hengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mila_furrie

hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 07:49

Sinds zaterdag ben ik te weten gekomen dat mijn merrie een zeer lange rust periode zal moeten hebben. Haar pees is namelijk gescheurd en zal dus zeker 3-6 maand out zijn.

Nu speelt al een tijdje het idee om eens een veulentje te kweken. Ik had liever nog wat gewacht maar misschien is dit nu de ideale moment.

Mijn merrie zelf heeft geen papieren. was zelf een ongelukje(gelukje). Ze is ongeveer 1m64 groot, zwart, vrij veel bloed, zeer compact gemaakt met kort maar hoge hals. Ze wordt ingezet in de eventing maar bij het springen zou ze wel nog wat zekerder mogen zijn.

Ik ben dus opzoek naar een hengst die groter is, met zekerheid springt ( zeker geen twijfelaars), niet te veel bloed en mss ook iets zwaarder is. qua kleur maakt het voor mij niet zoveel uit. ze is zelf zwart en een zwart of donker veulen zou leuk zijn maar zeker geen must.

alvast bedankt :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:47

Blij je hier te zien :)

Ik ben grote fan van Cantario, wel een schimmel. Groot, zeer mooi functioneel uiterlijk, braaf (mijn hoefsmid heeft als 4-jarige nog regionaal zien lopen), goed springen én goedkoop.

tanjaatjuhh

Re: hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:38

Bacardi II VDL geeft maat , rust en massa. Heb meerdere veulens van hem gehad en ze zijn elke kilo in goud waard. Werkwillig , bloedmooi en groot.

Afbeelding

Dit mijn jaarling nu al 1.60+ liever paard vind je niet.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:07

Bacardi I had al chipjes en daarom wilden de fokkers 'm niet, Bacardi II heeft zwaar overvulde knieen.... een gezonde hengst, daar begint het mee.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:14

Bovendien niet goedgekeurd. Er lopen genoeg goedgekeurde hengsten rond voor een normale dekprijs die een medische keuring doorlopen hebben en zelf wat sportbewijzen op tafel aan het leggen zijn.
Ik snap dat iemand uit 'emotioneel' oogpunt wil fokken met zijn eigen papierloze merrie, maar ik snap niet dat iemand een ongekeurde hengst zou kiezen, waarvan zowel gezondheid als prestaties onbewezen zijn.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:27

zo wi ezo moet het een goedgekeurde hengst waar ook prestaties van bekend zijn.
mijn merrie is inderdaad papierloos, maar voor mij is het geen emotioneel oogpunt. Ik was zo wie zo van plan om voor mezelf eens te fokken ermee gezien ze een heel goed karakter heeft.
nu ze door blessure out is is het de ideale moment dacht ik :)

tangelo van de zuuthoeve had mij iemand aangeraden die enkele jaren fokt en zeer goed op de hoogte is van de hengsten en afstammelingen.

zelf ben ik nogal fan Jericho van de breemeersen of crescendo. maar ik heb er totaal geen ervaring in :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:35

Tangelo is een goede optie. Wij hebben 'm 2 keer gebruikt bij twee verschillende stammen. Zijn fijne sportpaarden geworden met meewerkende karakters.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:37

Sluit ik mij bij aan!
Lopen ook redelijk veel Tangelo's in de eventing mee.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:40

Gaillard de la Pomme zou ook een optie zijn. Hij heeft wel bloed, maar geeft super fijn bewerkbare paarden. In type lijkt ie wat grof, maar hij fokt meer dan voldoende bloed door onder de motorkap. Hij fokt in ieder geval wel iets zwaarder (hebben er hier 2 staan). De handel ziet ze graag.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 17:40

Heb me wel laten wijs maken dat hij vaak vossen veulens heeft 80%. Jammer genoeg heb ik geen goede ervaring met vossen paarden :-p

mijn merrie heeft echt niet meer bloed nodig.

Een ander waae ik ook op dacht was warkant van het gestelhof. Zie je ook vaak terug komen in de eventing.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:09

Ik heb hier in Nederland nog maar heel weinig vossen of zelfs helemaal geen vos gezien van Gaillard de la Pomme (die zelf donkerbruin is), lijkt me ook sterk want alleen de moeder van Nabab is vos. Lijkt me meer dat iemand deze hengst met een ander verward heeft. Of doel je nog steeds op Tangelo, want die geeft inderdaad wel vos. Hoe dan ook, een kleur maakt geen karakter!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 10:18

ik bedoelde inderdaad op tangelo :)

hmmmm veel vosse merries zijn toch vaak niet zo aangenaam vind ik. Mijn ervaring met vosse paarden is niet zo positief :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:34

mila_furrie schreef:

hmmmm veel vosse merries zijn toch vaak niet zo aangenaam vind ik. Mijn ervaring met vosse paarden is niet zo positief :)

Onderzoek heeft aangetoond dat dat onzin is. In karakter is er geen verschil qua kleur.

