Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvaantje

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 20:34

Hallo,

Wat orienterend ben ik op zoek naar een hengst voor mijn merrie.

Zij is;

- 1.53m
- Onbekende afstamming
- Sensibel maar dapper, zeer voorwaarts
- Wat afwachtend maar zeer vriendelijk karakter

Ik ben gek met haar karakter en hoewel zekerheid daarin natuurlijk niet mogelijk is, ben ik wel op zoek naar een hengst met gelijkwaardig karakter.

Mijn merrie heeft zeker een aantal verbeter punten, namelijk;

- Zij is hypermobiel
- ze vindt het lastig goed onder te treden
- haar beenstand is niet fantastisch (voor wat toontredend, achter iets frans)
- Neiging tot onderhals
- ...

Daarnaast heeft mijn merrie misschien een wat 'moeilijk' maar voor mij ideaal maatje. Iets groter zou mogen, zeg minimaal 1.50, maximaal 1.60. Ik ben op zoek naar een alround fokkende hengst.

Veulen zou in principe bij ons blijven, dus niet verkoopgericht.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(geen goede foto natuurlijk maar even voor haar uitstraling waar ik erg gek van ben)

Alvast bedankt voor het eventuele meedenken! :)

Elisa2

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:27

Voor de maat zou ik naar een nrps hengst gaan en anders een kwpn springhengst met goede beweging. Maar het is moeilijk fokken met jouw merrie omdat de afstamming onbekend is, dus ik zou dan voor een bewezen hengst gaan. Dat geeft je wat meer zekerheid.

Wat bedoel je met hypermobiel?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:34

Als arabieren mens wil ik deze kanjer aanraden Mythos http://zenitharabians.nl/wordpress/?page_id=62
Ik heb zelf een volbloed veulen van hem, heel gaaf dier met een super nobel maar wat pittig karakter. Gigantische bewegingen en zeer correct op haar benen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:50

Achterbenen kunnen niet frans staan? Bedoel je dat ze wat nauw is in de hakken?

Verder oogt het paard redelijk compleet. Zonde dat hier geen papier bij zit. Wellicht kun je d'r nog aanbieden bij het nrps. Voor algemene moderne begrippen zou ze iets bloederiger mogen zijn. De onderhals zie ik niet, ze is wel wat zwaarder bespierd aan de onderkant, maar dat is met training wel weg te werken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:58

Een paard kan achter wel degelijk Frans staan, bij diverse rassen is het geaccepteerd zoals de arabier. Daar is de romp vaak breder dan de acherknieën wijd zijn waardoor ze Frans worden. Vaak in combinatie met koehakkig, maar ook gerust alleen vanuit de kogels.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:04

Ah koehakkig die zocht ik! Frans ken ik alleen van voren en niet van achteren. Kan het zelfs niet in de bekende boekjes terugvinden.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 09:15

Dank voor de reacties!!

Tijdens mijn opleiding werd dit ook gewoon genoemd! :)
Maar dan nog kan het fout zijn natuurlijk haha.

Onderhals is heel wat training aan vooraf gegaan... Ze had wel degelijk een behoorlijke onderhals, maar was ook altijd een paard met zeer veel spanning.

Met hypermobiel bedoel ik dat ze bovengemiddeld bewegelijk is in haar gewrichten/banden... Zij is vrij blessure gevoelig en dit is daar waarschijnlijk de oorzaak van.

Ik zat zelf inderdaad voornamelijk bij het NRPS te kijken, maar twijfel dan oa tussen een ponyhengst van 147/148, of een paardenhengst...

Mythos ga ik eens opzoeken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:37

Oke even een gewetensvraag dan...wil je een nakomeling van haar met dezelfde blessure gevoeligheid? want dat hypermobiel is waarschijnlijk wel erfelijk.

Onderhals zie ik zo ook niet, maar dat is dus wellicht al weggetraind. Wel een hals die diep uit de borst komt..wat op zich niet zo erg is. Had ze een deukje voor de schoft?

Wil je een pony of paard fokken? onder de 1.50 cm zou ik voor een ponyhengst gaan..daarboven voor een paardenhengst. Eventueel een die verkleinend fokt.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 09:43

Zeker een punt hoor! Denk ik absoluut over na en ga ik ook overleggen met dierenarts.

Ze had een deukje voor de schoft ja.

Tja het liefste dus tussen de 1.50 en 1.60.... Maar de meeste paardenhengsten zijn toch een stuk groter. Hoe kan ik vinden of een hengst verkleinend fokt?

