In 2016 of 2017 willen we misschien mijn pony laten dekken.
Mijn merrie heeft geen papieren, maar als er een veulen komt, wordt het toch een veulen voor ons zelf, als toekomstige opvolger zeg maar.
Maar nu de vraag: welke hengst?
Ik zal beginnen met mijn merrie:
- Ongeveer 1.30 m.
- A.d.h. van dit topic:
[KG] fokken met few spot pintaloosa
hebben we geconstateerd dat mijn merrie waarschijnlijk een varnish appaloosa is met een near leopard gen erbij. Zeer vermoedelijk dus hetrozygoot appaloosa (en dus geen few sppt, zoals ik zelf jaren heb gedacht) en tevens heeft ze bonte genen die onder het appaloosa zwak tot uiting komen.
- mooie ruime gangen al zou ze achter wel iets minder bodem nauw mogen zijn
- is bloedje fanatiek, werkt graag, is vlot, erg snel (we rijden aangespannen, marathon wedstrijden) en cool in dr kop maar niet saai
- heel lief en vriendelijk karakter maar wel eenkennig en kan bij weinig leiding en sturing erg dominant zijn
- ik vindt haar mooi gebouwd, alleen zou ze dus iets wijder mogen zijn in de achterhand
- gezonde voeten en verder ook helemaal gezond
- is totaal geen dressuur wonder en heeft er zelfs een hekel aan
Wat ik wil verbeteren / wat zoek ik in een hengst?
- goedgekeurd bij een stamboek
- veulen mag een maatje groter worden als mijn merrie nu, liefst niet groter als ongeveer 1,45 m.
- iets meer dressuur aanleg
- ik wil de kans op een appaloosa veulen zo klein mogelijk maken omdat ik de meeste appies niet zo mooi vindt. Dus kunnen we vermoedelijk het beste fokken met een homozygote bonte. Maaaar andere kleuren zijn ook goed, al gaat de voorkeur uit naar bont.
- hengst mag wat barokker zijn, al wil ik niet uitkomen op een lomp en onbehouden veulen
- veulen moet geschikt zijn voor aangespannen werk, liefst marathons, dus lekker veelzijdig.
- veulen moet toch ook wel een leuk sprongetje kunnen maken voor als ik er eventueel op wil rijden of een verzogster ofzo neem
Had zelf al gekeken naar de Du Bois hengsten en had deze bonte paint hengst gezien: http://www.eaglesranch.com/nl/painthors ... oratio.htm
Maar vraag me af of hij ook niet-quarters/paints dekt?
En de Du Bois hengsten, tja super gave hengsten maar niet bont en ergens trekken ze me toch minder...
Owjah, niet onbelangrijk; foto's van mijn merrie

Nou, barst los!
Even nog als toevoeging, keuze om haar te laten dekken is nog niet 100% zeker.

)