Verbeterpunten Haflinger merrie en hengstenkeuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dusteyes

Verbeterpunten Haflinger merrie en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:43

Hoi hoi!

Over een aantal jaar wil de eigenaar van mijn verzorg Haflinger een veulen fokken. De Haflinger merrie is een stamboekloze Haflinger, omdat haar vader afgekeurd is. Het veulen zal dus ook niet in het stamboek komen. Als het voor mij financieel haalbaar is zou ik het veulen graag zelf willen houden. Ik zou graag een iets meer sportgerichte pony willen, daarom dacht ik dat een kruising met een NRPS wel geschikt zou zijn. Ik wil haar wel eerst door de dierenarts laten onderzoeken om te kijken of ze wel geschikt is om mee te fokken. :j

Omdat ik zelf nog geen ervaring heb met het fokken van paarden ben ik benieuwd wat haar verbeterpunten zijn en welke hengst haar zou kunnen verbeteren. Het liefst wil ik een wat grotere allrounder fokken die nuchter, werklustig en het leuk vind om te springen :D

Paspoortje:
Naam: Stilana
Geboren: 01-05-2012
Stokmaat: 1,49 m
Karakter: Stilana is een zeer aanhankelijke pony die houdt van springen, graag voor en met je wil werken, buiten kan ze zich soms erg druk maken om niets :')
Exterieur: Ze is een moderne Haflinger met een iets wat groot hoofd met een smal neusje, verder ben ik niet zo thuis in het exterieur.
Moeder:
Madelaine van Oud Kraggenburg
Vader:
Steven van de Zantkohoeve
Vader van moeder:
Starwin

Foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Re: Verbeterpunten Haflinger merrie en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:00

Er zijn verschillende fokkers bezig met het kruizen van haflingers met arabieren. Komen leuke producten van die inderdaad net even iets meer rijtypisch zijn dan zuivere haflingers.
Jammer dat je geen stamboekinschrijving hebt bij je merrie. Als je een beetje serieus wilt fokken, dan zul je toch wel van plan zijn om je veulen ergens in te schrijven, toch? Kruizingen haflingers/arabier kun je inschrijven bij NRPS.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:00

Iig een hengst, met lichte hoofd hals verbinding en nek, zodat t af kan buigen, en in harmonie is gebouwd, dus meeste gewicht in t midden van de ribbenkast. En 1 die lichtere/bloedrige types fokt, maar niet 1 die in de 1e 3 generaties een directe engels volbloed heeft zitten. en als er arabisch volbloed/shagya bloed in zit is ook gunstig.

En iig een springhengst dus.

Zit je nog gebonden aan bepaalde hoogte dekgeld?

Ik weet evt nog wel mooie goede dekhengsten met goede nafok.

Dusteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 10:16

Dees schreef:
Er zijn verschillende fokkers bezig met het kruizen van haflingers met arabieren. Komen leuke producten van die inderdaad net even iets meer rijtypisch zijn dan zuivere haflingers.
Jammer dat je geen stamboekinschrijving hebt bij je merrie. Als je een beetje serieus wilt fokken, dan zul je toch wel van plan zijn om je veulen ergens in te schrijven, toch? Kruizingen haflingers/arabier kun je inschrijven bij NRPS.

Als het kan wil ik het veulen wel inschrijven bij het NRPS stamboek, maar ik ben alleen niet zo'n fan van volle Arabieren met volle Haflinger kruisingen eerlijk gezegd := Ik wil wel een hengst met Arabisch bloed, maar liever geen 100%.

sigrid1182 schreef:
Iig een hengst, met lichte hoofd hals verbinding en nek, zodat t af kan buigen, en in harmonie is gebouwd, dus meeste gewicht in t midden van de ribbenkast. En 1 die lichtere/bloedrige types fokt, maar niet 1 die in de 1e 3 generaties een directe engels volbloed heeft zitten. en als er arabisch volbloed/shagya bloed in zit is ook gunstig.

En iig een springhengst dus.

Zit je nog gebonden aan bepaalde hoogte dekgeld?

Ik weet evt nog wel mooie goede dekhengsten met goede nafok.

