Springhengsten keuze voor BWP merrie v. Canaletto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soezee

Springhengsten keuze voor BWP merrie v. Canaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:34

Omdat ik heel graag een veulen zou fokken uit mijn ouder wordende merrie maar ik niet weet waar te beginnen, begin ik hier een topic.
Mijn merrie wordt 17 en heeft al 5 veulens gehad. Ik heb ze nu bijna 3 jaar in mijn bezit. Voor ze van mij was heeft ze eigenlijk niet zoveel gedaan. Ook hier hobbelt ze vooral recreatief rond met af en toe een wedstrijd en wordt er grondwerk mee gedaan.
Ze springt op wedstrijd 1m10- 1m15 maar is een enorme bangerik. Ze denk wel heel goed mee op parcours en lost de ruiterfouten op.

Haar pedigree http://www.hippomundo.be/horses/pedigree/line/283270
Ze gaat terug op de merrie lijn van de hengst Cardento maar is al aardig wat ingefokt. Dus ik zou heel graag het Cor de la Bryére bloed wat mijden.
Stamboek maakt niet uit.

Haar sterke punten:
-Echte knuffelkont
-Enorm werkwillig (soms iets te, want doet soms oefeningen voor ze gevraagd worden)
-Sterke bovenlijn
-Sterke voeten
-Zeer goede springtechniek

Haar verbeterpunten:
-Mag wat meer in de maat (is wel zelf 1m65 maar veulen zou ik liever naar de 1m68-1m70 zien gaan)
-Meer vermogen
-Eleganter gebouwd
-Koeler in het hoofd (in het springen is het een echt heethoofd en luistert heel moeilijk neemt liever zelf initiatief, ook heel grote schrikschijter van vreemde objecten onder de sprong en bakkabouters)
- Ruimte in de gangen

Hierbij wat foto's van mijn merrie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de sprong
https://www.dropbox.com/s/6ayrxtwhrr6wm97/2013-12-08%2012.34.27.jpg?dl=0
Afbeelding

Haar nakomelingen die ze al gegeven heeft zijn allemaal nog al heel grof gebouwd en niet echt types paarden die ik mooi vind.
Hengsten die ik nu in mijn hoofd heb zijn
Carrera VDL
Etoulon VDL
Breemeersen Crescendo
For Pleasure bloed

tanjaatjuhh

Re: Springhengsten keuze voor BWP merrie v. Canaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:28

Spartacus geeft maat , bloed en karakter.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:37

Lordanos of landadel zonen.
Lordanos staat bekend voor de goede karakters.
Landadel staat dan weer garant voor elegante paarden.
Paarden uit de L-linie zijn doorgaans mooie paarden met goede karakters.
Ik zou gaan voor light-on of Lordanos zelf.
Neem zeker eens een kijkje op de website van Gerd Sosath!
Een andere Hengst maar niet uit de L-linie die steeds een mooi groot model geeft en goede karakters is Abke.

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 12:55

Bedankt alletwee. Had die spartacus nog nooit bekeken is wel een knap dier. Die ga ik eens verder opzoeken.

Lordanos was ik heel hard fan van maar mensen die heel vaak met Lordanos samen werken hadden mij die afgeraden. Mijn merrie staat misschien niet hoog in bloed maar ze is snel heel heet en heel nerveus. En met Lordanos zou dit geen goeie combo zijn. Ik zal zeker eens een kijkje nemen op de site.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:20

Ook bij Sosath staat Casiro I.
Deze Hengst gaat het de volgende jaren ook echt goed gaan doen als vererver daar ben ik zeker van.
Hijzelf is één van de modernere Cassini's en lijkt ook zeer modern, elegant te fokken.
Zo zijn Castelan I en II Casiro's en deze zijn echt bloedmooi.
Verder al tal van andere mooie Casiro's gezien.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 05:49

Breemeersen Crescendo ben ik zelf wel fan van
ik heb een vijfjarige ruin staan van hem
het is een langgelijnd paard met zéér ruime gangen
eerder flegmatiek dan heet in het rijden, maar wel meewerkend en enthousiaster als het op springen aankomt zonder hierbij heet te worden
het is een fijn type paard (dus totaal niet grof gebouwd), wat misschien wel kan zijn wat je zoekt
dit is mijn ruin, wel nog schraal en onbespierd, maar geeft je wel een idee van zijn nakomelingen
en oh ja, hij is echt wel groot hoor, ik kocht hem toen hij 1.73m was en moest eigenlijk niet meer groeien, maar heeft deze zomer nog een groeispurtje gedaan en is nu zeker boven de 1.75m
onder het zadel

Afbeelding

beste standfoto die ik heb

Afbeelding

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:50

Als ik kijk naar je verbeterpunten, dan lees ik net de verbeterpunten van mijn jongste merrie :')

dan raad ik Exxon Hedonist aan.
Jonge hengst, heb vorig jaar zelf van hem gedekt en was zo tevreden dat ik hem opnieuw heb gebruikt.

