springgerichte/allround hengst voor deze merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

springgerichte/allround hengst voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:02

Graag zou ik eens wat meningen horen over deze merrie.
Een 5-jarige volbloed waarmee ik met de tijd wel eens een veulen zou willen fokken. Echter wel een 'verkoopbaar' veulen. Springgericht of allround.
Qua papier zou ik het veulen het liefst bij Selle Français inschrijven, puur omdat dat hier het meest toegankelijke warmbloedstamboek is en ik dus absoluut geen volbloedveulen wil fokken.

Niet de meest voordelige foto's maar voor het idee:
Afbeelding

Afbeelding

http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/knol/12108260_10207523955008203_3916945903247304215_n_zpscoztffz1.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/knol/IMG_0947_zps75gx5hyx.jpg

Het is een werkwillige merrie, sensibel maar braaf, heeft pit, 3 ruime goede (vlakke) gangen. Springt graag, mist een beetje techniek maar er is ruimte voor verbetering. Ze is 1.70m hoog en voor mij hoeft dat niet groter.

Wat ik als verbeterpunten zie: minder zwaar op de schouder, hogere halsaanzet, krachtigere achterhand, minder langgelijnd, meer bot.
Een hengst zou dus zeker deze punten moeten verbeteren zonder zelf een propje te zijn *2 tegengestelde exterieuren geven niet persé een gulden middenweg vermoed ik zo*, karakter is voor mij belangrijk dus graag een nuchtere hengst, goede springer.

Ben benieuwd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:46

Als ik het mag vragen: waarom wil je met deze anders goed gefokte XX geen volbloed veulen willen fokken?

Misschien een idee om richting military/cross hengsten te denken? Of een Anglo-arabier ook met gedacht military/cross?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 20:59

Omdat ze zelf niet gekoerst heeft, volpapier maar in directe familie zitten geen hoogvliegers (vader is ondertussen al gestorven, ongeluk).
De volbloedfokkerij op zich is simpelweg een loterij, het winnend lot gaat weg voor exorbirante prijzen, de rest krijg je aan de straatstenen niet kwijt.
Deze merrie zelf heb ik bij een handelaar weg voor een zacht prijsje.

Military/cross zou ze ook wel geschikt voor kunnen fokken denk ik.
Anglo ben ik zelf niet zo van te spreken.

Puur economisch gezien ligt een xx-warmbloed beter in de markt dan een volbloed die geen hoogvlieger is in de rensport.

Waarom een veulen? Persoonlijk vind ik het geen verkeerde merrie en wil dus wel weten hoe zij vererft.