Afbeelding
Dit is haar zo goed als ongetraind.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:41

Haar hals komt wat laag uit de borst waardoor ze sneller de neiging hebben als llama's te lopen. Zoek dus vooral een hengst met een hals hoog uit de schoft.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 10:48

Woogy schreef:
Haar hals komt wat laag uit de borst waardoor ze sneller de neiging hebben als llama's te lopen. Zoek dus vooral een hengst met een hals hoog uit de schoft.

Zeker waar! Bij spanning loopt ze het liefst zo indd. Dank je!

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:54

Vaillant?
Laatst bijgewerkt door Pebblea op 02-08-16 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:57

Is ver buiten de stokmaat, maar Vaillant is ook een leuke hengst waarvan ik heb gehoord dat ze geweldige karakters hebben & ik rijd ook 1x per maand op een Vaillant, geweldig allround paard ook.

Vaillant is eigenlijk een springpaard, paard waar ik op rijd heeft ook veel aanleg voor springen/eventing, maar een dressuurproef is ook zeker niet onhaalbaar.

Het enige is dat Vaillant een stokmaat van 1.75 heeft :=

Edit:
Paard dat ik rijd heeft ook ouders die ook wel boven de 163 waren, paard is nog een grote E pony gebleven, terwijl moeder anders wel grotere paarden bracht. Kan toeval zijn, weet niet hoe het zit met de andere Vaillants.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:39

Nirvaantje schreef:
Zeker een punt hoor! Denk ik absoluut over na en ga ik ook overleggen met dierenarts.

Ze had een deukje voor de schoft ja.

Tja het liefste dus tussen de 1.50 en 1.60.... Maar de meeste paardenhengsten zijn toch een stuk groter. Hoe kan ik vinden of een hengst verkleinend fokt?

[ [url=m/vubLCf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is haar zo goed als ongetraind.

Je bent vast geen lid van het kwpn he? anders had je het in de database op kunnen zoeken?
Heb je nog voorkeur voor vers of diepvriessperma?

In mijn ogen mag ze wel wat bloed gebruiken.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:45

Ik zou eens kijken bij het nrps naar E-ponyhengsten, dan heb je meer zekerheid dat je in de door jouw gewenste maat blijft. Maakt het voor jou nog uit of het veulen in het veulenboek of register A zou komen? Want dan zou jij een hengst moeten kiezen met minimaal 25% arabisch bloed (voor het nrps dan).

Lance (1.50 m) heeft bijvoorbeeld voldoende bloed (38,11%), Melvin, Paledo, Sergi van de Vreeburch, en Star van de Vreeburch. Dit zijn allemaal E-maat hengsten die voldoende bloed zouden hebben (+25%). Kijk eens in het hengstenboek van het nrps, dat is digitaal te vinden op www.nrps.nl.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:05

Als je toch richting pony's gaat denken..
Le matsjo of don cremello..

Ik ken een le matsjo nakomeling die toch best lekker kan bewegen en toch echt richting e pony - klein paard gaat! Eigenaar zit ook hier op bokt weet alleen haar account naam niet.. Zeker een kijkje waard voor le matsjo!

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:41

Le Matsjo of du bois pony's zijn zeker leuk. Echter niet wat je zoekt denk ik.
Met jouw merrie fok je dan al snel een D pony. Niet wat je wilt volgens mij.
Ik zou minstens voor een leuke E pony of klein paard binnen het NRPS gaan.
Wat vind je van Star van Vreeburch? (1.53 m). Een hoog percentage Arabisch bloed, prachtige expressie en een goed beenwerk.
We hebben 2 nakomelingen van hem gehad. Super werkwillige en voorwaartse paarden met power.
Ook echte allrounders.

Je kunt hem hier vinden:
http://www.nrps.nl/upload/HB_NRPS2016-rijponies307.pdf

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:49

Ik zou zeker niet proberen om verkleinend te gaan fokken. De kans dat je een D pony krijgt is heel klein omdat je merrie veel groter is. Ik zou gewoon voor een leuk springpaard gaan die ook goed kan bewegen! Ik kan zo een waslijst met leuke hengsten opnoemen, maar welke hengst je gaat kiezen moet je toch zelf beslissen! :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:41

Misschien is Up to Date een geschikte keus? Die vergroot meestal niet teveel en geeft fijne allround sportpaarden met een bloederige uitstraling. Ik vind de Up to Dates hele fijne paarden om mee te werken!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:11

Misschien is Formidable iets voor je merrie?
Hij is Nrps goedgekeurd en verichtingskampioen. Hij heeft voor alle gangen zeer goed en een fijn werkwillig karakter. Kan een leuke sprong maken en kan zeer goed lopen met een mooi Voorbeen gebruik. Hij heeft dit jaar een aantal mooie veulens laten zien. Twee van zijn veulens zijn op de regionale keuring kampioen geworden.
Afbeelding

Afbeelding