Wat is een goed exterieur/goede bouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Wat is een goed exterieur/goede bouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 09:22

Puur ter lering en de vermaak. :D Waar kijk je naar als je het exterieur beoordeeld?

Ik zie vaker opmerkingen voorbij komen als: dit paard heeft een platte kont, mooie gehoekte achterbenen, stijle voorhand of lange lijnen. Maar wat betekend dat precies? En is dit goed of slecht, en waarom? Wat bepaald of een paard een goede bouw heeft? Waar moet je op letten als je bijvoorbeeld wilt gaan fokken of een paard koopt voor de (hogere) sport? En waarom?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:30

Het exterieur moet passen bij het doel van het paard ;) In onze maatschappij is het paard een gebruiksdier en dus is het handig als het optimaal kan functioneren in wat voor het paard beoogd i

Waar ik zelf naar kijk zijn inderdaad dingen als stand van de benen, hoeken van de gewrichten, rug, achterhand enz. Ik ben recreatieruiter en heb een paard nodig wat normaal kan bewegen. Mijn paard heeft vlakke gangen en is iets overbouwd. Ik heb 'm daar niet op uitgezocht maar ik heb er ook geen last van. Het zit heerlijk en voor waar ik 'm voor nodig heb heeft hij er geen last van. Sterker nog: een paard wat steeds maar met z'n hoeven langs z'n oren zwiept wanneer het tölt zou ik hebben laten staan. Zit voor geen meter.

Waar ik ook naar kijk zijn de ogen en manen. Ik wil een bijdehand, slim paard en die kijken op een bepaalde manier uit hun ogen. En toen ik er eens op ging letten zijn het ook steeds de paarden met veel voorpluk die bij mij passen :') Dat is gewoon een heel persoonlijk dingetje. Zegt niks over de manier van bewegen maar met de beweging die je zoekt ben je wat mij betreft nog niet eens op de helft.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-06-16 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Re: Wat is een goed exterieur/goede bouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 09:33

Duidelijk. Maar wat bepaald of een paard optimaal kan functioneren? En is dat anders voor een dressuurpaard dan voor een springpaard?

Die platte kont bijvoorbeeld zag ik langskomen in een foto topic. Mijn eigen paard heeft het ook. Nu is hij een recreatiepaard dus maak ik me daar niet veel zorgen over, maar wat zijn de effecten van een platte kont op zijn beweging?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:35

Dat is niet in 1 post te beschrijven. Een springpaard heeft een andere bouw dan een tuigpaard, en per ras is dat ook allemaal weer verschillend.
Zoek voor jezelf eerst uit waar je het paard voor wil gebruiken, en dan kun je gericht kijken waar het dier aan moet voldoen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:37

Met een platte kont wordt vaak een plat kruis bedoelt.
Dit heeft te maken met de stand van de heupen.
Een paard met een plat kruis zal meer zijn best moeten doen om het bekken te kantelen om zo het achterbeen beter onder te brengen en daar meer gewicht op te nemen en te verzamelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:39

AbbyBlues schreef:
Duidelijk. Maar wat bepaald of een paard optimaal kan functioneren? En is dat anders voor een dressuurpaard dan voor een springpaard?

Die platte kont bijvoorbeeld zag ik langskomen in een foto topic. Mijn eigen paard heeft het ook. Nu is hij een recreatiepaard dus maak ik me daar niet veel zorgen over, maar wat zijn de effecten van een platte kont op zijn beweging?

Plat kruis hoort naar mijn idee meer bij een tuigpaard/koetspaard. Een paard wat moet kunnen stuwen ipv dragen. Ik vind het een echt driegangerdingetje, ik ken ook geen paarden met platte konten. Voor mij geldt: ronde kont = diagonaal, schuine kont = lateraal. Als stelregel dus. En als je er dan op gaat zitten merk je vanzelf wat de aanleg precies is. Het kruis zegt natuurlijk lang niet alles, ik heb een vierganger met een vijfgangerkont. Komt geen pas rentelgang uit maar hij ziet er in elk geval uit alsof hij het zou moeten kunnen :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-06-16 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:43

Het ligt erg aan discipline. Ik ben westernruiter en wil graag een vrij klein paard (1.50/1.55) met vlakke gangen, lage en horizontale hoofd/halshouding en een compacte bouw. Van dat beeld krijgt de serieuze dressuur en springer ruiter nachtmerries :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:46

fleurtjeuh schreef:
Een paard met een plat kruis zal meer zijn best moeten doen om het bekken te kantelen om zo het achterbeen beter onder te brengen en daar meer gewicht op te nemen en te verzamelen.

