Welke hengst voor shetlander merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Welke hengst voor shetlander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 10:34

Hoi allemaal.
Het zit toch altijd al in mijn achterhoofd. Een veulentje van mijn shetlander merrie
Ik ben al een beetje aan het rondkijken geweest maar er nog niet helemaal uit gekomen
Vandaar dat ik jullie hulp in schakel. Jullie hebben toch wat meer kennis en connecties dan dat ik heb.

Mijn merrie:
Shetlander zonder papier.
rond de meter hoog
nu 6 jaartjes

Ik zou graag een iets luxer veulen eruit willen halen maar toch de shetlander bouw willen behouden.
Veulen zou niet verkocht worden maar als 2e men pony erbij gehouden worden. Graag zou ik wel de rond de 1 meter stokmaat willen blijven omdat ik dat zelf een heel mooi maatje vind.
Ik ben er al over uit dat ik geen kruising Welsh wil omdat die vaak net wat heter zijn dan een shetlander.
Echt een stand foto heb ik momenteel helaas niet. Maar die kan altijd gemaakt worden natuurlijk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:04

Als je wat luxer wilt kan je kijken bij de grote maat NMPRS hengsten. Die zitten rond de meter, maar zijn luxer dan een shetlander.

Zelf heb ik de appaloosahengsten Pjotr en Nimroos gebruikt en ondanks het welshbloed zijn dat hele coole veulens/jaarlingen, maar wel een slag luxer dan de moeders
Hier mijn jaarling van Pjotr met mijn 4 jarige zoontje (hij zit op de grond ;) ):
Afbeelding

Afbeelding

En hier beide Nimroos veulens:
Afbeelding

Ingrid_92

Re: Welke hengst voor shetlander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:08

Leuke merrie! Heb zelf 2 (mooie) hengstjes waarvan ik van 1 nog heel graag een nakomeling wil (voor mezelf), maar je woont net (íets :+) te ver weg. Ben zelf heel kieskeurig, maar deze merrie zou ik wel geschikt vinden om een veulentje uit te fokken. Maar ja.. aangezien jij zelf ook het veulen wilt behouden, is het sowieso geen optie :p

Pjotr is inderdaad ook een gave!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:29

Pjotr is gigantisch mooi, maar dan is de kans dat je bij de 1 m stokmaat blijft wel klein natuurlijk. Nimroos is al iets kleiner met wat minder welsh bloed.

Als je een luxe versie van de shet wilt rond dezelfde maat is het misschien ook een idee om te zoeken naar Amerikaanse Shetland Pony's, dacht dat een bokker twee hengstjes had.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:31

Round table dragonfly...
Ik had een behoorlijk zware merrie (zie profiel, de bonte), en dragonfly heeft haar zó ontzettend verbeterd! Veulen is inmiddels 5 jaar oud en echt heel erg leuk opgedroogd

MemereJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:54

Ik heb een hengst staan die met een 1e premie goedgekeurd is bij het BMP, volgend jaar zal hij ook voorgesteld worden bij het NMPRS, waardoor hij voor beide stamboeken (NMPRS/BMP) zal kunnen dekken. Braveheart is een 8 jarige vosse hengst van net geen 98cm, hij is 25% Welsh waardoor hij maat en beweging mee heeft. Ondanks hij 25% Welsh is, is hij absoluut geen hete pony maar juist zeer werkwillig! Zelf is Braveheart zeer allround: mennen, onder zadel, lange lijnen,.. Zijn nakomelingen zijn allen aan de maat en hebben ook hun gangen mee gekregen van hem. Braveheart staat in BE en er is ook een mogelijkheid om de merrie hier te laten tot ze drachtig gescand is.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Memere op 01-09-16 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:54

edit: zat ik het verkeerde topic :o?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 13:44

Ingrid_92 schreef:
Leuke merrie! Heb zelf 2 (mooie) hengstjes waarvan ik van 1 nog heel graag een nakomeling wil (voor mezelf), maar je woont net (íets :+) te ver weg. Ben zelf heel kieskeurig, maar deze merrie zou ik wel geschikt vinden om een veulentje uit te fokken. Maar ja.. aangezien jij zelf ook het veulen wilt behouden, is het sowieso geen optie :p

Pjotr is inderdaad ook een gave!

Ik sta voor heel veel opties open hoor! En als ik jou er een plezier mee kan doen zeg ik waarom niet :p

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 13:47

Ik vind TH's Exclusive Bentle. Op de boktmarkt ook heel gaaf!
Over hem twijfel ik wel erg of hij niet 'te' luxe is voor mij
Linkje: TH's Exclusive Bentley

Ik zal eens rondkijken naar de amerikaanse shetland ponys!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:48

Zelf hebben we dit jaar voor onze merrie Florencio van de Ponyhoeve gebruikt.
Komt bij jou op stal nog wel zeer jonge hengst maar erg lief ( voorbak wegpakken, wandelen en in weiland komen zonder problemen) en de eigenaresse is super vriendelijk!

99 cm hoog