Hulp bij keuze dressuurhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_v

Hulp bij keuze dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:33

Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar een knappe en toffe hengst voor mijn merrie :-)

Maar er is zoveel keuze, ik weet het niet meer. Graag jullie hulp dus :-)

Het gaat om een merrie V. IPS Bon Bravour x Elcaro.
Ze is donkerbruin van kleur, het is een "spookmerrie" maar wel een die ondanks stress en angst toch blijft luisteren en alles voor je doet. Een heel erg aanhankelijke merrie.

Ik zoek dus een leuke hengst om ze mee te dekken. Ik had heel erg graag met Totilas gefokt, maar helaas zit er Gribaldi in de merrie (Bon Bravour is de kleinzoon van Gribaldi).
Ik vrees dat ik dan te veel aan "inbreeding" doe.

Ik zoek naar een hengst dewelke wat kalmer is van nature, zodat ik geen extreem "spooky" veulen heb :)
Ik zoek tevens een hengst die voornamelijk zwart fokt omdat ik LIEFST een zo donker mogelijk veulen wil.

Hulp :-)

ponyparadijs

Re: Hulp bij keuze dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:38

Handig is een goede standfoto
En wat je wil verbeteren aan je merrie.

Jana_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 21:22

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 07:32

Dat is geen stand foto
Een stand foto is een foto waarbij je de stand en de bouw van het paard kan beoordelen.

bv
Afbeelding

Jana_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 08:15

ponyparadijs schreef:
Dat is geen stand foto
Een stand foto is een foto waarbij je de stand en de bouw van het paard kan beoordelen.

bv
[ [url=m/XsauCI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat weet ik wel. Ik kreeg de andere foto gisteren echter niet direct gedownload.

Ik probeer het straks nogmaals

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:33

Kan je ook de link naar de horsetelex van de merrie plaatsen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:03

Jouw merrie is bruin. Bruin = zwart + agouti. Jouw merrie draagt dus zelf de bruin-factor. Ook met een fokzuivere zwarte hengst loop met deze merrie altijd kans op het fokken van een bruin veulen. Domweg omdat de merrie dat kan meegeven. Het is zelfs mogelijk dat ze fokzuiver is voor agouti, en dan zal je uit deze merrie nooit een zwart veulen fokken. Tevens is het merendeel van de zwarte warmbloeds heterozygoot zwart (niet fokzuiver voor zwart), en dan heb je zelfs met zwart x zwart nog 25% kans op een voskleurig veulen. Dus je hebt hoe dan ook geen enkele garantie op een zwart veulen. Totilas draagt ook vos trouwens.

Ik adviseer je daarom de kleureis los te laten, en je alleen te richten op het fokken van een correct gebouwd, gezond, fijn te rijden paard. Daar is ongeacht de kleur altijd markt voor, mocht je het veulen ooit willen/moeten verkopen.

Gebaseerd enkel en alleen op je eis m.b.t. karakter/bewerkbaarheid.
Een Vivaldi zoon. Er zijn diverse goedgekeurd bij het KWPN: Dream Boy, Desperado, Expression, Eye Catcher, Ferdinand.

Donnerhall-bloed geeft ook fijne karakters. Bijvoorbeeld via De Niro-zoon George Clooney.
De hengst Don Romantic staat ook bekend om de fijne karakters die hij geeft. Je krijgt dan wel een A-register bij het veulen.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:11

als je jouw merrie met een zwarte hengst krijgt heb je deze kleurkansen:
70.31% -bruin
23.44% -zwart
6.25% -voskleur

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:41

In de KWPN database staat ze ook als donkerbruin geregistreerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:48

Over de inteelt op Gribaldi - sommige fokkers noemen dat lijnteelt en doen het juist wel om de positieve genen te verankeren. Als je graag met een zoon van Totilas wil fokken, zou ik dat vooral doen. Dat je in de derde generatie dan dezelfde vader hebt, vind ik niet zo'n probleem.
Maar of je lijnteelt wilt doen met spokerige Gribaldi op een spokerige merrie, dat is een andere uitdaging. Dat zou voor mij de reden zijn om het vooral niet te doen :D (ben geen liefhebber van Gribaldi-karakters).

Voor een braaf meewerkend karakter kom je vrij snel bij Duits bloed uit. Of dat verder bij je merrie past, is natuurlijk nog te bezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:41

Ik zou het wel durven met Toto jr. {mits de rest ook passend is uiteraard} vanwege het Donnerhall bloed er achter en het goede karakter van hem zelf. Gribaldi fokt niet perse spokerige paarden door..{sommige wat apart oke, maar de hengst heeft ook zoveel gedekt}
Ik denk eerder dat je "last" hebt van het Elcaro bloed..die gaf pas lastpakken.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:35

Totall US dan? Totilas x Donnerhall x Don Schufro en ook nog zwart ;)