Dressuurhengst voor Elite Sport merrie van Olivi x Kennedy

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Midnight16

Dressuurhengst voor Elite Sport merrie van Olivi x Kennedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:53

Aankomend voorjaar wil ik mijn merrie opnieuw laten dekken. In 2013 heeft zij een veulen gehad van Damon Hill NRW. Dit veulen heb ik voor mijzelf gefokt en is nog steeds in mijn bezit. Destijds waren wij met Ultra uitgenodigd om mee te doen aan het Hoefslag fokadvies en kregen we via deze weg hulp bij het maken van een hengstenkeuze. Een gedeelte van het artikel staat in de foto’s hieronder. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en zijn er nieuwe hengsten bijgekomen. Ook fok ik dit keer in eerste instantie niet voor mijzelf, maar met als doel het veulen te verkopen.

Ultra is een bijna vijftien jarige elite sport dressuur merrie met een stokmaat van 1.69 meter. Ze liep bij haar ZZ-licht debuut direct 65,70% en zou met een betere ruiter/amazone ongetwijfeld veel verder in de sport zijn gekomen. Ultra haar grote pluspunt zijn haar goede bewegingen. Ze behaalde tijdens de ibop een 8.0 voor de stap, een 9.0 voor de draf en 8.5 voor de galop. Ze heeft een zeer goed achterbeengebruik. Bij vorige hengstenkeuze is er veel op karakter gelet, vandaar ook mede de keuze voor Damon Hill. Dit veulen heeft echt een fantastisch karakter, wat maakt dat ik hier nu wat minder belang aan durf te hechten.

Wat ik zoek:
- Hengst die maat en lengte doorgeeft.
- Hengst die opwaarts gebouwd is.
- Hengst met veel front.
- Hengst die met veel zelfhouding beweegt.

Standfoto:
Afbeelding

Stukje van het advies destijds:
Afbeelding

Idylle (Damon Hill x Olivi)
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=571E5EB9

Idylle, 1 maand oud
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5721CD8F

Idylle, ruim 1 jaar oud
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5708F8E6

Idylle, ruim 2,5 jaar oud
Afbeelding

Alvast vriendelijk bedankt voor het meedenken.

Elisa2

Re: Dressuurhengst voor Elite Sport merrie van Olivi x Kennedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:37

Mooi paard is de Damon Hill geworden, vrij fors wel..maar als dat een geslaagde combinatie is geweest kun je natuurlijk naar het Donnerhall bloed blijven kijken. Bijvoorbeeld naar zonen van De Niro oid..

Of naar de andere kant..Rubinstein bloed met bijvoorbeeld hengsten als Rubin Cortes, Rubin Royal.

Of als je heel commercieel wilt fokken zou je nog eens kunnen kijken naar een Vivaldi zoon.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:45

Elisa2 schreef:
Mooi paard is de Damon Hill geworden, vrij fors wel..maar als dat een geslaagde combinatie is geweest kun je natuurlijk naar het Donnerhall bloed blijven kijken. Bijvoorbeeld naar zonen van De Niro oid..

Of naar de andere kant..Rubinstein bloed met bijvoorbeeld hengsten als Rubin Cortes, Rubin Royal.

Of als je heel commercieel wilt fokken zou je nog eens kunnen kijken naar een Vivaldi zoon.

met Vivaldi bloed ga je wel terug op jazz fokken, weet niet of ts dat wil.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:02

Als ik de foto's zo bekijk dan zou ik nog een keer voor Damon Hill gaan :=

Of.. niet?

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 12:47

Ik zou dan eerder voor het Donnerhall bloed willen gaan, denk dat die het beste het front kunnen verbeteren. Welke zonen van De Niro denk jij dan aan? En De Niro zelf?

Ik vind zelf Ferdinand een interessante Vivaldi zoon. Ook vanwege zijn maat en goede galop. Mijn merrie heeft bij spanning gauw de neiging om te gaan "huppen" in galop. Ik heb ook wel meerdere rechtstreekse Vivaldi x Olivi's voorbij zien komen. Combinatie wordt dus wel vaker gemaakt. Ik vind het voor mijn merrie moeilijk te zeggen of terugfokken op Jazz verstandig is.