Hij durft wel een groot hoofd geven, dus voor een bloedgemaakter hoofdje moet je niet bij hem zijn.
Maar op vlak van vermogen, grootte en karakter gaat hij veel verbeteren.
Ik heb zelf momenteel 3 Exxon veulens thuis lopen en weer eentje onderweg, ik kan gerust foto's en video's laten zien.
Hijzelf is een Ogano x Thunder vd Zuuthoeve hengst.

Dit jaar heb ik Mr. Cielo gebruikt (Mr. Blue x Canabis Z)
Ook vanwege het karakter, vermogen, snelheid van de voorbenen en hij is iets bloedgemaakter dan Exxon.
Ook van hem heb ik al enkele veulens gezien. Ze zijn op vlak van grootte niet super opvallend, maar zijn wel allemaal bloedgemaakt.

Vorig jaar twijfelde ik ook over Dominator Z (Diamant de Semilly), maar ik heb hem één keer hengstencompetitie zien lopen en op dat moment overtuigde hij me niet.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:09

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 22:17

Sorry dat ik even stil had eventjes geen tijd gehad.

@holstman die laaste landadel staat mij wel aan. Die c-hengsten vind ik heel knap. Die casiro is echt een heel mooie hengst maar ook weer meerdere malen terug naar dat ramzes xx en rantzau bloed.

Exxon hedonist weet ik niet zou hem eens meer aan het werk moeten zien. Naar verkoop toe Is dat niet zo ideaal om met een relatief onbekende hengst te fokken.
Mr. Cielo spreek me iets meer aan. Maar ook weer dezelfde opmerking.

Ik was verzot op carrera vdl heb hem gezien in Mechelen en zijn koelheid sprak me hard aan. Vond hem soms zelfs geel lauw uitzien.
Ik heb wel mijn twijfels door inteelt en ik heb 2 drie jarige merries gezien en het waren nogal stevige merries.

Crescendo is ook nog altijd een kanshebber.

Volged weekend is er de 2de fase van de hengstenkeuring en dan ga ik ook eens kijken wat nafok mij aanstaat.

Ik heb contact gehad met mensen die een dochter hebben van mijn paard van For passion d'ive Z en het Is blijkbaar een grote zware merrie maar geen gemakkelijke.

Dus kalmte Is echt wel een punt.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:47

Carrera en Crescendo heb ik beide ook gezien te Mechelen.
Van Carrera was ik ook gecharmeerd en hij leek idd erg koel in het hoofd.
Maar Carrera is een Cardento en dan zit je weer met hetzelfde bloed he(moederlijn)
Van Crescendo las ik op een ander forum dat de hengst zelf over een niet al te makkelijk karakter beschikt en dit ook meer dan eens durft door te geven.
Nu ik moet zeggen dat er te Mechelen toch niet veel van dat moeilijke karakter te zien was.
Ik blijf bij mijn tip van Landadel bloed.
Dat gaat mijn inziens een mooier model geven dan For pleasure bloed.
Die laatste kunnen zeker springen maar vind ze doorgaans nogal klassiek ogen.
Die Lincolm heeft pik bube als grootvader en die heeft uitstekende "dubbeldoelers"gegeven.
Heb een vermoeden dat zijn beweging ook wel goed zit.
Echter vind ik Light-on nog net iets aansprekender op model.
Echt sjieke langgelijnd model met mooie galop en op de hengstenshow van tebbel werd hij gereden door een meisje van nog geen 13 jaar oud.
Zegt toch wel iets over karakter en hanteerbaarheid.

http://www.rene-tebbel.de/cms/de/hengst ... ht-on.html

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:12

Jah van crescendo is volgens zijn eigenaar nogal heel hard hengst.
Dus daar had ik inderdaad wat schrik voor.

Van carrera ging ik zowiezo zien welk inteelt percentage dat zou geven en laten bereken. Mijn collega's kunnen dat.

For pleasure was me ook aangeraden en ik was daarom gaan vragen hoe die for passion nakomeling was van mijn paard.

Ik heb nog met een pik solo nakomeling gereden en vond dat geen leuk paard. Die was wel braaf maar o zo dom en niet getalenteerd. Daarmee ben ik ni zo grote fan van pik bube maar wil het wel een kans geven.

