[HK]ster sport prestatie v. Elcaro x ster pref v. Vasco

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

[HK]ster sport prestatie v. Elcaro x ster pref v. Vasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:19

Ik heb de mogelijkheid om mijn oude merrie dit jaar te spoelen. (Of ET of ICSI) De merrie is nog super hengstig om de drie weken en gezond en sterk.

Ze heeft twee veulens gehad van de hengst Gribaldi. Een hiervan is helaas verongelukt en de eerste is elite sport ibop en loopt Grandprix.
Daarnaast heeft ze een veulen (ruin) gehad van Vivaldi die helaas iets te klein gebleven is maar die net zoveel talent heeft als de Gribaldi. Ik heb daar de hele riedel ook al eens mee doorgereden en hij kan zeker pi/pa en eners. Inmiddels niet meer in mijn bezit maar is Z2 geklasseerd en liep ook dikke punten.

De merrie waar het om gaat is een Elcaro x Vasco x Swapp
LINK: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/75371

Beide veulens die ze gehad heeft zijn vlug in het achterbeen en hebben zeker vermogen en draagkracht. De hals aanzet en vorm verdiend aandacht en mag zeker meer bergop gebouwd worden.

Ik wil de stam verder uitbouwen en wil dat doen met bewezen sportpaarden al durf ik ook best naar een jonkie te gaan. Kracht is belangrijk voor mij (en voor de sport)

Afbeelding

Afbeelding

En een oldskooll onder zadel toen er amper helmen bestonden :+
Afbeelding

xxx88

Re: [HK]ster sport prestatie v. Elcaro x ster pref v. Vasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:03

De Niro is bewezen en geeft sportpaarden
Don Schufro (idem)
Of anders iets met Donnerhal bloed?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:43

Haar hals vind ik wel mooi, mooi lang..misschien iets diep uit de borst.

Achterbeen lijkt wel wat steil..wellicht is Charmeur een optie? vereft kracht ,een goede bovenlijn en front. En absoluut geen steil achterbeen..ik vraag me alleen af of hij voldoende maat geeft. Aangezien de Vivaldi klein is gebleven en Vivaldi niet klein fokt.

Je kunt ook nog denken aan een bewezen hengst als Bordeaux..ook omdat het Gribaldi bloed mooi aan lijkt te sluiten. Hij verbeterd alleen het front niet zo..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:01

Bedankt. Ik zat zelf te denken aan De Niro, toto jr of Guardian.

Vanwege de maat neig ik inderdaad niet naar Vivaldi. Al hoeft het niet te betekenen dat er nog eens een kleintje uitkomt.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:50

Habanna?
Vind ik ontzettend fijn bewegen, veel kracht en balans.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:53

Zooist schreef:
Bedankt. Ik zat zelf te denken aan De Niro, toto jr of Guardian.

Vanwege de maat neig ik inderdaad niet naar Vivaldi. Al hoeft het niet te betekenen dat er nog eens een kleintje uitkomt.

Toto ging ook door mijn hoofd, maar het is nog niet precies bekend hoe zijn nafok het gaat doen qua maat etc. en ik vraag me af of hij het front verbeterd. Voor het achterbeen en schakelvermogen is het een hele interessante hengst denk ik.

De Niro is natuurlijk enorm bewezen..vererft ook een goed karakter door.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:55

Als je ICSI gaat doen zou ik persoonlijk voor De Niro gaan. Je weet niet hoe veel voorraad dv er nog is en wat de prijs daarvoor gaat doen komende jaren. Embryo's kan je dan ingevroren laten totdat je ze in een draagmerrie wilt plaatsen. ICSI kan volgens mij het beste in de winter gedaan worden toch?
Dan zou je er ook voor kunnen kiezen om nu ET te doen en dan van de winter ICSI, als dat natuurlijk binnen jouw mogelijkheden valt .

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 01:02

Jazz zelf misschien?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:22

parnassia schreef:
Habanna?

Die ken ik niet. Even zoeken ..

Edit. Gedaan. Buiten de extreem goede galop zou ik zelf niet weten waarvoor ik deze hengst zou kiezen. Kun je uitleggen waarvoor je deze zou koppelen aan de Elcaro? :)
Laatst bijgewerkt door Zooist op 08-05-16 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:27

Hindo2 schreef:
Als je ICSI gaat doen zou ik persoonlijk voor De Niro gaan. Je weet niet hoe veel voorraad dv er nog is en wat de prijs daarvoor gaat doen komende jaren. Embryo's kan je dan ingevroren laten totdat je ze in een draagmerrie wilt plaatsen. ICSI kan volgens mij het beste in de winter gedaan worden toch? doen en dan van de winter ICSI, als dat natuurlijk binnen jouw mogelijkheden valt .

Had gisteren een afspraak en dit gaan we doen: De Elcaro gaat deze zomer via ET. Wil haar daarna dan niet verder meer belasten. Proberen meerdere eitjes te spoelen. Hengsten dus nog uitzoeken.

De Gribaldi gaat dan mogelijk van de winter voor ICSI en inderdaad houden we dan de boel nog even ingevroren. Anders heb ik straks een veulen explosie en dat is nu ook niet helemaal de bedoeling :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:30

StinoT schreef:
Jazz zelf misschien?

