http://i.imgur.com/wogNg0j.jpg
http://i.imgur.com/WlbQzrK.jpg
Voor deze merrie zou ik graag jullie meningen horen.. http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/667511
Tzt willen wij graag een nakomeling fokken uit deze merrie voor eigen gebruik. Het is eerst de bedoeling de wedstrijden in te gaan met haar, maar de kans bestaat dat ik er binnen enkele jaren weer een paar maanden uit lig, wat een mooi moment zou kunnen zijn voor een veulen.
De merrie is springgefokt, maar komt uit een veelzijdig lijntje. Veel dressuurpaarden verderop en wat eventing.
Ik heb deze merrie niet op papier gekocht maar op onze klik. Ben zelf meer van de dressuur, maar ben van plan het springen en crossen een beetje te gaan verkennen. Een hengst zoek ik echter in de dressuurrichting.
Mijn merrie heeft een topkarakter, maar soms wel een tikkie lui. Werkt wel altijd mee.
De merrie is met haar 1,61m wat aan de kleine kant en is erg compact (vierkant gebouwd). Beweegt wat vlak, wel correct.
Haar achterbenen zijn een beetje steil en daardoor toont ze iets doorgezakt in de koten.
Volgens de KWPN keurmeester was de hals goed van lengte en moest ik bij een hengst opletten dat deze meer front gaat toevoegen. De keurmeester gaf mij het advies om juist niet te lang te wachten met een veulen en vond Glamourdale of Vivaldi-bloed (m.n. Expression en Ferdinand) een goede combinatie.
De keurmeester had 70 punten voor haar over, maar helaas had mijn merrie een bemerking waardoor we haar hebben teruggetrokken. Deze bemerking was tijdelijk en zou volgens de keurmeester genegeerd worden als zij haar sportpredikaat zou hebben, omdat dit dan geen belemmering zou vormen.. (Zijn woorden.. naam per pb) Keurmeester heeft expliciet gezegd haar ster te verklaren als zij haar sportpredikaat heeft, maar dat zien we dan wel weer.

Wie kan mij meer vertellen over haar hoofd-halsverbinding (licht of zwaar?), halsrichting (horizontaal?), schouderligging, verloop rug/lendenen, kruisligging/kruislengte en dergelijke?
Ik heb zelf (nog) niet genoeg kijk op deze details om de meest geschikte hengst te vinden. Ik vind het leuk om te puzzelen, maar hoor dus graag de woorden van iemand die er meer verstand van heeft dan ik.
Wat we zoeken in een hengst:
- Maat.
Merrie is klein, voor mij is dat prima, maar een paar cm erbij in een nakomeling is mooi meegenomen.
- Bewegingstechniek
Merrie beweegt correct, maar vlak en mag wel wat meer expressie en schwung bij.
- Veel front
- Eerder wat sabelbenig dan steil in de achterbenen
- Qua schouder, hoofd/halsverbinding, croupe en kruis weet ik nog niet zo goed welke kant ik op moet zoeken. Wie kan hier iets nuttigs over zeggen?
Ik heb mijn oog eerder al laten vallen op Glamourdale en wist eigenlijk bijna zeker dat dat 'm moest worden, maar hij is net als mijn merrie wat steil in de achterbenen.
Johnson lijkt mij een mooie aanvulling, eerder wat sabelbenig dan steil, maat, front en bewegingstechniek zitten ook wel goed..
Wie kan mij nog meer (onderbouwde) suggesties geven?

Oja, de nakomeling is trouwens voor eigen gebruik. Als ik commercieel zou willen fokken dan kan ik beter voor een springer kiezen, maar dat is dus niet nodig.