Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15920
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:44

Oliiviia schreef:
kara schreef:
Ik ga haar toch laten dekken. Twee andere veeartsen zeggen dat dekken slim is omdat ik haar toch nog een jaar laat lopen.
Naar de keuring doe ik haar later dat ze bij 4-7 jarige mee kan lopen.

Ik twijfel tussen habana en incognito. Waarbij incognito favoriet is omdat ik lijn meer dan goed ken.


Tja, het is slim voor jouw portemonnee, maar niet zozeer voor jouw merrie. Een dracht vergt heel wat energie van een merrie, als je dit bij eentje doet die eigenlijk nog een pak moet groeien, zal het moederdier nooit uitgroeien zoals het anders had gedaan. Dus als je echt zekerheid wilt, zou ik haar nog een jaartje laten staan. Ik kan het natuurlijk niet vanop afstand bepalen, hoe 'uitgegroeid' ze er al uitziet.

Dit is de grootst mogelijke flauwekul en fabel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15920
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:44

Elisa2 schreef:
Volgens mij lijkt zijn hoofd ook wat groter omdat zijn hals niet zo lang is..maar even wat anders. Waarom word Habanna aangeraden wbt karakter? Vivaldo met het Polansky bloed er achter geeft niet per definitie een goed karakter {Polansky staat daar niet om bekend} en ook van Gogh met het Numero Uno bloed er achter daar verwacht ik niet specifiek hele makkelijke karakters van.

Als je dan bot en braaf wilt dan kun je gewoon inderdaad echt beter Spielberg pakken. Of gewoon de gok gaan nemen met Incognito..

Ik heb naast Habanna gestaan. Het ligt niet aan zijn nek...

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 23:03

Ik denk niet zozeer dat een veulen fokken beter is voor mijn portemonnee. Immers fokken kost altijd meer dan in de wei laten lopen tot 4 jaar.

Dat een veulen fokken impact heeft op m'n merrie ja dat geloof ik, maar wat genetisch bepaald is verander je niet. Alleen het tijdsbestek waarin je eea realiseert wordt anders.

Overigens is mijn merrie 3 dus zal ze op haar 4e een veulen aan de voet hebben.
Momenteel is ze 1.67

Hoezo zou incognito meer gok zijn dan een andere hengst? Enkel vanwege lijnteelt op vivaldi?
Maar er zit natuurlijk verder wel Houston x donnerhall x roemer x folio x zodiak x kanselier achter, wat volgens mij safe en degelijk bloed is
Vooral van de roemer komen mega fijne dieren

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 01:07

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:
Habanna=grote, lelijke kop.



Maar die loopt binnen een jaar of 5 wel 75% in de GP, schrijf ik je nu op een briefje...
Wat maakt het nu uit dat de kop wat lomp is...

:j Als er een is die daar alle mogelijkheden voor heeft is het Habanna.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 01:12

Ik snap dat gezeik over die kop niet zo geloof ik. Heb m ook van dichtbij gezien en dan is het een mooi compleet sterk paard, zonder alle grote dressuurhengsten erin. Wat wil je nog meer.. en alsof die snittige ponykopjes van tegenwoordig zaligmakend zijn... volgens mij is dat veel erger. Als ik Mn Paardentandarts moet geloven iig..

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:41

Incognito is niet meer een gok dan andere jonge hengsten waar nog geen nafok van bekend is, zo bedoelde ik het.

Lijnenteelt op Vivaldi geeft meer kans op een goed karakter, maar ook op weinig bot. Je weet gewoon nog niet hoe hij verder fokt dus vandaar de gok.

Overigens vind ik Habanna helemaal niet zo bijzonder goed lopen, ik zou er eerst nafok van willen zien. En ik denk dat zijn africhter ieder paard wel GP kan laten lopen..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15920
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:45

Elisa2 schreef:
Incognito is niet meer een gok dan andere jonge hengsten waar nog geen nafok van bekend is, zo bedoelde ik het.

Lijnenteelt op Vivaldi geeft meer kans op een goed karakter, maar ook op weinig bot. Je weet gewoon nog niet hoe hij verder fokt dus vandaar de gok.

