springhengst (eventer) voor carambole X harcos X apple king

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

marloes_s

springhengst (eventer) voor carambole X harcos X apple king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 15:48

Hallo,

Omdat ik erg gek ben met mijn merrie en weg ben van haar type denk ik er wel eens over om een veulentje met haar te fokken.
Het is de bedoeling om een veulen voor mezelf te fokken, maar moet evt. wel verkoopbaar kunnen zijn.
Zelf rijdt ik voornamelijk eventing met mijn merrie. Het veulen zou ik ook willen fokken met als doel de eventingsport.

Haar link naar horsetelex
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1631883

Mijn merrie heeft een aantal goede punten die ik graag behouden zou willen.
- erg goede springkwaliteiten
- goede galop
- genoeg bloed, dit wil ik er zeker inhouden voor de eventing
- fijn karakter, lief in de omgang (als kan het soms wel een echte "merrie" zijn)

Mijn merrie is wel behoorlijk gevoelig in haar lijf. Houdt zich snel vast en is snel gespannen. Dit zou ik wel graag wat verminderd willen.
Mijn merrie is ook niet al te groot (rond de 1.63), maar dit is voor mij geen probleem.

Zelf vind ik Famous (v. Albaran xx) een heel mooie hengst.
Ik ben benieuwd wat jullie advies zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marloes_s

Re: springhengst (eventer) voor carambole X harcos X apple king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 16:10

Niemand ideeën?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:12

Geen flauw idee, maar kwijl wat een knappe merrie <3 . Heb je niks aan haha sorry.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:15

Volfonic XX schijnt het ook heel goed te doen voor eventing.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:18

Watermill Famous of Volfonic zijn de eerste die in mij opkwamen. Persoonlijk zou ik idd meer volbloed toevoegen met goed springvermogen. Die zijn er alleen niet zoveel en dan moet je gevoel er ook nog goed bij zijn. Lastig...

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:40

de nieuwste WBFSH lijst kan jou ook helpen. Contendro I kan goed passen bij jouw merrie. Is dan weer geen volbloed. Heraldik op 2 maar die is zelf al geruime tijd niet meer en van zijn gekeurde nakomelingen hoor je dan weer minder. Wat vind je van Mighty Magic

life is a roller coaster, you just gotta ride it

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:41

janderegelaa schreef:
Volfonic XX schijnt het ook heel goed te doen voor eventing.

Ik kan hier wel in mee gaan, hij schijnt ook een super fijn karakter te hebben.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-16 10:58

Bedankt voor jullie reacties.
Volfonic en Mighty magic lijken me ook wel geschikt. Zal me daar ook nog even in verdiepen.
De WBFSH lijst heb ik er nog niet direct op nageslagen omdat ik het ook geen probleem vind om een jonge hengst te gebruiken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:07

Is Volfonic erkend door het KWPN ? Ik meende gehoord te hebben dat dat niet zo is (correct me if im wrong), zou het wel checken voor je er mee gaat dekken. Is nou eenmaal wat minder interessant als je ooit moet verkopen.

Voor jouw fokdoel zou je ook kunnen kijken naar Hopalong Cassidy xx en Jaguar Mail xx, beide aansprekende (en erkende) hengsten die ook aardig hebben gepresteerd in de springsport. Qua eventing vind ik die twee samen met Famous het meest interessant.

Kings Cadanza sport-sgw (Negro x prestatie v. Alfonso, 2007) M1+2
Kings Once upon a time (van Gogh x Negro )

*Kings Stable*

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:42

Eef_Bam schreef:
Is Volfonic erkend door het KWPN ? Ik meende gehoord te hebben dat dat niet zo is (correct me if im wrong), zou het wel checken voor je er mee gaat dekken. Is nou eenmaal wat minder interessant als je ooit moet verkopen.

Voor jouw fokdoel zou je ook kunnen kijken naar Hopalong Cassidy xx en Jaguar Mail xx, beide aansprekende (en erkende) hengsten die ook aardig hebben gepresteerd in de springsport. Qua eventing vind ik die twee samen met Famous het meest interessant.

Volfonic is approved bij het AES dus wordt erkend door het KWPN reg. A.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:47

persoonlijk zou ik gaan voor een paard met iets meer massa dan jouw eigen merrie

Leef: neem en geef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:54

Knakker schreef:
persoonlijk zou ik gaan voor een paard met iets meer massa dan jouw eigen merrie

Voor een eventer? Hmm dat zou ik niet doen..

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-16 18:58

Ik snap Knakker wel hoor.
Mijn merrie is behoorlijk smal. Iets meer body vind ik, ook voor een eventer, niet verkeerd.
Heb jij een idee Knakker?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:02

Ik weet niet of er nog sperma van hem te krijgen is, maar ik vind zelf Kasparow een erg gave hengst en denk ook wel geschikt voor jou merrie. Al heb ik er niet heel erg veel kaas van gegeten.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:55

Ik zou geen volbloed gebruiken, ik vind je merrie vrij weinig body hebben, ik denk als je hier een zuivere volbloed gaat gebruiken, je niet veel paard meer zal overhouden.

