Hengstenkeuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrtheivan

Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 11:47

Hoihoi!

Ik moet voor school een fokkerij verslag maken. Nou moet ik hengsten gaan uitkiezen die ik op mijn merrie kan zetten. Voor een keurmerrie uit de Bottie-stam (San Remo x oo Seven x Livingstone) ben ik opzoek naar dressuurhengsten die de volgende punten vererven:
• Veel maat
• Bewerkbaar
• Meer achterbeen

Iemand suggesties welke hengsten hier goed bij passen? Ik heb namelijk geen idee waar ik moet beginnen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:51

Valt dit niet onder huiswerk?

En anders voldoet je topic sowieso niet aan de eissen (foto etc).

NatasjavE

Re: Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:52

En hoor het ook nog bij exterieur en hengstenkeuze.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:56

Verder is het wellicht een idee om bij het KWPN het bewaarboekje aan te vragen.(geen idee of dat mogelijk is)
Daar staan alle exterieur kenmerken van alle hengsten in.Normaal gesproken zit dat in februari bij de IDS erbij.
Dan kan je zelf, zoals in de huiswerkopdracht, een hengst erbij kiezen die hier bij past.

Verder moet je nog even nadenken over wat je bedoeld met meer achterbeen.
Meer actiever? Meer dragend? Ruimer? Meer buiging?
Of moet de stand van het achterbeen meer onder de massa?

Hetzelfde geld voor bewerkbaar? Moet het veulen scherper zijn dan de merrie? Of juist wat koeler in de kop? Of is de merrie stug in de mond en hals en slecht voor het been? Of juist te ril?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:23

F-AM --> EHK

Moderatoropmerking:
Je kan hier wel tips krijgen over hoe en wat voor keuze je kan maken. Verder zal een standfoto van de merrie die je voor dat doel wilt gebruiken ook handig zijn. Daarmee kunnen de bokkers je wijzen op dingen waar je moet opletten of rekening houden bij je keuze van de hengst.

Myrtheivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:22

NatasjavE schreef:
Verder is het wellicht een idee om bij het KWPN het bewaarboekje aan te vragen.(geen idee of dat mogelijk is)
Daar staan alle exterieur kenmerken van alle hengsten in.Normaal gesproken zit dat in februari bij de IDS erbij.
Dan kan je zelf, zoals in de huiswerkopdracht, een hengst erbij kiezen die hier bij past.

Verder moet je nog even nadenken over wat je bedoeld met meer achterbeen.
Meer actiever? Meer dragend? Ruimer? Meer buiging?
Of moet de stand van het achterbeen meer onder de massa?

Hetzelfde geld voor bewerkbaar? Moet het veulen scherper zijn dan de merrie? Of juist wat koeler in de kop? Of is de merrie stug in de mond en hals en slecht voor het been? Of juist te ril?

We hebben inderdaad de mogelijkheid gekregen om bij alle info van de hengsten te komen. Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet zoeken.

Het achterbeen moet meer dragend worden.

Bewerkbaar in de zin van koeler. De merrie is erg heet en voorwaarts. Verder heeft de merrie een goede galop en stap.

Ik zal graag een standfoto erbij plaatsen, helaas heb ik deze nu nog niet. Als ik hem heb zal ik deze erbij plaatsen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:30

En wat is je fokdoel?

Dressuurpaard of veelzijdig?

Myrtheivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:45

NatasjavE schreef:
En wat is je fokdoel?

Dressuurpaard of veelzijdig?

Een dressuurpaard

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:48

Wat zijn de sterke punten in het exterieur van je paard die je terug wilt zien in het veulen?

Myrtheivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 13:56

Sizzle schreef:
Wat zijn de sterke punten in het exterieur van je paard die je terug wilt zien in het veulen?

Sorry voor de late reactie, ik heb even een foto'tje van het lineair score formulier toegevoegd, ik hoop dat deze een beetje leesbaar is. Ik zie hier verder niet echt specefieke punten in die ik graag terug zie. Wat ik persoonlijk altijd wel mooi vind is een paard met zware halsbespiering. Bij Divalottie is deze 1 naar arm gescoord, hier zie ik dus nog wel een verbeter punt. Bij de romp richting staat ze in het midden. Deze zie ik voor een dressuur paard wel graag wat meer naar de opwaarts. Ook de schouderligging is in het midden gescoord, in mijn veulen zie ik graag een paard met een wat schuinere schouder. Misschien zien jullie nog punten waar ik op moet letten?

Misschien is het voor jullie ook wel handig om te weten dat ik dit paard persoonlijk niet ken. De info die ik hier neer heb gezet is wat ik nu nog heb ontvangen van de eigenaar van het paard. Foto is als het goed is ook onderweg.

Myrtheivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 13:59

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:06

Eigenlijk zou je zelf dus niet fokken met deze merrie aangezien ze dus voor jou geen gewenst model heeft?

Dan is het een extra lastige opdracht.
Je kunt geen volledig ander paard verwachten. Fokken doe je normaal gesproken om je gewenste type van de merrie verder te bekrachtigen met wat extra 'verbeteringen'.

Myrtheivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 14:52

Sizzle schreef:
Eigenlijk zou je zelf dus niet fokken met deze merrie aangezien ze dus voor jou geen gewenst model heeft?

Dan is het een extra lastige opdracht.
Je kunt geen volledig ander paard verwachten. Fokken doe je normaal gesproken om je gewenste type van de merrie verder te bekrachtigen met wat extra 'verbeteringen'.

Ik denk dat dat inderdaad wel klopt haha. Nou ken ik deze merrie alleen van papier, misschien als ik haar zie dat ik het dan wel een mooi paard vind, het compleet plaatje is natuurlijk altijd wel anders dan het papiertje alleen.

Maar dan eens uit te gaan vanuit jou mening? Zie je dan dingen waarvan je zegt daar zou ik de focus op leggen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:04

Is dan de opdracht dat je een keuze moet maken puur op basis van het scoreformulier? Zonder beeldmateriaal?

Myrtheivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 15:10

Sizzle schreef:
Is dan de opdracht dat je een keuze moet maken puur op basis van het scoreformulier? Zonder beeldmateriaal?

Nee, de opdracht is ook dat je zelf een merrie zoekt. Hier zoveel mogelijk materiaal van verzameld om daar een hengst bij de zoeken. Ik heb deze merrie gekregen van mijn stage bedrijf waar ik in februari stage ga lopen. Maar dit verslag moet voor die stage periode af zijn. En ik heb geen keuze tot een merrie gehad die ik al kende. Dit is ook een beetje mijn noodoplossing geweest voor deze opdracht :')

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:14

Kun je niet langsgaan om de merrie te bekijken?

Myrtheivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:12

Laurie schreef:
Kun je niet langsgaan om de merrie te bekijken?

Dat ben ik nu wel aan het overwegen ja. Tis alleen voor mij 3 uur reizen dus dat is wel lastig. Maar denk wel dat dat verstandig is