Welke hengst voor mijn Letse merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Welke hengst voor mijn Letse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 14:11

Ik vind mijn paard eigenlijk zo perfect dat ik er graag een veulen van wil :D . Dit veulen wil ik dus ook zelf houden en is niet voor de verkoop. Ik heb zelf weinig verstand van exterieur & hengstenkeuze, dus vandaar dat ik jullie om advies vraag.

Gegevens van de merrie:
- Geboren in juli 2003 in Letland en heeft dus ook een Lets paspoort + Letse stamboom.
- Weinig te vinden over de stamboom op Google (mede omdat mijn Lets niet zo goed is), maar vader is springpaard.
- Schofthoogte ong 1.69m.
- Mijn merrie is M2+15 (oid) en we hebben ook wat in het B springen gedaan (dat ligt mij echter niet zo).
- Dit zou haar eerste veulen zijn en ze heeft echt een gouden karakter: in de stal is ze ontzettend lief en rustig; en als je erop gaat zitten gaat de knop om, wil ze werken en heerlijk gevoelig (maar nog steeds koel in de kop).

Eisen voor de hengst:
- Ik neig toch eerder naar een dressuurhengst.
- Ik wil niet inleveren op de schofthoogte.
- Behoud van goede karakter en werklust.
- Verder zou ik graag het veulen meer bergopwaarts gebouwd zien en ook vind ik haar rug wat week/hol.
- Gangen van de merrie zijn niet bijzonder, maar de souplesse en doorstappen in de stap vind ze erg moeilijk (vrij dramatisch af en toe, goed te zien in filmpje). Dus goede stap is ontzettend belangrijk. Ook zou ik graag wat ruimere gangen terug zien.
(- Ik zou stiekem wel graag weer een schimmel willen. Merrie is homozygoot. Maar ik besef mij dat dit mijn keuze binnen de dressuur enorm beperkt, dus het zou leuk zijn maar het is geen must.)

Ik vind het erg moeilijk waar ik qua exterieur, gangen, etc prioriteit aan zou moeten stellen, maar daarom ben ik ook hier! :) Dus hoop dat jullie goede tips hebben qua hengsten en wat verbeterpunten aan merrie zijn. Budget is ong 1000€.

Hengsten die ik zelf aansprekend vind zijn: Devonport en Levisonn, maar geen idee of die geschikt zijn.

Filmpje:

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:41

Als de merrie homozygoot is voor schimmel, dan krijgt je zowiezo altijd een schimmel-gekleurd veulen ongeacht de kleur van de hengst.

Hebt je een link naar haar afstamming? Toch wel interessant om te zien welke bloedlijnen daar in komen.

Ik vind haar stap in de andere video veel beter ... hebt gespiekt ;) ... deze was wel 'vrij' tov de video hierboven die misschien 'verzameld' was. Maar wat ik wel zie is een 'spring' paard wat beweging betreft.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:14

Peterina schreef:
Als de merrie homozygoot is voor schimmel, dan krijgt je zowiezo altijd een schimmel-gekleurd veulen ongeacht de kleur van de hengst.

Hebt je een link naar haar afstamming? Toch wel interessant om te zien welke bloedlijnen daar in komen.

Ik vind haar stap in de andere video veel beter ... hebt gespiekt ;) ... deze was wel 'vrij' tov de video hierboven die misschien 'verzameld' was. Maar wat ik wel zie is een 'spring' paard wat beweging betreft.

Sorry foutje, merrie is heterozygoot :o?

Haha spieken mag. Het maakt inderdaad uit of ik haar meer oppak en ze nerveus is, of dat ik haar langer laat.

Even foto's voor je gemaakt. Kun je er iets mee?
Vaders kant: http://www.vlsnewgeneration.com/wp-content/uploads/IMG_2694.jpg
Moeders kant: http://www.vlsnewgeneration.com/wp-content/uploads/IMG_2695.jpg
Sirma is iets als schimmel en tumsi bera als donkerbruin.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:50

Dit is de pedigree van haar in 2000 geboren volzuster: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10714839
Bloedvoering is Holstein, Thoroughbred (EV) en Hannoveraan.
Zoals te verwachten langs vader's kant is springen de sterke aanleg, dat gezegd Probeg en Vdumchivyj (VDUMCIVIJ op horsetelex) hebben beiden dressuur paarden gegeven t/m Grand Prix niveau.
Gezien de afstamming zou ik naar een hengst zoeken die goed in het rechthoeks model staat en dit door geeft.
Wel leuk oud bloed!!! :D

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 17:40

Peterina schreef:
Dit is de pedigree van haar in 2000 geboren volzuster: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10714839
Bloedvoering is Holstein, Thoroughbred (EV) en Hannoveraan.
Zoals te verwachten langs vader's kant is springen de sterke aanleg, dat gezegd Probeg en Vdumchivyj (VDUMCIVIJ op horsetelex) hebben beiden dressuur paarden gegeven t/m Grand Prix niveau.
Gezien de afstamming zou ik naar een hengst zoeken die goed in het rechthoeks model staat en dit door geeft.
Wel leuk oud bloed!!! :D

Leuk om te weten! *D Daar heb ik wat aan. Heb je nog een suggestie welke hengst je geschikt zou vinden?