En een paard met een te hellend kruis kan juist weer niet meer het bekken kantelen..het komt allemaal erg nauw.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 09:53

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet op zoek naar een paard of dekcombinatie. De verschillende termen die ik tegen kwam wekten gewoon mijn interesse op. Hoeft ook niet allemaal in één topic behandeld te worden, maar het leek me gewoon leuk om eens met elkaar te praten over hoe en wat. Is voor de mensen die er geen verstand van hebben (zoals ik) erg interessant en leerzaam! Zeker als jullie toevallig voorbeelden hebben van paarden ergens heel erg voor geschikt zijn, of juist helemaal ongeschikt zijn.

Het verhaal over het plat kruis herken ik dan weer vanuit de honden. Honden met een afhangende croupe hebben moeite met omhoog komen bij het springen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:54

Het is inderdaad erg leerzaam. Volgens mij was ik dat foto topic met de platte kont haha.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:56

dressuur paard is het liefst schuin in de schouder en matig stijl in de croupe. de hals is even lang als de rug en is iet wat hoger aangezet maar staat er niet op. liefst een lage start inplant weker in de koot zodat hij meer kan bouncen (je ziet nu vaak een te weke koot waardoor er pees problemen ontstaan) de achterhand liest onder de massa om te dragen.

spring paarden zijn vaak iet wat compacter. ze zijn vaak overbouwd, een langer achter been betekend immers hoger kunnen springen. korter in de rug zodat de overdracht van achterhand naar lijf korter is en daardoor makkelijker. sterk in de koot maar toch verend om de schok op te vangen. liefst wat stijler in de schouder voor een kortere beweging om korter te kunnen wenden.

tuig/trekpaarden, vaak vlak in het kruis/croupe voor stuwkracht. hals op de boeg zodat de boeg vrij is voor tuig. vaak een diepe boeg voor veel adem. strakke korte rug en nek. zodat die gefixceerd kunnen worden bij het trekken. een stijle schouder met vaak veel knie actie. dit komt ui het ploegen van het land. hierbij wil je een korte krachtige gang zodat de paarden niet uitglijden in de modder maar wel de benen uit het diepe land halen om te bewegen. vaak een goede stap en draf maar minder goede gallop door zwakke lendenen. vaak stugge koot en dus wat stijler in het kootbeen.

en zo is er per discipline wel een maatstaf. er zijn altijd uitzonderingen te benoemen natuurlijk.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:57

Ik heb ooit het boek "paard in partjes" gehad, daarin wordt heel veel uitgelegd over het exterieur, wel met een KWPN blik, maar toch. Erg leerzaam.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:58

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:06

DarkoFoitzik schreef:
dressuur paard is het liefst schuin in de schouder en matig stijl in de croupe. de hals is even lang als de rug en is iet wat hoger aangezet maar staat er niet op. liefst een lage start inplant weker in de koot zodat hij meer kan bouncen (je ziet nu vaak een te weke koot waardoor er pees problemen ontstaan) de achterhand liest onder de massa om te dragen.

spring paarden zijn vaak iet wat compacter. ze zijn vaak overbouwd, een langer achter been betekend immers hoger kunnen springen. korter in de rug zodat de overdracht van achterhand naar lijf korter is en daardoor makkelijker. sterk in de koot maar toch verend om de schok op te vangen. liefst wat stijler in de schouder voor een kortere beweging om korter te kunnen wenden.

tuig/trekpaarden, vaak vlak in het kruis/croupe voor stuwkracht. hals op de boeg zodat de boeg vrij is voor tuig. vaak een diepe boeg voor veel adem. strakke korte rug en nek. zodat die gefixceerd kunnen worden bij het trekken. een stijle schouder met vaak veel knie actie. dit komt ui het ploegen van het land. hierbij wil je een korte krachtige gang zodat de paarden niet uitglijden in de modder maar wel de benen uit het diepe land halen om te bewegen. vaak een goede stap en draf maar minder goede gallop door zwakke lendenen. vaak stugge koot en dus wat stijler in het kootbeen.

en zo is er per discipline wel een maatstaf. er zijn altijd uitzonderingen te benoemen natuurlijk.

En hoe zie je dat dan voor je bij een military of bij een IBOP-proef waar paarden zowel onder het zadel als aangespannen of op trekkracht worden beoordeeld?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:08

Darkofoitzik _/-\o_
Nu nog fotootjes zoeken bij alle voorbeelden die je noemt, want ik kan me er dus niks bij voorstellen. :o

Schuin in de schouder, welke lijn bedoel je daar mee? De rode zoals in onderstaand plaatje? En is dit dan een stijle of een schuine schouder?
Bedoel je me knieactie de knie zoals wij mensen hem hebben, of de knie van het voorbeen van het paard (termen worden nogal eens door elkaar gebruikt).
Kun je zwakke of sterke koten beoordelen vanaf foto of kan dat alleen in beweging?
De croup is de blauwe lijn, dit is volgens mij een wat vlakkere lijn, toch?

