Mer 1980 Ik vind Johnson een hele mooie hengst maar ik wilde inderdaad vragen of ik dan geen bommetje fok. Fleur heeft voor mij genoeg temperament, meer hoeft écht niet.

Ik heb zelf een Johnson en ik ken er een paar. Ik vind het qua rijden echt wel een karakter om rekening mee te houden. Ze zijn niet gemeen ofzo maar wel behoorlijk sensibel.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:28

Ferera schreef:
Ik heb Johnson ook via een kennis aangeraden gekregen, het is natuurlijk wel een mooie commerciële hengst en ik ben absoluut fan. Met High Five als vader fok ik ook terug op Jazz... en daar heb ik soms ook nog mijn vraagtekens bij. Mijn merrie is ontzettend lief in de omgang maar onder het zadel kan het soms echt een onbetrouwbaar spook zijn. Haar eigen moeder is ook zo heb ik begrepen. En dat gedrag hoeft voor mij dus niet :+ ;( .

Ik wil een paard fokken die het leuk gaat doen in de dressuur tot en met het Z2, en daarnaast ook fijn mee kan op buitenrit.


Op welke manier is ze een onbetrouwbaar spook dan? Is ze niet werkwillig, en protesteert ze door bepaalde capriolen, om zo onder het werk uit te komen? Of is ze te heet of te sensibel voor de gewone ruiter? Of te kijkerig? Of gewoon brutaal/dominant en laat ze zich niks zeggen, werkt ze niet mee?
Daar zit namelijk wel verschil in, ook voor de hengstenkeuze. Wil je een hele makkelijke meegaande hengst of moet je paard juist wat werkwilliger worden.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 15:51

Ik denk eerder onzeker? Er hoeft er maar iets te ritselen naast de bak en ze gooit er een hele rodeoshow uit. Het is een heel vlug, lenig paard welke ontzettend naar kan bokken. Kan je daar iets mee @GJ9?

Wil verder mijn paard niet afkraken hoor want ik ben heel blij met haar.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:09

Gewoon super scherp dus, daar kan het wat nuchterdere karakter van een Gelderse hengst wel wat op betekenen. Ik heb mezelf voorgenomen om niet meer op zulke paarden te gaan zitten en heb nu heel veel lol met een nuchtere Gelderse die netjes 4 beentjes op de grond houdt en nergens naar kijkt.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 10:05

Zit wat in GJ9, het moet wel leuk blijven. Ik ben inmiddels gewend aan mijn merrie maar ik heb wel moeite gehad, heb er vaak zat naast gelegen.

Aan welke hengsten, naast Wilson moet ik dan denken in de Gelderse richting? Ik ken alleen Henkie <3 en aan welke Duitse hengsten @elisa2

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:18

Naast Wilson en Henkie idd oa Alexandro, Floris, Imposant, Ibsen, Sirius, Vitens.
Dv Upperville, Chablis, Parcival

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:22

Voor karakter, front en galop, kracht, sterk type, kan je ook nog denken aan Feel good, Hahanna, en de andere hengsten van van Norel, bijv Uphill, Impresario, Expression.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:33

Ik ben sowieso ook fan van de van Norel hengsten, die man fokt ook heel erg gericht op karakter. Verder hoor ik goede dingen qua karakter over Everdale. En ja Geldersen ik ben groot fan! Het is aan jou alleen welke hengst je het meest aanspreekt en waarop hij het meest moet verbeteren op je merrie.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:21

MarjanB schreef:
Ik ben sowieso ook fan van de van Norel hengsten, die man fokt ook heel erg gericht op karakter. Verder hoor ik goede dingen qua karakter over Everdale. En ja Geldersen ik ben groot fan! Het is aan jou alleen welke hengst je het meest aanspreekt en waarop hij het meest moet verbeteren op je merrie.


