Toekomst: Welke hengst voor mijn Belgische dame?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ijslander12

Toekomst: Welke hengst voor mijn Belgische dame?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 14:09

Volgend jaar wil ik misschien mijn Belgisch Trekpaard dame Jeanet van de ''Kleine Hoek'' laten dekken, het is nu nog allemaal heel pril, maar ik zou graag van jullie horen wat jullie denken.
Haar vader is Isaar van de Lindehoef, moeder is Fel van ''De Witte Hoeve''.

Ik hou van een stevige hengst, echt stevige bouw is belangrijk.
Koel in het hoofd is ook een must, en een hengst die maat fokt, Jeanet is 1.63, iets groter zou fijn zijn.
Kleur vind ik verder niet belangrijk.

Ik hoor graag jullie suggesties, en als jullie nog verbeterpunten zien hoor ik dat ook graag!

Afbeelding

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:47

Ik neem aan dat je binnen het ras wil blijven?

Misschien een idee om de keuring dit jaar af te lopen? Zo krijgt je de hengsten en hun nakomelingen te zien. Het Landbouw dag op Alden Bilzen heeft prijskampen en trekwedstrijden ... ook een goede indicatie van karakter!
http://www.land-en-tuinbouwdagen.be/eve ... prijspaard

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 21:50

Peterina schreef:
Ik neem aan dat je binnen het ras wil blijven?

Misschien een idee om de keuring dit jaar af te lopen? Zo krijgt je de hengsten en hun nakomelingen te zien. Het Landbouw dag op Alden Bilzen heeft prijskampen en trekwedstrijden ... ook een goede indicatie van karakter!
http://www.land-en-tuinbouwdagen.be/eve ... prijspaard

Oh dat is een hele goede, bedankt!
Tot nu toe wil ik binnen het ras blijven, maar als ik een hele leuke hengst van een ander ras zie kan ik mijn gedachte best eens veranderen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:59

Wat leuk dat je fokplannen hebt.

Maar even heel realistisch kijkend naar de voorbenen van je merrie..........is het wel zo verstandig om met haar te fokken????

Wil je persee fokken dan zou perfect droog beenwerk van de hengst op nr 1 moeten staan. Als je een functioneel veulen wilt met een goede toekomst dan heeft gezondheid bij deze rassen echt prioriteit.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 22:13

Gloa schreef:
Wat leuk dat je fokplannen hebt.

Maar even heel realistisch kijkend naar de voorbenen van je merrie..........is het wel zo verstandig om met haar te fokken????

Wil je persee fokken dan zou perfect droog beenwerk van de hengst op nr 1 moeten staan. Als je een functioneel veulen wilt met een goede toekomst dan heeft gezondheid bij deze rassen echt prioriteit.

Daar heb je helemaal gelijk in, moet er wel bij zeggen dat deze foto al een aantal maanden oud is, haar benen zijn ontzettend goed aan het genezen en het gaat veel beter met haar :)
Een gezonde hengst is natuurlijk ook een eis, maar ik denk dat dat logisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:22

Ook al is het nu onder controle ze heeft genetisch cpl als zwakke plek.

Ik heb een 2jarige die ik in de toekomst ook graag in zou willen zetten voor de fok. De moeder was super op de benen. Vader is een keuringskampioen en de showpaarden worden anders geselecteerd/gefokt dan de gebruiksdieren. Dus grote kans dat de vader cpl heeft of gaat ontwikkelen. Voordat ik mijn merrie dek wil ik eerst zeker weten dat zij geen cpl heeft en zal haar sowieso alleen dekken met een cpl vrije hengst.

Wil je met jouw merrie toch graag fokken kies dan voor een oudere bewezen hengst die ook op leeftijd nog steeds goed op de benen is. 10 jaar en ouder zeg maar. Daarnaast zou ik niet kijken op keuringen maar juist op de evenementen voor de gebruikers. Trekpaarddagen met bomen slepen en the power horse competition. Dan kan je zelf zien welke bloedlijnen gezonde werkpaarden geven en fokkers ontmoeten die je verder kunnen helpen aan de juiste hengst.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:48

Gloa schreef:
Ook al is het nu onder controle ze heeft genetisch cpl als zwakke plek.

Ik heb een 2jarige die ik in de toekomst ook graag in zou willen zetten voor de fok. De moeder was super op de benen. Vader is een keuringskampioen en de showpaarden worden anders geselecteerd/gefokt dan de gebruiksdieren. Dus grote kans dat de vader cpl heeft of gaat ontwikkelen. Voordat ik mijn merrie dek wil ik eerst zeker weten dat zij geen cpl heeft en zal haar sowieso alleen dekken met een cpl vrije hengst.

Wil je met jouw merrie toch graag fokken kies dan voor een oudere bewezen hengst die ook op leeftijd nog steeds goed op de benen is. 10 jaar en ouder zeg maar. Daarnaast zou ik niet kijken op keuringen maar juist op de evenementen voor de gebruikers. Trekpaarddagen met bomen slepen en the power horse competition. Dan kan je zelf zien welke bloedlijnen gezonde werkpaarden geven en fokkers ontmoeten die je verder kunnen helpen aan de juiste hengst.

Daar ga ik binnenkort inderdaad kijken, dus bedankt voor de tip, ik zal erop letten.
De officiële diagnose CPL hebben wij nog niet gekregen, al is de kans er wel dat ze het heeft, een hengst zonder CPL is dus zeker heel belangrijk, en daar zal ik ook zeker op zoeken.

petraaken

Re: Toekomst: Welke hengst voor mijn Belgische dame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:09

F-AM --> EHK

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:14

Piet kuipers heeft een mooie Belg staan. Ik zou niet te stevig gaan met een hengst. Je zal niet de eerste zijn met weer een merrie met te groot veulen. Mijn oom fokt elk jaar met belzen en het is altijd weer een zware bevalling. Van dood veulen of merrie, tot het eruit zagen van een te groot veulen. Belgen zijn niet de makkelijkste met bevallen. Ook als de merrie CPL heeft moet je er eigenlijk niet mee fokken, maar dat is aan jou. Je merrie is niet heel groot dus zou geen giga hengst erop zetten maar wel 1 wel met een correcte beenstand en goed hard beenwerk.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:18

Wat leuk Jeanet te zien! Ik heb haar een jaar in mijn bezit gehad en zag dat ze te koop stond op marktplaats. Maar Jeanet is de jongste toch niet meer en heeft nog nooit een veulen gehad. Ook had ze toen ik haar had (toen was ze 7 ) ook al CPL.
Afbeelding

Afbeelding

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:02

Ik zou ook erg goed letten op de benen van de hengst.
En ook van de afstamming van de hengst.
Cpl wil je namelijk niet vererven bij de nakomelingen.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar bij ons wordt veel met Bienvenu van Waardzicht en Tim van de wilgenhoeve gedekt.
Vroeger ook Carlo van Waardzicht (deze bracht nakomelingen met een enorm lief karakter) maar deze leeft niet meer.