Overigens vind ik Habanna helemaal niet zo bijzonder goed lopen, ik zou er eerst nafok van willen zien. En ik denk dat zijn africhter ieder paard wel GP kan laten lopen..

Dat is mijn punt dus ook...

s0173957

Berichten: 5391
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:39

Familie toont genoeg dat het niet aan Rutten ligt è ;)

Cosmo is nooit door z'n handen gepasseerd voor zover ik weet en wordt door een broekventje (met alle respect gezegd natuurlijk) wel naar de OS gereden...

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:52

Maar een zwaluw maakt nog geen zomer..

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:26

Nee, maar er zit wel heel veel sport in het lijntje. Moeder Dimare loopt nu nog LT, maar eind van het jaar vast ook GP.
Karakter vind ik moeilijk in te schatten. In Den Bosch was Habanna best wel relaxt, maar in Zuidbroek was ie zeer gespannen!

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:03

Dat is wel belangrijk..geeft ook iets aan over de hardheid van de moederlijn. Maar verder ben ik nog niet echt overtuigd van de hengst zelf, dus ik ben benieuwd naar wat de tijd gaat doen en zijn nafok.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:10

Wat een leuk dier! Ik heb niet meer zoveel kijk op de fokkerij van tegenwoordig dus ik kan je met een moderne hengst niet adviseren. Hoe komt ze aan die witte vlek onder haar buik? Zit dat aan moederskant in de familie?

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 18:51

Leuk te horen dat je haar leuk vindt.
Waar de vlekken vandaan komen is niet bekend, in een uit haar lijn komen enkel egale paarde. Heb me laten vertellen dat Osmium die vlekken kan geven.

Ik overweeg echt heel sterk incognito. Bij habanna heb ik geen echt gevoel. Ben ook wel een gevoelsmens dat ik er een gevoel bij moet hebben

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:21

hoogendroog schreef:
Oliiviia schreef:

Tja, het is slim voor jouw portemonnee, maar niet zozeer voor jouw merrie. Een dracht vergt heel wat energie van een merrie, als je dit bij eentje doet die eigenlijk nog een pak moet groeien, zal het moederdier nooit uitgroeien zoals het anders had gedaan. Dus als je echt zekerheid wilt, zou ik haar nog een jaartje laten staan. Ik kan het natuurlijk niet vanop afstand bepalen, hoe 'uitgegroeid' ze er al uitziet.

Dus al die vrouwen die op -te- jonge leeftijd zijn bevallen zijn daardoor niet volledig uitgegroeid?
Dit zijn BOKT-fabeltjes. Merries groeien gewoon uit, ook als ze op bijvoorbeeld 2 jarige leeftijd worden gedekt.


Dat is helemaal geen bokt fabel.
Gewoon pure fysiologie, het lichaam geeft nu eenmaal prioriteit aan de groeiende vrucht en niet aan de groei van het dier zelf.
Maar goed, dit is offtopic en mensen geloven toch wat ze willen geloven. Ondanks de wetenschappelijke achtergrond van dit standpunt :+

'However, the general consensus within the horse/veterinary community has been to give fillies additional time to mature by allowing them to reach 3 years of age before breeding to carry a pregnancy to term. '

' Dr. McDonnell's findings that under natural conditions fillies that foal for the first time as 2-year-olds (as well as their offspring) usually do not grow as big as mares that do not foal for the first time until 3 years of age supports that rationale. '

bron: http://www.thehorse.com/articles/28515/ ... eeding-age
https://books.google.be/books?id=14-EHW ... ts&f=false

PS: Even ter verduidelijking dat het wel zeker effect heeft op de groei van de merrie zelf. Dit gaat niet over de merrie van TS perse (die zit namelijk net tegen die grens)

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 19:50

Ik wou net zeggen er staat duidelijk dat je niet moeten dekken voor 3-jaar. De mijne is al 3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15920
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:33

Oliiviia schreef:
hoogendroog schreef:

Dus al die vrouwen die op -te- jonge leeftijd zijn bevallen zijn daardoor niet volledig uitgegroeid?
Dit zijn BOKT-fabeltjes. Merries groeien gewoon uit, ook als ze op bijvoorbeeld 2 jarige leeftijd worden gedekt.


