Graag had ik een beoordeling van mijn merrie gehad, kwestie van er wat beter zicht op te krijgen. Ik heb wel al wat geleerd van hier regelmatig mee te lezen. Ze is niet echt gunstig gebouwd voor zover ik weet, maar desondanks ben ik heel blij met haar. Ook mogen jullie mij ter illustratie ook altijd tips geven wat hengstenkeuze betreft, ik ga er niet meteen mee fokken maar vind het toch interessant te horen wat hier de aandachtspunten voor zouden zijn. (Dus graag onderbouwen welke hengst waarom)
Horsetelex: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/626033
Ze is 8 jaar, maar vanwege een blessure pas op 5 zadelmak gemaakt, dus nu ruim 3 jaar ohz. Ik heb ze aangekocht als veulen.
Ze heeft 3 correcte gangen. De stap is zeer goed, heel ruim en mooie viertakt.
De draf is taktvol, maar zou meer vanuit de schouder en met meer knie mogen zijn.
De galop zou meer bergop mogen.
Laterale oefeningen zijn voor haar erg makkelijk. Terug schakelen en gaan zitten is moeilijker.
Ze is niet de makkelijkste betreffende de aanleuning (ik vermoed door de bovenlijn), en zet zich makkelijk vast in de rug. Ze heeft best veel temperament, maar ik ervaar dit eerder voordelig, want ze heeft veel werklust, is fijngevoelig en dus licht aan de hulpen, en zou kunnen blijven lopen eens ze opgewarmd is. Ze is hard voor zichzelf en ondanks dat ze rillerig en kijkerig kan zijn, zou ze uiteindelijk wel door een vuur gaan voor me, ze blijft ook heel koel als het er echt op aankomt. (wedstrijden, enge situaties op wandeling..)
Hier enkele foto's, misschien niet ideaal maar geven toch al een beeld.
Alvast dank om me wat bij te leren!