Dit wordt wel even een verhaal, helaas is mijn merrie Dreamstrade afgelopen zondag definitief afgekeurd als sportpaard. Aangezien ik haar voor de sport had ben ik daar uiteraard erg verdrietig over maar het was niet geheel onverwacht. Ze is bij ons als jaarling over het hek gekukeld en vervolgens op haar derde 2 weken voor de keuring is ze losgebroken en heeft ook nog een smak gemaakt (daarom is ze niet op de keuring geweest).
Deze trauma's hebben zich helaas over de jaren heen in haar lijf gezet. Vanaf haar vijfde heeft ze licht atactische verschijnselen gekregen. Met veel geduld, therapie en grondwerk hebben we ze er zo goed en kwaad als het ging weer bovenop gekregen, en als ze het deed deed ze het ook goed, ze pakt alles super makkelijk op en heeft een goede stap, galop en een elektrisch achterbeen. Echter nu blijkt dat ze er toch teveel kleine pijntjes heeft om als rijpaard te functioneren en dat wil ik haar uiteraard niet aandoen.
We hebben het er uitgebreid met de dierenarts over gehad omdat ik zelf nogal terughoudend was, maar de dierenarts raad ons aan om toch gewoon eens een veulen te fokken, aangezien het genetisch een goed paard is, ze het dragen prima aan zou moeten kunnen, en al haar problemen voort zijn gekomen uit extern trauma.
Ik heb nog niets definitief besloten maar ik wil me wel vast goed oriënteren aangezien het nu volop het seizoen is. Een merrie zou ik graag willen houden maar een hengstveulen zou niet perse hoeven te blijven, daarom ben ik wel opzoek naar een goede maar ook enigszins commercieel verantwoorde keuze.
Haar moeder heeft inmiddels Vic (jazz) als ggk hengst gebracht, en zowel Wiebe (OO Seven) als Gentleman (Charmeur) zijn aangewezen voor het verrichtingsonderzoek.
Ze is slim en leergierig maar kan ook wel scherp en rillerig zijn dus een goed karakter is een pre.
- Paard hoeft niet chiquer/smaller, ze is ongeveer 170, maar de moeder en zussen zijn tussen de 160 - 165 ik ben 183
Verbeterpunten:
- Minder stekerig voobeen in draf
- Meer afdruk in draf
- Nuchterheid
- Goed fundament en gelijke hoeven (rechts is wat steiler dan links)
Sterke punten:
- Goede stap
- Goede galop
- Veel mogelijkheid tot sluiten
- Werkwillig en intelligent
Afstamming
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/426759
Als 3-jarige standfoto's

Als 5-jarige

Als 7-jarige

Standfoto's nu uit conditie (en met slecht licht
):

Alvast hartelijk dank voor jullie wijze raad en aanbevelingen!
Davino x halfzus van deze merrie, bijna 3