Bedankt voor advies! Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoeld. -:) Zou je uit willen leggen wat je met de lichte hoofd hals verbinding bedoeld? Wat is er dan 'mis' met de hoofd hals verbinding van mijn merrie?

Ik zat zelf aan een bedrag van €500,- te denken, maar voor de 'perfecte' hengst kan dat natuurlijk wel hoger worden :P

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:42

Ik heb verder geen verstand van fokken, maar ik vind het echt een prachtige haflinger! Niet te klassiek, niet te smal, en een mooie kleur :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:57

Knappe merrie :)

Ik denk dat sigrid1182 bedoelt dat ze een vrij brede hals heeft als je het stukje schoft-borst bekijkt en achter de oren-kaak. Voor een Haflinger zit ze wel mooi in elkaar, maar als je er een hengst op zet met een zware halspartij, kan het zijn dat het veulen aan de achterkant 'sportiever' wordt, maar een te zware voorkant krijgt.

Je zou eens naar de hengsten van Du Bois kunnen kijken, die worden volgens mij ook vaker gebruikt op Haflingers.

Zelf vind ik de welsh Pippin's Pride A.T. heel gaaf, maar dan heb je denk ik precies wat je NIET wil qua front :')

Dusteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 12:03

isabel_94 schreef:
Ik heb verder geen verstand van fokken, maar ik vind het echt een prachtige haflinger! Niet te klassiek, niet te smal, en een mooie kleur :)

Dankjewel! Ben ook erg blij met haar, haha ik houd wel van speciaal. :P

MariekeS_ schreef:
Knappe merrie :)

Ik denk dat sigrid1182 bedoelt dat ze een vrij brede hals heeft als je het stukje schoft-borst bekijkt en achter de oren-kaak. Voor een Haflinger zit ze wel mooi in elkaar, maar als je er een hengst op zet met een zware halspartij, kan het zijn dat het veulen aan de achterkant 'sportiever' wordt, maar een te zware voorkant krijgt.

Je zou eens naar de hengsten van Du Bois kunnen kijken, die worden volgens mij ook vaker gebruikt op Haflingers.

Zelf vind ik de welsh Pippin's Pride A.T. heel gaaf, maar dan heb je denk ik precies wat je NIET wil qua front :')

Haha ik denk dat ik het nu beter begrijp, bedankt! :) Alleen de Du Bois hengsten zijn prachtig, maar voor mij aan de kleine kant :D Ik zou graag een wat grotere sportpony/paard erop zetten (155 t/m 160)
Pippin's Pride A.T. is ook een prachtig dier, maar ook aan de kleine kant en waarschijnlijk zal het veulen dan inderdaad aan de voorkant aardig breed worden :')

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:20

Ah, wat groter had ik gemist. Sorry!

Dusteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:33

MariekeS_ schreef:
Ah, wat groter had ik gemist. Sorry!

Geeft niets ;) Misschien is Don Cremello inderdaad wel een geschikte kandidaat, aangezien ik gelezen had dat zijn veulens een stuk groter worden dan hij en hij leuk kan springen _/-\o_

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:38

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:46

isabel_94 schreef:

Ik ben een leek wat haflingers betreft maar dit vind ik wel een hele mooie merrie.
Zou persoonlijk kiezen qua verbetering in luxer en hoger. En zo wie zo niet toegeven op beweging.

Dusteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 18:53

Set_Elkol schreef:
Misschien Picasso van knedo? Ik zag een leuk veulen van hem uit een haflinger voorbij komen.

[KS-ITP] California FF (v. Picasso van de Knedo)

Het is een prachtige hengst om te zien, maar ik weet niet zeker of deze goed bij mijn merrie past. :(

friesiszwart schreef:
isabel_94 schreef:

Ik ben een leek wat haflingers betreft maar dit vind ik wel een hele mooie merrie.
Zou persoonlijk kiezen qua verbetering in luxer en hoger. En zo wie zo niet toegeven op beweging.

Luxer, hoger en een beter in de beweging daar zat ik inderdaad ook aan te denken, heb je er nog een in gedachten? ;)

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:53

Afbeelding

Dusteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 08:53

ff_stud schreef:
[ [url=m/iuDWxf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aahw wat een droppie, ben heel benieuwd hoe die is over een paar jaar! <3

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:30

Afbeelding