Ik ben heel erg blij met mijn Damon Hill, maar het is (zoals ik kon verwachten) wel een kleintje. Ze meet nu 1.61. Daarnaast was het destijds een heel gedoe om haar van Damon Hill drachtig te krijgen. Ze heeft in Duitsland op station gestaan en Damon Hill wordt geruime tijd voor een wedstrijd weer teruggetrokken uit de dekdienst. Ik zou nu wel graag willen dekken met een hengst die gemakkelijker beschikbaar is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:18

Commercieel gezien zit je prima met een Vivaldi zoon, en volgens mij zit Jazz ook wel ver genoeg weg..hoe het uit pakt qua karakter weet je nooit.

De Niro zelf is een beetje duur..weet niet of je dat er commercieel gezien wel uit zou krijgen dus dat zou ik niet doen. Ook is het de vraag of je een vol kwpn papier wilt hebben? {dus een kwpn erkende hengst} of dat dat niet uit maakt. In ieder geval kun je ook kijken naar andere hengsten met Donnerhall bloed, Furstenball vind ik persoonlijk erg gaaf.

http://www.deijzerenman.com/hengsten/92

Deze zoon van Damon Hill viel mij trouwens heel positief op..weet alleen niet hoe het zit met de vererving/ maat.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:49

Een De Niro kleinzoon die het momenteel leuk doet en in NL goed beschikbaar is, is Dante Weltino.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:10

Op de foto in de IDS lijkt de merrie nog wat smalletjes, terwijl de profiel foto al meer massa lijkt te tonen. Bij veel front moet je bij het KWPN denk ik oppassen dat het niet klassiek wordt en vaak is er een koppeling tussen massa / front en romprichting.

Front:
Gelders achtig zou misschien nog kunnen, denk aan Henkie of z'n vader Alexandro P, maar ik verwacht daar geen vergroting van qua maat.

Negro of nakomelingen daarvan zou ik denk ik niet doen, niet alleen voor lijnenteelt op Variant maar juist de kans op klassiek. Hoewel everdale of fairytaile of 'whatever'dale qua type best zouden passen.

Uphill zou nog kunnen, hoewel opwaarts gebouwd daar wat minder is. Wel massa en oprichting en kracht.

Maat:
Vivaldi's (wel Jazz) zijn afgezien van massa ook nog niet zo gek, Dream Boy (met ferro dichtbij) of Geniaal / Desperado (met Ferro iets verder weg) of EyeCatcher (misschien wat minder maat).

Zelfhouding:
Veel zelfhouding, dan zou ik zeggen Franklin, maar dat is wel al 2x ferro. Habanna, net goedgekeurd.

Opwaarts:
De niro geeft ook niet veel kans op een echt opwaarts gebouwd paard, een nakomeling daarvan past denk ik beter. Bij de buren zijn er daar zat van, maar geen idee qua vererving oid.

Johnson (wel Jazz) of een zoon Bretton Woods oid

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 15:17

Furstenball kreeg ik ook al meerdere malen via pb aangeraden.

Die Damon Hill zoon heb ik al eens voorbij zien komen, maar kon ook niet veel over vinden.

Dante Weltino ga ik opzoeken.

Ik heb nog even wat foto's van Ultra opgezocht. Ik heb weinig foto's waar ze helemaal op staat, behalve rijfoto's. Denk toch dat de standfoto dan wat vertekend. Zelf vind ik haar niet smalletjes.

Afbeelding

Afbeelding

Uphill werd mij destijds afgeraden. Zou ze precies zo geven, zoals deze merrie is.

Morgen is hier in de buurt hengstencompetitie, zal daar Franklin o.a. wel zien. Die maait toch zo? De andere Amperé, Fellini dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:43

Fellini heeft Jazz er achter zitten..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:59

misschien een rare, maar Ferguson ( floriscount) dan?

dan blijf je weg bij het jazz en ferro bloed.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:46

Ketaki schreef:

Heeft wel heel veel bloed, veulens vielen niet tegen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:50

Midnight16 schreef:
Uphill werd mij destijds afgeraden. Zou ze precies zo geven, zoals deze merrie is.