Dat is helemaal geen bokt fabel.
Gewoon pure fysiologie, het lichaam geeft nu eenmaal prioriteit aan de groeiende vrucht en niet aan de groei van het dier zelf.
Maar goed, dit is offtopic en mensen geloven toch wat ze willen geloven. Ondanks de wetenschappelijke achtergrond van dit standpunt :+

'However, the general consensus within the horse/veterinary community has been to give fillies additional time to mature by allowing them to reach 3 years of age before breeding to carry a pregnancy to term. '

' Dr. McDonnell's findings that under natural conditions fillies that foal for the first time as 2-year-olds (as well as their offspring) usually do not grow as big as mares that do not foal for the first time until 3 years of age supports that rationale. '

bron: http://www.thehorse.com/articles/28515/ ... eeding-age
https://books.google.be/books?id=14-EHW ... ts&f=false

PS: Even ter verduidelijking dat het wel zeker effect heeft op de groei van de merrie zelf. Dit gaat niet over de merrie van TS perse (die zit namelijk net tegen die grens)

In dit onderzoek gaat het aan het eind over merrie's die als jaarling gedekt zijn en als 2 jarige een veulen krijgen.

Daarna staat er usually do not grow as big as mares that do not foal for the first time until 3 years of age

Groeien over het algemeen niet zo groot als merrie's die geen veulen krijgen tot ze 3 zijn.

Dan zijn ze dus gedekt met 2 jaar. En daar is ook een onderzoek van en maakt het geen verschil met dekken tussen 2 jaar of ouder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15920
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:40


kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:20

Interessant artikel, echter bij mij niet van toepassing.

Ik kijk er naar uit mijn merrie te laten dekken, alleen is ze dit jaar nog niet echt hengstig geweest.
De keuze is gevallen op incognito.
Wat denken jullie? Een gok blijft het altijd

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 21:41

Twijfelaar als ik ben, gelukkig is m'n merrie nog niet hengstig, ben ik overstag aan het gaan voor een andere hengst. Nu komt toch gunner of daily diamond weer boven, juist vanwege karakter en degelijkheid.

Graag nogmaals jullie advies!

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:33

Met Gunner heb je natuurlijk je gewenste Vincent bloed er achter en Donnerhall bloed, maar je gaat wel echt inleveren op achterbeen en achterbeengebruik.
De hengst zelf heeft wel een erg mooi model en bovenlijn en ik denk dat hij veel massa en degelijkheid zal geven.

DD beweegt beter met heel veel souplesse en het Diamond Hit bloed er achter vind ik waardevol. Ik denk dat beide hengsten een positieve bijdrage kunnen leveren aan karakter en degelijkheid.

DD beweegt met zeer veel souplesse

susannevdv

Berichten: 455
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:39

DD heeft wel wat ongelijke voorvoeten.

Edit: zie net dat ik de moeder van deze merrie heb gereden. Ik zou ook kijken naar een werkwillig karakter en idd souplesse.

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 08:55

Wat leuk, heb je desteni gereden? Hoe was daar het karakter van?

Wat zou jouw advies zijn? Ik kreeg ook hennesy door,maar dan heb je jazz bloed erbij.

Wel een twijfelpunt hoor die twee hengsten. Karakter is ze zoveel waard, commercieel is nvt omdat voor mezelf fok

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:49

Wat vind je van Geniaal (Vivaldi x Biotop) Die geeft chique veulens met een prettig karakter. Afbeelding
En hele lange benen! :D (deze komt uit een Apache x Rhodium merrie)

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:51

https://m.facebook.com/vannorelkwpn.dre ... &source=48
Maat, front, goed karakter..

Heb je de hengsten die je overweegt irl gezien? Ik vind een bezoekje altijd zeer doorslaggevend.

Mocht je bovenstaande hengst willen zien, 8 april is de hengstenshow in Wapenveld. Ze laten ook vaak allerlei familieleden zien zodat je echt een beeld krijgt.

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Hengst voor dreamboy x Tuschinski merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 09:58

Dat is leuk. Daar ga ik zeker heen.
Heb wel gunner irl gezien

Il divo spreekt me niet heel erg aan. Bij goedkeuring heb ik hem gezien en toen vond ik hem niet aansprekend. Lijkt nu wel goed ontwikkeld