Daar hoor en zie ik dan weer andere dingen over :o Dat lees en zie ik bijna bij elke hengst de 1 is heel positief terwijl de ander er rotzakken van heeft gezien! Blijft lastig dat f(g)okken

Anoniem

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:00

Op de eerste pagina las ik dat je eventueel een springhengst overweegt.
Ik denk dat Up to Date jouw merrie erg kan helpen.
Hij heeft zelf groot front en vererft dat ook door, zeer goede galop en zijn nakomelingen hebben een erg fijn karakter.
Hij levert veel paarden af met een goed knietje erin en flink massa die zeker niet misstaan in de dressuurring!

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:06

Up to Date fokt geen maat toch? verder inderdaad wel een erg fijne hengst..maar over het karakter heb ik ook wisselende dingen gehoord.

Over de Dales hoor ik ook wisselende verhalen, maar volgens mij is het karakter redelijk goed.

Feel Good past inderdaad ook in het type wat je zoekt, maar over zijn nafok is nog niet heel veel bekend. Denk dat Uphill geen maat en Expression geen kracht fokt..Impresario ken ik niet.

Donnerhall bloed geeft over het algemeen goede karakters wbt de duitse hengsten.

Van Bon Bravour hoor ik ook alleen maar goede verhalen over het karakter van zijn nakomelingen, past verder ook redelijk in je plaatje. Maar volgens mij is er alleen diepvries beschikbaar..

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:33

dresjoepie schreef:
MarjanB schreef:
Ik ben sowieso ook fan van de van Norel hengsten, die man fokt ook heel erg gericht op karakter. Verder hoor ik goede dingen qua karakter over Everdale. En ja Geldersen ik ben groot fan! Het is aan jou alleen welke hengst je het meest aanspreekt en waarop hij het meest moet verbeteren op je merrie.


Daar hoor en zie ik dan weer andere dingen over :o Dat lees en zie ik bijna bij elke hengst de 1 is heel positief terwijl de ander er rotzakken van heeft gezien! Blijft lastig dat f(g)okken


Bedoel je Everdale?
Aan de hand van alle Everdales die ik heb gezien in VO, HC en Pavo etc, lijken het mij niet hele makkelijke broeders (kan ook dat ze veel hengst zijn natuurlijk). Wat ik ervan zie is dat ze veel front hebben dat ze ook wel tegen de ruiter durven gebruiken. Ik kom niet als eerste op hem uit als iemand een paard zoekt.

Elisa, over Uphill en Expression is wel erg kort door de bocht.
Mocht TS interesse hebben in de Van Norel hengsten, dan raad ik aan daar gewoon eens een kijkje te gaan nemen en een kopje koffie te drinken. Aan de hand van jouw paard (beeldmateriaal en papier) kunnen ze gericht meedenken over welke hengst in combi met jouw merrie het goede karakter en de kracht gaat fokken. Enorm leerzame avond gegarandeerd! Expression fokt zeker wel kracht op het juiste paard, of dat op TS haar paard is durf ik niet te zeggen. Zijn moeder had een gigantisch sterk achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:59

Elisa2 schreef:
Up to Date fokt geen maat toch? verder inderdaad wel een erg fijne hengst..maar over het karakter heb ik ook wisselende dingen gehoord.

....


Nee klopt, weinig maat maar wel heel veel front! Ik denk/vind dat ze heel erg opwaarderen met veel front. Liever een wat kleinere met front dan een grote slungel. Maar dat is persoonlijk! Qua karakter ken ik hele fijne, kalme nakomelingen met genoeg pit onder het zadel. Maar ze hebben altijd een moeder natuurlijk!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 17:51

De net goedgekeurde Jupiler S vind ik een onwijs mooi dier waarvan ik denk dat hij goed zou passen bij mijn merrie, maar ook hierin zit Jazz via zijn vader Charmeur... Net als bij High Five US twijfel ik over het karakter al lees ik wel dat beide dieren braaf zijn?

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:10

ik heb een uphill x jazz x zeoliet (merrie), is heel erg scherp en behoorlijk brutaal, wel een erg leuk paard en met poetsen/ verzorgen enzo heel lief
lees even mee vwb de adviezen, mochten we ook gaan proberen een veulentje te fokken!

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:47

@TS: Op welke hengst is uiteindelijk je keuze gevallen voor de Sandreo merrie?