Ik ben rustig aan het rond kijken voor een geschikte hengst voor mijn aes merrie. Afstamming is Santo H (v. Kennedy) X Wolfgang.
Mijn merrie heeft: Stokmaat 1.68 10 jaar Bruin Sterk achterbeen gebruik Mooi front Iets neerwaarts gebouwd Lang achterbeen Halsrichting is horizontaal Bloederig type
Mijn voorkeur gaat uit naar Vivaldi, Apache, Johnson. Vivaldi vind ik alleen de kleur minder, Apache is denk ik te bloederig voor mijn merrie.
Ik zoek deze pluspunten bij een hengst: Goede stap Goed voorbeengebruik Groot fokken
Max. budget 2000,- voor een hengst.
Misschien dat jullie nog leuke aanvullingen hebben?
Je kan naar een goed fokkende Vivaldi zoon kijken..ik wacht verder ook nog even de aanvullende informatie af.
Dees
Geplaatst: 05-11-16 09:55
armyhorse schreef:
Dit is mijn paard. Afstamming is Santo H (=Kennedy) X Wolfgang. Foto is al een hele tijd terug toen reden we net M1.
TS: blijf waakzaam. Wees er zeker van dat je een hengst selecteert omdat die in jouw VISIE past bij je merrie. Niet omdat het gewoon een populaire hengst is.
@Dees: Ik kijk wel naar de min en pluspunten van de hengst. Niet alleen omdat hij populair is. De overige hengsten heb ik mij ook nog niet in verdiept. Vandaar dat ik op dit forum ook om tips vraag welke hengst goed bij mijn merrie past
Eind van de middag zal ik een standfoto plaatsen.
Mucchio
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 17:50
Foto's zijn niet van hele goede kwaliteit en helaas was de zon ook nog eens weg dus zijn ze een beetje donker. Mijn paard is momenteel niet helemaal in vorm, beetje dik en spieren zijn wat weg door een blessure. Gelukkig wordt ze nu weer rustig opgebouwd. Tweede foto lijkt haar beenstand een beetje raar, maar dat vertekend de foto. Ze wou namelijk niet goed stilstaan
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Morgen zal ik een filmpje maken en hopelijk schijnt de zon, dan kan ik ook nog betere foto's maken.
Dees
Geplaatst: 05-11-16 17:57
Daar zie je veel Kennedy in terug Lijnteelt op Ferro zou ik daarom niet doen, kom je wel heel erg sterk in dit type te zitten. Type is wat beknopt, beetje "bolletje". Wel hele mooie hals erop, tikkie laag van aanzet. Voorbeen lijkt wat kort. Romprichting vind ik prima. Achterbeen in de sprong iets steil. Mooie bovenlijn. Geheel mag wat meer rek hebben en wat meer omhoog. Vind Apache heel geen rare keuze. Kon met dit bloed wel eens tikkie scherp worden allemaal.
@Dees: Dank je, hier heb ik wat aan! Ja Apache toch wel he? Ik twijfelde ook een beetje qua bouw of het wel een goede combi zou worden. Dat ze wat wakker zijn vind ik niet erg zolang ze maar Eem meewerkend karakter hebben . Fokt Apache wel een beetje maat? Die van mij is 1,68, maar aan haar moeders kant sommige onder de 1,60.
Helemaal eens met Dees haar post. Merrie is ietwat gezonken achter het schoft en zou naast een iets langer voorheen ook wat meer lengte in haar lijf mogen hebben. Maar ik vind het wel een aansprekend paard. Qua model zeker Apache, als het qua beenwerk en karakter niet te bloederig wordt dan.
@Lante: met Apache fok je dus sowieso meer lengte in het lichaam?
@Fokfanaat: Welke hengst is volgens jou geschikt voor mijn merrie qua bouw etc?
simpie94
Geplaatst: 05-11-16 19:28
Als ik deze merrie zo zie waren de eerste hengsten die bij mij opkwamen: Glamourdale en Daily Diamond. Ik denk dat deze hengsten meer rek kunnen brengen. Mijn advies zou zijn inderdaad meer te zoeken in hengsten die meer lengte hebben en vooral geven. Van Apache heb ik teveel beknopte nakomelingen gezien om mee te gaan in dat advies.
@Simpie: Glamourdale zit ook ferro achter toch? Is dat wel handig met mijn merrie? Krijg je dan niet een zwaarder type? Overigens vind ik daily diamond wel een aansprekend paard. Zijn daar al veel nakomelingen van aangezien het nog een vrij jong paard is?
Ik zie het beknopte niet zo. De standfoto's zijn een beetje uit een beroerde hoek genomen waardoor het in combinatie met die enorme hals (die niet horizontaal is) lijkt alsof de rug heel kort is. Maar bij de rijfoto is het gewoon een normale rug. Je ziet idd wel echt Ferro (of eigenlijk Farn) terug in het model. Ik hou er wel van. Ik zou Dreamboy (Vivaldi x Ferro) doen. Het model bevestigen en met een beetje mazzel het lange(re) voorbeen van Dreamboy.
Dank je! Ik vind zowel desperado als dream boy erg aansprekend. Ik vind dream boy ook net wat flitsender in de beweging. Ik zal mijn gedachten er nog even over laten gaan.
Apache vind ik een leuk paard, maar ik denk voor mijn merrie te heet. Die van mij is zelf ook al ritsellig en erg sensibel.
dresjoepie
Geplaatst: 06-11-16 11:26
leuke merrie heb je Ik heb zelf een Apache x Ferro gefokt Een vosje uit een bruin zwarte merrie Apache geeft vrij veel vos en een kleintje 163 ( is 3 groeit nog iets) Hij is helemaal niet ril of bloederig maar dat is zijn moeder ook niet!
Zijn halfzusje andere moeder heeft heel iel beenwerk en is idd wel wat ril Is haar moeder ook ook! Een vosje uit een gitzwarte merrie
Je zou ook voor Indian rock kunnen kijken is een Apache x vivaldi schijnt een wat makkelijker karakter te hebben We weten natuurlijk nog niets over zijn na fok