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:16

rood is idnerdaad de schouder, hoe schuiner hoe meer beweging naar voor mogelijk is. blauw is inderdaad het kruis of de croupe. ze noemen het het kruis omdat je de twee heupbotten pakt en de zit been knobbels van achter. dan kun je ene kruis maken. het kruis van de foto is redelijkniet heel vlak of heel stijl. de schouder zou vind ik ook er tussen in. niet stijl noch schuin.

Afbeelding
dit paard is ook overbouwd. je ziet dat de achterhand hoger staan dan de schoft.

Afbeelding
Afbeelding
deze paarden hebben een stijl kruis en een stijle schouder.

@koper: voor military moet je denk ik een heel goed en sterk all-round paard hebben. geen aspect echt uitgelicht. redelijk compact lijkt me maar wel buigbaar. dus alles medium lengte. Idem voor all-rounders. beetje huis tuin en keuken paard type lijkt me. die kunnen alles maar niet uitblinkend.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:27

Dus dit zijn dan alweer afwijkende trekpaarden volgens jouw redenering. :D
Maar ik snap het wel, want ze zijn de laatste jaren natuurlijk steeds meer op rijpaard aan het fokken in plaats van het echte trekvermogen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:32

deze zijn inderdaad meer gefokt op beweging dat echt trekkracht.

dit is een mooi plaatje:Afbeelding

hier zie je duidelijk dat de hals korter is dan de rug. hierdoor minder geschikt voor dressuur. hij heft een stijle schouder en dus minder beweging naar voor en omhoog. stijle koot waardoor hij nooit een hele verende beweging zal krijgen. een redelijk stijle croupe met slecht ontwikkelde broekspier. oordeel: niet geschikt voor dressuur. waarschijnlijk wel een mooie fjord als je hem langs de ras standaard zou leggen.

nog meer plaatjes:

Afbeelding

dit is een ideal dressuur paard:

Afbeelding

dit paard heft een erg vlakke croupe

Afbeelding

http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... paard.html
interessante site.

sorry ik merk dat ik hier wat enthausiast van wordt -:) -:)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:49

Zeker dat artikel in Bit is erg interessant!

Slechte foto maar de beste die ik zo snel kon vinden van mijn eigen paard (want jatten van een ander wordt niet altijd gewaardeerd).

Vrij stijle schouder en stijle croupe. Hals korter dan de rug. Gemiddelde koot?
Wat bedoel je precies met de broekspier. Hoe kan ik zien hoe ver die doorloopt?
Afbeelding

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:51

DarkoFoitzik schreef:
sorry ik merk dat ik hier wat enthausiast van wordt -:) -:)

No problemo! Dit was eigenlijk precies waar ik naartoe wilde. :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:03

ik heb er even wat lijnen ingezet. de gele is de broekspier. deze spier wordt gebruikt bij het terug trekken van het achterbeen. als deze spier strak is dan kan het been niet ver naar voor maar zal er veel kracht zijn. lange broekspier heeft meer ruimte naar voor mar minder kracht. door een paard vwnw te rijden wordt deze spier goed ontwikkeld. het achterbeen moet dan meer onder de massa en daardoor meer dragen maa rook naar voren strekken.

Afbeelding

leuk dier heb je :) het lijkt erop dat ze een mooie sterke rug heft. inderdaad vrij kort en de rug is langer dan de hals. de hals staat redelijk op de boeg en niet ervoor uit. ze lijkt wat overbouwd. ze heft een stijle croupe en een onder ontwikkelde broekspier (kan ook aan de foto liggen hoe ze staat. de mkoot is moeilijk te zeggen door behang maar ziet er niet stijl noch week uit :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:28

ingvdh schreef:
Ik heb ooit het boek "paard in partjes" gehad, daarin wordt heel veel uitgelegd over het exterieur, wel met een KWPN blik, maar toch. Erg leerzaam.

Geweldig boek!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:05

Dat boek heeft een nieuwere versie, en dat heet:
het KWPN paard, selecteren om te presteren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:14

fleurtjeuh schreef:

Alleen dan omgedraaid.

Een dressuurpaard moet een licht hellende croupe hebben. In de praktijk ziet dat er eerder als een wat platter kruis uit. (Niet zo plat als een Tuigpaard)

Waarom...een paard met een platter kruis zal makkelijker tot dragen komen omdat hij het bekken ook daadwerkelijk kan kantelen en draagkracht kan ontwikkelen.

Tuigpaarden kunnen dat extreem.(zie dat waanzinnige vooruit grijpende been)...alleen TE plat gaat ten koste van de souplesse in de rug. Een Tuigpaarden kont is dus ongewenst.

Een paard met een (erg) afhangende croupe lijkt optisch meer te zitten maar kan niet meer kracht ontwikkelen. Een afhangende croupe is ook vaak een korte croupe en heeft kan dus minder kracht ontwikkelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:17

GJ9 schreef:
Dat boek heeft een nieuwere versie, en dat heet:
het KWPN paard, selecteren om te presteren.

Zeer aan te raden. Daar wordt het allemaal erg goed uitgelegd