Zou ook gek zijn. In Nederland hebben wij het Gelderse paard wat bekend staat om het goede karakter en waar de voskleur erg veel voorkomt en in Denemarken kent men de op de Gelderse gelijkende Fredriksborger....ook vaak vos en ook goede karakters.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 11:57

NatasjavE schreef:
mila_furrie schreef:

Onderzoek heeft aangetoond dat dat onzin is. In karakter is er geen verschil qua kleur.

Zou ook gek zijn. In Nederland hebben wij het Gelderse paard wat bekend staat om het goede karakter en waar de voskleur erg veel voorkomt en in Denemarken kent men de op de Gelderse gelijkende Fredriksborger....ook vaak vos en ook goede karakters.

ik heb er gewoon geen goede ervaringen mee :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:15

Dat kan. Maar is toeval.

Maar wil je een goed veulen fokken met het risico dat het een vos is(en wellicht een goede ervaring zal opleveren)
Of neem je liever een een minder goed passende hengst waarvan je zeker weet dat het geen vos wordt?
Kan zijn dat jij vos niet mooi vind. Maar een gezond en correct exterieur en prestatie is echt belangrijker.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 12:27

daar heb je 100% gelijk in :) en dat weet ik ook :)
ik vindt vosse paarden ook niet lelijk hoor :) ik heb er alleen met een aantal zelf geen goede ervaring mee :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:32

Moderatoropmerking:
Graag nog een goede standfoto en/of bewegingsfoto/filmpje van de merrie. Dan voldoet dit topic ook aan de regels van dit forum.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:43

mila_furrie schreef:
zelf ben ik nogal fan Jericho van de breemeersen of crescendo. maar ik heb er totaal geen ervaring in :)

Ik heb een hengst van crescendo, alleen je wilt minder in bloed. Die van mij is vrij smal qua bouw, wel redelijk aan maat.
Is in karakter erg lief maar wel een echte binnenvetter... dus denk dat crescendo voor jou eisen beetje wegvalt.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 13:05

dynara schreef:
mila_furrie schreef:

Ik heb een hengst van crescendo, alleen je wilt minder in bloed. Die van mij is vrij smal qua bouw, wel redelijk aan maat.
Is in karakter erg lief maar wel een echte binnenvetter... dus denk dat crescendo voor jou eisen beetje wegvalt.

dan zal die inderdaad wegvallen. ik zoek echt iets minder bloed :) en iets zwaarder type.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 13:16

Afbeelding

dit is ze een paar weken geleden een betere foto heb ik voorlopig niet

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:00

mila_furrie schreef:
Heb me wel laten wijs maken dat hij vaak vossen veulens heeft 80%. Jammer genoeg heb ik geen goede ervaring met vossen paarden :-p

mijn merrie heeft echt niet meer bloed nodig.

Een ander waae ik ook op dacht was warkant van het gestelhof. Zie je ook vaak terug komen in de eventing.

Van de 22 geregistreerde veulens tot 2015 bij het SBS was er maar 1 vos! 4x zwart, een schimmel (moeder was schimmel) en de rest bruin of donker-bruin.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:45

Voor alle duidelijkheid. Het mag een vos zijn hoor. Maar liever niet maar is het een vos ja dan gaat hij niet weg omdat het een vosje is hoor. Ik zal uiteraard kiezen voor een hengst die pas bij mijn paard ongeacht het kleur.

Ik vroeg enkel naar advies niet naar kritiek :-(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:17

Of een hengst vos geeft, zal van jouw merrie afhangen. Als die geen vosfactor draagt (maw, als ze homozygoot voor zwart is), komt er geen vos uit. Heb je enig idee wie de ouders zijn? Als één van beide een vos is, zal ze nl wél vosfactor dragen.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:39

Is de zambesi niks voor jou? Ik heb daar een voorkeur naar, ik heb een van de eerste nakomelingen gehad (buurman van mij heeft de zambesi gefokt vandaar...) geeft toch een stevig type koel in de kop maar wel geen slapers maar wel betrouwbaar. En een enorm goed spring vermogen en echt de wil om het te doen, zowel hout als natuur hindernissen ;)

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 05:32

Ibbel schreef:
Of een hengst vos geeft, zal van jouw merrie afhangen. Als die geen vosfactor draagt (maw, als ze homozygoot voor zwart is), komt er geen vos uit. Heb je enig idee wie de ouders zijn? Als één van beide een vos is, zal ze nl wél vosfactor dragen.

ik weet enkel dat de moeder ook bruin/zwart was. Vader weten we niet. Ze was zelf een ongelukje.