Dilemma, laten dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Dilemma, laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 08:24

Hoi Bokkers,

Ik zit met het volgende 'dilemma':
Vorige week heb ik een pony teruggekocht, het veulen van mijn eigen merrie, nu inmiddels 4,5 jaar oud.
Prima leeftijd om rustigaan te gaan beleren.

Máár: Pony zelf is een klein beetje overbouwd. En nadat de zadelmaker maandag is geweest en zei dat ze waarschijnlijk van voor nog omhoog komt, ben ik gaan twijfelen.
Ze is in haar doen, en in haar bouw nog erg puppy, nu heb ik geen idee of ze uberhaupt nog kan groeien op die leeftijd, maargoed.
Er speelde ineens het idee op om haar misschien te laten dekken. Dat ze nog een klein jaartje door kan ontwikkelen.
Maar dat is dus het volgende alweer, kán dat met een veulen erin?

Wie kan mij advies geven?

Ibbel

Re: Dilemma, laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:38

Vroeger werden paarden vaak met 2 jaar gedekt om ze níet door te laten groeien in de hoogte (en meer in de breedte). Dat is dus precies het omgekeerde van wat je wilt.
Als je paard nog te puppy is om te werken, is ze dan ook niet te puppy om drachtig te zijn?

Gezond verstand: paard kan niet én groei in eigen lijf én groei in een veulen stoppen.

Dus... lijkt me niet te gaan opleveren wat je voor je merrie wilt (het veulen zal er overigens niets van krijgen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:42

Heb je foto?
Mijn pony is ook iets overbouwd,maar nooit enig last van gehad.

Maar als je haar wilt laten door intwikkelen,kun je beter zonder veulen doen,dan kan alle energie naar zichzelf :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:47

Als je wil dat ze gewoon genoeg groeit... dan niet volop beleren en niet dekken... maar gewoon nog even het land op en maar beetje werken aan de hand. Paarden groeien door tot 8 jaar ofzo. Zeker als ze er nog puppy achtig uitziet gaat ze nog wel groeien en en misschien heeft ze ook wat achterstand opgelopen. Zou gewoon even paar maanden het aankijken... en misschien heb je in de zomer een hele andere pony.

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:59

Ik zou haar dan nog even lekker laten groeien en nog niet dekken, als ze ook nog puppy achtig is. Wacht anders een paar maanden af :)