Is een optie maar ook gewaagd op karakter. Zowel de Gribaldi als de Vivaldi zijn niet makkelijk geweest. Jazz ergens in de lijn vind ik geen probleem maar hem zelf gebruiken.... Ik weet niet. Ga er eens over nadenken. Waarom zou je Jazz zelf aanraden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:31

Zooist schreef:
parnassia schreef:
Habanna?

Die ken ik niet. Even zoeken ..

Edit. Gedaan. Buiten de extreem goede galop zou ik zelf niet weten waarvoor ik deze hengst zou kiezen. Kun je uitleggen waarvoor je deze zou koppelen aan de Elcaro? :)

Dan weet je in elk geval zeker dat je een veulen met een lelijke kop krijgt :o

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:31

op basis van afstamming en je rijfoto lijkt ze bloed genoeg te hebben
Neem aan dat een goed grand prix paard je doel is, stuk kracht en vermogen tot sluiten/schakelen is imo dan enorm belangrijk. Daarnaast instelling.
Habanna is een enorm stoer paard met formaat, een dergelijk type moet je natuurlijk wel aanspreken.

Toto lijkt mij ook een goede keuze, instelling / schakelvermogen, minder formaat, iets luxer. Heb je wel wat verder weg gribaldi en de niro erin.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:37

vind je dat hoofd zo lelijk jder?

Is natuurlijk geen luxe Guardianhoofdje, maar gewoon een stuk stoerder. Als hij straks nog verder opgeleid is, en met kracht zo lichtvoetig blijft bewegen dan is dat t enige waar ik naar kijk. Uitstraling/persoonlijkheid gaat over t gehele paard.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:41

Is Gribaldi kleinzoon Bordeaux misschien een optie.
Wat ik van hem terug lees is dat het een dressuurtalent is met een goed karakter en een opwaartse bouw, hij is in 2015 gestart in de Grand Prix

edit of zijn iets fijner/ minder zwaar gebouwde zoon Ferdeaux
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 08-05-16 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:43

Had zelf ook nog aan Five Star gedacht maar hier in de buurt is een Five Star x Elcaro geboren vorig jaar en die was wel heel erg klein. En dan bedoel ik echt heel erg. Wel goede beweging maar dat durf ik dan niet hoewel ik de hengst wel erg interessant vind. Eigenaar gaf ook aan dat de moeder eigenlijk altijd wat klein fokt. Maar toch ...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:46

parnassia schreef:
vind je dat hoofd zo lelijk jder?

Is natuurlijk geen luxe Guardianhoofdje, maar gewoon een stuk stoerder. Als hij straks nog verder opgeleid is, en met kracht zo lichtvoetig blijft bewegen dan is dat t enige waar ik naar kijk. Uitstraling/persoonlijkheid gaat over t gehele paard.

Hij is niet alleen lelijk maar ook heel erg groot. En Elcaro geeft ook niet van die mooie hoofden. Dan wordt het risico wel heel groot. En een paardenhoofd is ook voor de balans en dan kun je daar problemen mee krijgen als hij buiten proportioneel is.

Ik zou voor de Elcaro merrie weer Gribaldi gebruiken, of een Gribaldi zoon/kleinzoon. Never change a winning team.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:13

Zooist schreef:
StinoT schreef:
Jazz zelf misschien?

Is een optie maar ook gewaagd op karakter. Zowel de Gribaldi als de Vivaldi zijn niet makkelijk geweest. Jazz ergens in de lijn vind ik geen probleem maar hem zelf gebruiken.... Ik weet niet. Ga er eens over nadenken. Waarom zou je Jazz zelf aanraden?

Opwaartse bouw, geen steil achterbeen.
Governor voert gribaldi en jazz, ook een goed veulenrapport.
Bordeaux wordt ook genoemd en is zeker een optie, geeft meer zekerheid en is een goed fokkende gribaldi kleinzoon.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:04

als habanna problemen krijgt met houding/balans door zijn hoofd eet ik mijn hoed op ;-)

Bordeaux mag ik ook erg graag zien, fijn gefokt ook, en lijkt mij passend. Ook formaat, draagkracht, bewerkbaar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 08:19

Zooist schreef:
Had zelf ook nog aan Five Star gedacht maar hier in de buurt is een Five Star x Elcaro geboren vorig jaar en die was wel heel erg klein. En dan bedoel ik echt heel erg. Wel goede beweging maar dat durf ik dan niet hoewel ik de hengst wel erg interessant vind. Eigenaar gaf ook aan dat de moeder eigenlijk altijd wat klein fokt. Maar toch ...

Five Star fokt erg goed, mooie opwaarts bewegende paarden die goed in model staan.
Maar als de Vivaldi ook te klein was..is de maat misschien wel een aandachtspunt en kun je beter voor een hengst gaan die bewezen maat vererft.

Habanna vind ik persoonlijk meer een springpaarden 'model" hebben, niks mis mee..maar die zou ik op meer allround merries gebruiken.

Ik denk dat met Elcaro er achter het karakter en de maat de belangrijkste aandachtspunten zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 08:45

Karakter en maat inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:00

Ik vind De Niro geen verkeerde optie...heb je een bewezen vererver die een fijn karakter door fokt. En anders neig ik naar Bordeaux.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:16

En wat vinden jullie van Zonik?

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:21

Zou qua achterbeen wel passen, maar is zelf niet echt heel groot dacht ik.
Zack misschien dan?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:26

Ja. Die is voor de Gribaldi ook geadviseerd. Ik ga vanavond eens een lijstje maken. Ben helemaal enthousiast.