Morgen is hier in de buurt hengstencompetitie, zal daar Franklin o.a. wel zien. Die maait toch zo? De andere Amperé, Fellini dan?

Uphill kan ik begrijpen, Franklin heeft inderdaad een slag in het wiel, maar brengt verder qua techniek veel mee.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:37

Maar als jij de foto's zo ziet ART-UMA, denk jij dan dat dit een merrie is die een hengst met veel massa nodig heeft? Ik zou juist wel voor wat "bloederiger" willen gaan.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:38

ART_UMA schreef:
Ketaki schreef:

Heeft wel heel veel bloed, veulens vielen niet tegen.

hij heeft geloof ik wel een fijn karakter toch, dus dat zou toch geen probleem moeten zijn?

en florencio dan, daar hoor ik ook weinig meer over, alleen dat ie in de fokkerij nog gebruikt wordt en dan heb je ook vrij bloed :) :)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:04

Op zich is meer bloed geen probleem, je loopt alleen de kant op een meer 'volbloed' type, terwijl veel front juist vaak bij wat minder bloed zit. Hier staan een paar stand foto's van Ferguson: http://www.platinumstable.com/nl/paarden/ferguson. Ik weet niet hoe de veulens uitgroeien, maar Ferguson zelf vindt ik niet echt opwaarts gebouwd.

Florencio is keur geworden, en heeft best een hoog percentage keuringspaarden en ook best veel PROK, dus hij is waarschijnlijk ook goed qua gezondheid. In de sport en qua karakter weet ik het eigenlijk niet. Alles wat je tegenwoordig ziet met Florencio is via z'n zoon Charmeur (met Jazz dus daarom al niet).

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:52

Lees over Florencio dat hij langelijnde merries met maat nodig heeft. Denk dat hij niet zo past.

Heeft een hengst als Daily Diamond niet en een mooie voorkant en ras.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:34

Daily Diamond vindt ik een mooi paard, voldoet op veel punten aan je eisen denk ik. Persoonlijk zie ik graag nakomelingen voordat ik iets kies, maar dat kan alleen als andere wel kiezen voor een jonge hengst :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:47

Vorig jaar een Franklin uit een bloederige merrie die zelf niet zo veel hals/front heeft En haar veulens dat over het algemeen ook wel missen Maar kwam toch een gaaf veulen uit mooi opwaarts goed front En lopen als een gummy bal

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:50

Eentje die het ook leuk doet is de duitse Danone I

Fokker543321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:17

Furstenball lijkt inderdaad ook een mooie optie, al fokt die niet altijd vergrotend en lijken veel nakomelingen ook iets minder houding in het front te hebben.

Wellicht dat je eens kan kijken naar:

Sir Donnerhall (lijkt veel belovend in de nakomelingen, fokt ook maar en goed ruime gangen en heeft veel lengte in het lijf, al moet je wel een beetje opletten voor het achterbeen)
Sezuan (eveneens aandachtspuntje voor het achterbeen, maar lijkt veel goed bewegende nakomelingen te geven die graag galopperen)
For Compliment (nafok lijkt goed te bewegen en veelal met veel front)
Fürst Romancier (al kan die soms te fijntjes fokken, geeft wel maat en houding)
Danone (nakomelingen lijken eveneens maat te hebben, echter is de rug een aandachtspuntje, komt vaker voor bij de niro nakomelingen, en de niro fokt niet altijd vergrotend)
Bordeaux (geeft souplesse en kracht, maar nakomelingen kunnen wat houding missen)
Rubin Royal (voldoet aan je eisen, behalve dat die altijd veel maat doorfokt)

Let ook goed op dat je een hengst kiest die niet te 'frans' staat op de voeten, daar kan je met Olivi wel eens last mee hebben.

Ik ben benieuwd of er meer bij je wensen aansluit!