. Dit veulen wil ik dus ook zelf houden en is niet voor de verkoop. Ik heb zelf weinig verstand van exterieur & hengstenkeuze, dus vandaar dat ik jullie om advies vraag.Gegevens van de merrie:
- Geboren in juli 2003 in Letland en heeft dus ook een Lets paspoort + Letse stamboom.
- Weinig te vinden over de stamboom op Google (mede omdat mijn Lets niet zo goed is), maar vader is springpaard.
- Schofthoogte ong 1.69m.
- Mijn merrie is M2+15 (oid) en we hebben ook wat in het B springen gedaan (dat ligt mij echter niet zo).
- Dit zou haar eerste veulen zijn en ze heeft echt een gouden karakter: in de stal is ze ontzettend lief en rustig; en als je erop gaat zitten gaat de knop om, wil ze werken en heerlijk gevoelig (maar nog steeds koel in de kop).
Eisen voor de hengst:
- Ik neig toch eerder naar een dressuurhengst.
- Ik wil niet inleveren op de schofthoogte.
- Behoud van goede karakter en werklust.
- Verder zou ik graag het veulen meer bergopwaarts gebouwd zien en ook vind ik haar rug wat week/hol.
- Gangen van de merrie zijn niet bijzonder, maar de souplesse en doorstappen in de stap vind ze erg moeilijk (vrij dramatisch af en toe, goed te zien in filmpje). Dus goede stap is ontzettend belangrijk. Ook zou ik graag wat ruimere gangen terug zien.
(- Ik zou stiekem wel graag weer een schimmel willen. Merrie is homozygoot. Maar ik besef mij dat dit mijn keuze binnen de dressuur enorm beperkt, dus het zou leuk zijn maar het is geen must.)
Ik vind het erg moeilijk waar ik qua exterieur, gangen, etc prioriteit aan zou moeten stellen, maar daarom ben ik ook hier!
Dus hoop dat jullie goede tips hebben qua hengsten en wat verbeterpunten aan merrie zijn. Budget is ong 1000€.Hengsten die ik zelf aansprekend vind zijn: Devonport en Levisonn, maar geen idee of die geschikt zijn.
Filmpje:
... deze was wel 'vrij' tov de video hierboven die misschien 'verzameld' was. Maar wat ik wel zie is een 'spring' paard wat beweging betreft.
Daar heb ik wat aan. Heb je nog een suggestie welke hengst je geschikt zou vinden?