Ik heb eentje gefokt uit black Jack (cornet obolensky x heraldik xx), nu enkel nog met diepvries beschikbaar maar het vers was in ieder geval goede kwaliteit. Het veulen is intussen 3, type helemaal naar de vader, schitterend karakter.

je zou nog kunnen kijken naar leipheimer van t verahof, volle broer van Fletcha. Mij overtuigt hij nog niet helemaal van zijn springkwaliteiten, maar hij is nog jong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 07:44

marloes_s schreef:
Ik snap Knakker wel hoor.
Mijn merrie is behoorlijk smal. Iets meer body vind ik, ook voor een eventer, niet verkeerd.
Heb jij een idee Knakker?

Ik houd persoonlijk wel van ranke paarden. Ze zou iets meer bespiering in de boven lijn mogen hebben. Maar kwa type vind ik het een leuk paard hoor!
Ik hoorde laatst iemand die voor een eventer met vittorio gedekt heeft. Dat vind ik ook een mooie hengst. Maar ik denk niet dat die meer body zal geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-16 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 07:56

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:22

Kings Cadanza sport-sgw (Negro x prestatie v. Alfonso, 2007) M1+2
Kings Once upon a time (van Gogh x Negro )

*Kings Stable*

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:55

Dat weet ik. Het ging er om dat er wordt gezegd dat veel bloed gelijk staat aan iel.
Sowieso lijkt het me dat een paard dat flinke stukken met een redelijk tempo moet galopperen niet teveel massa moet hoeven rond zeulen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:34

Jij wil zo graag het gebruik van volbloedhengsten promoten, waarom geef je dan geen advies waar TS iets mee is, met andere woorden, noem dan volbloedhengsten die voldoende massa hebben en dit ook doorgeven. Ik ben daar oprecht in geïnteresseerd maar ik ben nog geen volbloed tegengekomen waarmee ik durf fokken.
herald 3 kan mij bv ook zeker bekoren, maar is ook geen zuivere volbloed

de discussie over de noodzaak om volbloedhengsten te gebruiken werd in het verleden al in andere topics gevoerd, mijn mening is nog steeds dat dit niet nodig is om goede paarden te fokken voor het niveau dat TS wil. Sterker nog, in de basissport moet je een paard hebben dat goed dressuur loopt en 0 kan springen, als je dan een paard hebt met goede looplust en grote galop, kom je al zeker tot de 1* binnen tijd rond.

Als je fokt met een zuivere volbloed, is de kans op een goeie springer over het algemeen kleiner dan als je een goeie springer neemt met voldoende bloed erachter.
En kom nu niet terug met voorbeelden af van volbloedruinen en merries die wel goed springen, uiteraard zijn die er.

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 19:18

Bedankt voor jullie suggesties.
Ik hoef helemaal niet per se met een volbloed te fokken hoor. Ben inderdaad ook bang dat ik dan iets in moet leveren op het springvermogen en dat zou ik zonde vinden.

Antonius ben het ook helemaal eens met wat je typt. Misschien had ik het ook iets anders kunnen verwoorden in mijn beginpost. Nu lijkt het misschien alsof ik alleen meer bloed wil hebben. Terwijl inderdaad looplust en springvermogen voor mij belangrijker zijn. Black Jack is trouwens ook een mooi paard.

Jullie noemen trouwens allemaal hengsten die buiten het KWPN vallen. Gezien de papieren van mijn merrie lijkt het me interessanter om met een KWPN'er te fokken. Gezien mijn merrie ook een KWPN paspoort heeft.
Iemand daarbinnen nog suggesties? Of is het onzin wat ik noem dat een KWPN'er dan interessanter is?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:10

Elvaro... echt goed karakter en goed springen.
Maar niet echt bloederig.

Gladstone vind ik ook een allrounder. Karakter kan Schoentje wel meer over vertellen.

Van Gogh, ook leuk...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:07

Als allereerste, ik ben niet heel erg thuis in eventinghengsten. Maar uit nieuwsgierigheid ben ik even de rankings op gaan zoeken. http://www.kwpn.nl/sport/eregalerij/ran ... -eventing/

Ik zag dat Contendro 1 het ontzettend goed doet, die hengst is erkend voor het kwpn. Wellicht is dat een interesante voor je? ook commerciel gezien interessant.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:03

Famous zou ik laten staan. Die springt (imo) gewoon slecht.

Jaguar mail doet het op hoog niveau super, maar ik echt gewoon extrieurmatig matige paarden ervan. Op deze merrie zou ik dat niet aandurven.