Exterieur van Nashira

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Elizabeth

Exterieur van Nashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 18:01

Ik zou graag eens meningen van anderen willen weten over een van mijn merries.

Het is bij lange na geen geweldig beestje het is ook maar een ergens in een achteraf weiland gefokt beestje die uiteindelijk bij mij terecht gekomen is voor training en verkoop. Nashira blijkt een wat moeilijk karakter te hebben en naar mijn idee heeft ze tijd nodig en staat ze dus lekker in een groot weiland.
Nou speelt het idee wel eens door mijn hoofd om er een veulentje bij te fokken. Ze is ondertussen 5 jaar oud maar in het koppie gewoon nog niet toe aan zwaar werk.

De ene dag denk ik dat ik het niet moet doen want ze heeft geen papieren en ik ken haar afstamming vrijwel niet.
De andere dag denk ik voor hier is het geen slecht paard (maar zeer zeker ook niet van wat ik in nl gewend ben) en als ik een redelijk passende hengst kan vinden kan er misschien nog wel wat leuks uitkomen.

Aangezien ik hier in een paarden omgeving zit met er weinig kennis en iedereen simpel zegt; Leuk een veulen! :+ Dacht ik laat ik eens kijken wat bokt zegt over mijn merrie.

Daarbij komt nog het punt dat ik nooit stand foto's van haar heb gemaakt en dat ze op dit moment in een weiland van 10 ha staat met erg veel heuvels dus foto's zijn ook niet geweldig.
Graag zou ik willen weten of het uberhaupt iets is om over na te denken of dat ik het gewoon helemaal moet vergeten.

Ze zit ergens rond de 1.58 dus ze is vrij klein. Ik heb mij laten vertellen dat er Trakehner en Quarter horse bloed in zit.

Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Re: Exterieur van Nashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:31

Het zijn geen ideale foto's die je plaatst. Qua stand valt er nu weinig op aan te merken, maar ze staat dan ook niet vierkant. Wat mij wel opvalt is de armbespierde, iets wat korte, achterhand en weke endenen. De staartwortel ligt vrij hoog. Als dit paard niet in het werk staat heeft ze dit dus van nature. Met arbeid kun je mogelijk betere bespiering krijgen.

Ze oogt ook erg jong en heeft een grasbuik :+ . Quarterbloed vind ik erg lastig te geloven, dat er warmbloed (en dus mogelijk Trakhener) in zit weet ik haast wel zeker. Mogelijk is het Quarterpaard in Canada een stuk diverser dan hier?

Ik zou niet snel met dit paard op dit moment fokken, ook niet gezien je omschrijving omtrent haar karakter. Vraag jezelf af of je echt twee van zulke paarden zou willen hebben? Zet d'r eens aan het werk, dat hoeft niet 'zwaar' te wezen, maar kijk hoe dat ze dat oppakt en tot die tijd zou ik het oh leuk een veulen even in de ijskast zetten.

Ook afhankelijk van het doel, voor westernoefeningen lijkt mij dit paard niet geschikt en voor de dressuur beweegt ze misschien net voldoende, maar niet echt super?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:03

Het is een paard wat heel erg mens gericht is maar snel bang kan zijn. Beweging kan beter maar is ook zeker niet slecht.

Voor western is ze inderdaad niet geschikt en mijn doel zou meer zijn om een alrounder te fokken.

Ik heb haar volle zus ook gehad

https://scontent-yyz1-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58153E47

https://scontent-yyz1-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58127BED

Deze is al veel meer een Quarter horse type. Nashira is groter en beweegt ruimer als haar zus.

Nashira is al wel beleerd en ik kan er mee rond rijden maar zoals je zegt ze oogt jong en gedraagd zich ook nog jong. Vandaar dat ik haar nog laat staan.

Voor mij persoonlijk zou het niet een 'oh leuk een veulen' zijn maar ik zou Nashira willen verbeteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:19

Als je echt wilt verbeteren dan kun je het beste terugfokken op een van de types waar ze mee gekruist is. Maar dan nog is het een gok omdat je gewoon niet zeker weet wat er in zit.

Je zou dan dus terug kunnen fokken op trakhenerbloed, of juist de quarterhorse kant op. Afhankelijk van wat voor een type paard je wilt fokken.

Je wilt meer een allrounder dus ik zou dan naar een goede trakhenerhengst kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:33

http://americantrakehner.com/Stallions/index.asp

Heb een lijst gevonden met actieve trakehnerhengsten in Canada.

Maar ze lijkt een wat moeilijker karakter te hebben zeg je..wil je daar dan wel mee fokken?
De foto's zijn onvoordelig maar ze lijkt niet superslecht in elkaar te zitten.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:13

Misschien past Formidable op haar? Heel allround bloed, super lopen en fijn karakter. De hengst is 168 groot. Verichtingskampioen van het NRPS met goed rapport. Dit jaar heeft hij prachtige veulens laten zien. Zijn dekgeld is ook niet heel hoog.

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:15

AM Horses, ga je nou echt dezelfde hengst voor iedere merrie aanbevelen? :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:42

Cayenne schreef:

Ik laat hem alleen zien. De keuze is aan de eigenaar zelf. Ik ben in ieder geval heel blij met mijn veulens.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 21:55

AM_Horses schreef:
Cayenne schreef:

Ik laat hem alleen zien. De keuze is aan de eigenaar zelf. Ik ben in ieder geval heel blij met mijn veulens.

Als je de moeite neemt om te reageren kun je ook misschien even lezen.
Je realiseerd je dat ik in Canada zit? Als ik haar al zou laten dekken wat nog maar de vraag is zal het in ieder geval al niet nrps zijn.