Ga die laatste hengst ook eens bekijken. En als mijn collega's inteelt willen bereken ga ik het toch eens vragen om een model te maken met casiro maar vrees voor die omdat hij ook al inteelt heeft op rantzau.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:25

Ik rij op het moment een merrie die heel erg aan de omschrijving van jouw merrie voldoet. Die heeft een veulen gehad van Warrant wat een mega springer was met iets minder scherpe randjes in het parcours en op de sprong. Warrant zelf is volgens mij niet meer beschikbaar maar dan zou je misschien naar zijn zoon Entertainer kunnen kijken?
Alleen toch wel Corland in de moederlijn...

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:38

Ik heb nog eens zitten denken over andere mogelijke kandidaten.
Een hengst zonder een druppel c-bloed is Tangelo van de zuuthoeve.
Deze is geliefd voor zijn meewerkende paarden met nuchter karakter.
Zelf op topniveau gepresteerd,uitgeroepen tot BWP ambassadeur en met een fijn pedigree.
Zeker eens nakijken!

http://www.radstake.nl/horses/hengsten/75

Verder dacht ik voor het mooie model ook aan Numero uno.
Uno zelf zal misschien niet groot genoeg vererven maar dacht aan zijn zoon Jilbert van het ruytershof.
Numero uno zelf geeft wel paarden met pit maar ik vind die Jilbert wat flegmatieker.
Alleszins een heel interessante, mooie grote uno-zoon.
Wel met enige invloed van Corde in de aderen...

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 10:26

heb wat berekeningen gedaan.
Mijn merrie heeft een inteelt graad van 1.65% wat op zich nog mee valt. Mag eigenlijk van mijn collega's tot 3 gaan. Maar volgens het stamboek zit ik bij de hoogste 5%.
Met Casiro zit ik aan een inteelt van 2.77%
Met Jilbert zit ik aan een inteelt van 2.09%
Met carrera zit ik aan 1.76%
Met entertainer zit ik aan 2.26%
Met Mr. Cielo zit ik op 1.06%

Dus op zich is alles safe behalve casiro is op het randje.
En Mr. Cielo daal ik in inteelt.

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 21:44

Hostman wat denk je van de hengst van gogh? Dat Is numero ons bloed en die hengst spreekt me wel aan.

Al zit ik ook weer met een inteelt graad van 2,45%

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:37

Van Gogh springt goed en geeft ruime bewegingen.
Hij zou zijn beweging ook doorgeven.
Een degelijke hengst maar persoonlijk heb ik er nooit een click bij gehad.
Inteeltpercentage daar weet ik niets van dus ga er geen uitspraken over doen.
Voor jou is het wel een heel belangrijk punt dus eventueel eentje zonder C-bloed?
Die Landadel toch eens bekijken of Tangelo(al zal die wel geen bijzondere beweging vererven)?
Of nog op zoek gaan naar een andere "Cordeloze" hengst. :-)

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:00

Een laatste hengstentip die ik je ga geven zijn volgende 2 hengsten.
(Er is inmiddels al ontzettend veel opgenoemd)
Livello en Larimar(Beide Holsteins gefokt en gekeurd)
Ik dacht plots aan de gegeerde Holsteiner Larimar.
Als ik het goed heb; geen druppel Corde bloed!!
Idem voor Livello.
Da's zéér uitzonderlijk voor een zuiver Holsteins gefokte.
Livello heeft internationaal gelopen en is net bezig aan een fokkerijcarrière.
Bij Larimar is het net omgekeerd; al wat fokkerijresultaten maar druk aan een springcarrière bezig.
Met jouw zuiver Holsteins gefokte merrie zouden deze 2 heren zonder Corde bloed nog zo geen slechte keuze zijn denk ik.
Al zijn er natuurlijk makkelijkere opties dichter bij huis.

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 19:36

Bedankt.
Ja ik ben echt wel al veel wijzer geworden. Ben ook al de hele tijd druk bezig geweest met opzoeken van hengsten en hun nakomelingen. Ook dit weekend staat de BWP hengsten competitie op het programma en daar zijn er ook aangestipt die hier zijn opgenoemd. Ik ben heel blij met alles wat hier wordt gezegd en elke hengst wordt onder de loep genomen.

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 10:01

Het is al effe geleden maar eventjes een update. Deze dame is drachtig van Crescendo. Ik hoop dat alles goed blijft gaan. Zou fantastisch zijn om volgend jaar een veulen te hebben.
Het is vooral voor het karakter van crescendo dat ik ben gevallen. Alleen maar positief over hoe zijn nakomelingen zich makkelijk laten rijden.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:21

Bedankt voor de update! :)
Veel succes met de dracht en het veulen!