[h] nrps pony v. Djamaï du boïs

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lailapri

[h] nrps pony v. Djamaï du boïs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 02:08

Hoewel het dekseizoen van dit jaar nog maar net afgelopen is ben ik alweer bezig met volgend jaar. En dan met name voor deze merrie.

Djamira is een vos dun shabrak bonte merrie. Ik heb als fokdoel nrps of Welsh part bred. De merrie draagt genoeg bloed om met een hengst zonder Arabisch bloed te dekken daarom komen Duitse, new forrest, Welsh en nrps hengsten in aanmerking. Andere rassen die het sport type van deze merrie gaan verbeteren mogen natuurlijk ook aangeraden worden.

Fokdoel nummer 1 is karakter. Er lopen hier vaak kinderen in d e kudde. Deze hebben er niets aan als een dominante pony ze de paddock weer uit jaagd. Zo ook met rijden. Werkwillig mag, maar niet te loperig/ril. De merrie is lief maar niet altijd heel makkelijk in gedrag, bij de hengst is karakter dus extra belangrijk.

Fokdoel nummer 2 is een goed gebruiksdier fokken. Mooie gangen is leuk, maar als je er dan niet op kunt zitten door slechte benen of onvoordelige bouw van de rug heb je er niet zoveel aan. De bovenlijn van de merrie kan echt verbeterd worden. Wat betreft gangen is de galop het minst goed, ze is wat springerig in de galop. In alle gangen zou ze meer kracht en gedragenheid mogen hebben.

Fokdoel nummer 3 als er dan nog keuze is wat betreft kleur gaat mijn voorkeur naar creme, dun of appaloosa kleurtjes. Verder vind ik mooi champagne maar is er maar weinig en een mooie lichtbruine of zwarte mag er ook zijn. Prachtig om te zien maar voor een appaloosa niet gewenst is de roan kleur. Schimmel staat bij mij om die zelfde reden onderaan het lijstje voor deze merrie.

Op mijn lijstje staan:
Mijn eigen jonge hengst als hij ggk wordt.
Don Cremello du boïs, door bouw, karakter en kleur.
Deze beide hengsten zijn in de eerste generaties lijnteelt vrij bij de merrie.

Hebben jullie nog een mooie hengst met een fijn karakter die aansluit op mijn merrie post het hier gerust.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/djamaiahs+djamira

drachtige merries mooi verspreid Volgtopic♧
◇2018 met ☆pablo☆ en ☆djémo☆ gedekt◇
Laila
♤ork ork ork... mest ruim je met een vork♤

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:17

Ik zou voor een hengst met een goede bovenlijn, mooie lange en goed aangesloten croupe, en veel front gaan.
Ik had een beetje dezelfde eisen en kwam bij Flint Fortuna ZH uit. Prachtige correcte hengst met een fantastisch karakter!
Afbeelding

lailapri

Re: [h] nrps pony v. Djamaï du boïs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 01:16

Ja dat weet ik nog idd. Ik heb jou topic gevolgt. Klopt het dat flint nu verrichtingen moet doen?

Ik zat zelf nog te kijken naar woodrow carisbrook. Volgens de verhalen geeft hij hele fijne nakomelingen. Moet nog opzoek naar een standfoto van hem.

drachtige merries mooi verspreid Volgtopic♧
◇2018 met ☆pablo☆ en ☆djémo☆ gedekt◇
Laila
♤ork ork ork... mest ruim je met een vork♤

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie