Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xPenny schreef:Ik weet de hengst Canturano dat je hierbij garantie krijgt op een levend veulen!
Dus mocht je merrie de dracht afhaken, heb je de garantie op een nieuwe dekking.
Even ter info bij stal Berkenbroeck. Staat ook de hengst Non-stop, weet alleen niet of de garantie op alle hengsten gelden.
xPenny schreef:Je wilt perse een Kwpn erkende dekhengst of mag het ook een Z hengst zijn?
In principe kan je hierbij ook kiezen voor een kwpn of zangersheide papier.
ik zal even de stambomen plaatsen dan kunnen jullie meedenken welke hengst erbij past marloesxx schreef:xPenny schreef:Je wilt perse een Kwpn erkende dekhengst of mag het ook een Z hengst zijn?
In principe kan je hierbij ook kiezen voor een kwpn of zangersheide papier.
Opzich zou het wel kunnen. Ik sta er wel voor openik zal even de stambomen plaatsen dan kunnen jullie meedenken welke hengst erbij past
Citaat:un leveren ook.
Alleen mocht je hengst bijvoorbeeld 500,- kosten, is het 200,- aanbetalen voor het sperma. Is de merrie drachtig op het eind van het jaar rond september/oktober, het overige geld betalen.
Je kunt 3x hetzelfde sperma proberen van de hengst, heeft het nog niet gepakt, moet je overschakelen op een andere hengst. Maar dit komt zelden voor.
marloesxx schreef:Citaat:un leveren ook.
Alleen mocht je hengst bijvoorbeeld 500,- kosten, is het 200,- aanbetalen voor het sperma. Is de merrie drachtig op het eind van het jaar rond september/oktober, het overige geld betalen.
Je kunt 3x hetzelfde sperma proberen van de hengst, heeft het nog niet gepakt, moet je overschakelen op een andere hengst. Maar dit komt zelden voor.
Maar dan betaal je nogsteeds gustgeld en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Ik heb vorig jaar van april tot september geprobeerd om deze merries drachtig te krijgen maar na 5x insemineren is het nog niet gelukt..
xPenny schreef:Dat wist ik niet.
Ja je moet er op tijd bij zijn. Voor je het weet is het eitje al weg. Verschilt bij elke merrie. Ook geprobeerd hengstig te spuiten? Al eens een echo vd eierstokken laten maken? Regelmatig hengstig?
Succes met de zoektocht! Hopelijk heb je dit jaar beter nieuws
Mariett schreef:xPenny schreef:Dat wist ik niet.
Ja je moet er op tijd bij zijn. Voor je het weet is het eitje al weg. Verschilt bij elke merrie. Ook geprobeerd hengstig te spuiten? Al eens een echo vd eierstokken laten maken? Regelmatig hengstig?
Kan je überhaupt je merrie laten insemineren zonder een echo van de eierstokken te maken? Je moet toch weten of ze hengstig is of niet? En wanneer de eisprong precies is.. Dat is met insemineren nogal belangrijk.
marloesxx schreef:Maar dan betaal je nogsteeds gustgeld en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Ik heb vorig jaar van april tot september geprobeerd om deze merries drachtig te krijgen maar na 5x insemineren is het nog niet gelukt..
Citaat:dat wist ik niet.
Citaat:Ja dat klopt ook. Er moeten altijd echo's gemaakt worden. Maar weet niet hoe zij het vorig jaar gedaan heeft. Kan ook best zijn dat er cystes of dergelijke op zitten. Wat ik daarvan weet is niet veel, weet dus ook niet of een merrie daardoor niet drachtig kan worden. Maar mij lijkt dit toch belangrijk om zo een dingen ook uit te sluiten.
Zoals ik al zei met het eitje is bij elke merrie verschillend. Bij sommige merries ben je zo maar te laat.
marloesxx schreef:Citaat:Bij de oudste merrie is de baarmoeder vorig jaar schoongemaakg door de dierenarts. Beide merries zijn verder in goede conditie. En qua hengstigheid zie ik ook niks aparts. Ik denk dat ik gewoon pech had, bij de stal hadden ze namelijk maar 10 merries drachtig gekregen..
marloesxx schreef:Citaat:Ja dat klopt ook. Er moeten altijd echo's gemaakt worden. Maar weet niet hoe zij het vorig jaar gedaan heeft. Kan ook best zijn dat er cystes of dergelijke op zitten. Wat ik daarvan weet is niet veel, weet dus ook niet of een merrie daardoor niet drachtig kan worden. Maar mij lijkt dit toch belangrijk om zo een dingen ook uit te sluiten.
Zoals ik al zei met het eitje is bij elke merrie verschillend. Bij sommige merries ben je zo maar te laat.
Ze hebben 4 maanden lang bij stal Nijsing in Hoge Hexel gestaan met intensieve begeleiding. Met de eierstokken zijn niks mis, die zijn elke keer voor het insemineren gecontroleerd dus daar kan het noet aan liggen. Verder zijn het gezonde merries,ik denk dat het aan het sperma heeft gelegen, het was namelijk diepvries van Royal Bravour.