Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equi_01

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 13:00

Ha Bokkers,

Er is een redelijke kans dat de merrie die ik rijd last heeft van een hormonaal probleem. Om dit te testen gaat zij nu 10 dagen aan de Regumate en indien haar gedrag veranderd hebben wij twee keuzes.
Keuze 1: levenslang rondom hengstige periode Regumate
Keuze 2: een veulentje fokken. Er bestaat een kans dat haar hormoonhuishouding hierna weer normaal functioneert en dat ze niet meer aan de Regumate hoeft. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat het niks veranderd en dat de Regumate alsnog gegeven moet worden.

Het heeft ons aan het denken gezet en wellicht wordt de keuze gemaakt om haar te dekken en dan weer verder te kijken.

Het gaat om een merrie die dit jaar (augustus) 7 jaar zal worden en ze heeft een schofthoogte van ongeveer 1.60 m. Haar afstamming is Wittinger x Osmium x Negro. Het is een fijn gebouwde merrie.

Als er gekozen wordt voor een dekking, wil ik natuurlijk een Ferro-vrije hengst.

Mijn wensenlijstje:
*Massa, maat en front toevoegen
*Goed karakter
*Niet al te hoog dekgeld

Nu heb ik me sinds enkele jaren niet meer enorm verdiept in de hengsten, dus ben ik erg benieuwd met welke ideeën jullie komen.

Groetjes.

Elisa2

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:06

Heb je ook een standfoto? Osmium x Ferro is wel erg veel lijnenteelt op Ferro ja..ik verwacht dan een uitmuntend achterbeen?

Misschien voor massa, maat, front en een goed karakter..dat Spielberg wat is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:48

Met dat wensenlijstje kom je terecht bij de Gelderse hengsten.
Al valt ook daar het karakter niet altijd mee.

Spielberg is inderdaad een optie. Voldoet ook aan het wensenlijstje, maar is wat duurder dan menig Gelderse hengst.

Zou zelf bij merries met dit soort problemen voorzichtig zijn met dure hengsten. Zou zelf eerder letten op een nette gustregeling (niet drachtig = geen geld) en een correcte hengst met goed sperma.

GJ9

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:39

Ik denk ook dat een Gelderse hengst goed bij jouw wensenlijstje past.

Equi_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:16

Elisa 2: ze heeft correcte gangen, maar ik kan haar achterbeen niet uitmuntend noemen. Ik ga op zoek naar een stand foto, maar weet niet zeker of ik een goede heb (recent in ieder geval niet)

Dees en GJ9, interessant. Aan een Gelderse hengst had ik nog helemaal niet gedacht en hier ben ik ook niet zo in thuis. Eventueel suggesties?

Equi_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:22

O vergeten. Uiteraard houdt ik rekening met een nette gust regeling. De merrie is niet mijn eigen paard en alles zal uiteindelijk beslist worden door haar eigenaar,maar gelukkig laat deze mij erg vrij in alles dus zal ik in dit verhaal ook mijn mening mogen geven.
Het is nog niet zeker dat ze gedekt wordt maar het kwam ter sprake met de dierenarts en stel dat de Regumate goede resultaten geeft zou er zomaar besloten kunnen worden om dit jaar nog te dekken. Dan heb ik liever alvast nagedacht over goede opties :)
Bedankt voor jullie reacties!