hengst voor mijn merrie v. Swarovski

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetiee

hengst voor mijn merrie v. Swarovski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 15:13

Hoi allemaal,

ik wil binnenkort graag een veulentje met mijn merrie fokken en ben dus wat rond gaan kijken naar geschikte hengsten, wat nog niet zo makkelijk blijkt te zijn. :')
aangezien ik niet zo heel veel eisen heb en een hengst al snel erg leuk vind zou ik jullie advies goed kunnen gebruiken. :)

mijn eisen voor de hengst:
- moet een apart kleurtje doorgeven aan het veulen (bijvoorbeeld, valk, grullo, smoky black, bont, appaloosa patroon) allerlei aparte kleuren maar dus geen basic bruin, zwart, schimmel o.i.d. overigens zit een zwarte arabier ook wel tussen de opties :)
- stokmaat tussen de 1.45m & 1.70m
- liefst spring gefokt (aangezien ik de graag de eventing in wil)
- de hengst mag gerust wat body hebben wat hij ook doorgeeft aan het veulen, maar het moet wel een vol/warmbloed blijven en geen koudbloedhengst.

mijn eigen merrie heeft een stokmaat van rond de 1.60m en groeit langzaamaan nog maar verwacht dat dit maximaal nog 1.65m zal worden.
ze heeft een erg smalle bouw en is dan ook heel lenig.
qua karakter is ze ontzettend braaf maar wel al erg gauw heel heet.

misschien is het ook wel handig wat voor een soort veulen ik graag zou willen fokken

ik wil een veulen fokken met een aparte kleur, die braaf is maar mag wel pit/bloed in zitten. en ik wil graag de eventing in dus moet het wel wat kunnen springen. :)

is er misschien iemand die mij advies kan geven of een (aantal) hengst(en) weet die misschien wel wat zouden kunnen zijn? alle hulp en tips zijn welkom! :D

hier mijn merrie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:11

Poeh dat is wel een hele brede keus aan opties voor de hengst inderdaad. Mag ik vragen welke hengsten je zelf al had gevonden en je wel aanspraken?

edit; als je per se kleur wil fokken moet de hengst homozygoot zijn voor iets (bont/appaloosa/dun/zilver) of dubbel creme dragen (cremello/perlino/smoky cream)

NatasjavE

Re: hengst voor mijn merrie v. Swarovski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:15

Cream on Top.

Springhengst. Valk. Geen garantie op een valk maar wel 50%

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:31

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:42

een palomino geeft niet gegarandeerd een valk, kan ook palomino, smoky black en inderdaad gewone kleuren zoals vos bruin en zwart.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 19:07

Set_Elkol schreef:
Poeh dat is wel een hele brede keus aan opties voor de hengst inderdaad. Mag ik vragen welke hengsten je zelf al had gevonden en je wel aanspraken?

edit; als je per se kleur wil fokken moet de hengst homozygoot zijn voor iets (bont/appaloosa/dun/zilver) of dubbel creme dragen (cremello/perlino/smoky cream)

ja dat homozygoot wist k inderdaad al dus had daar ook al goed opgelet bij alle hengsten.

hier een aantal hengsten die ik heb opgeslagen:
Cream on top, had ik inderdaad ook al gevonden :)
McJonnas, duitse warmbloed Cremello
Don cremello du bois, een cremello hengstje
araber-pinto Nawar, een homoyzgoot vosbonte
EA Jameel, zwarte arabier (volgensmij niet homozygoot)
Hickory's mega dsire, een quarter, grullo
Shaimoniet, homozygoot zwarte arabier

ik zat er ook aan te denken om misschien een dna test bij mijn merrie af te nemen zodat ik haar kleurgenen ook precies weet en dan het beste kan achterhalen op welke kleuren ik dan de meeste kans heb met een bepaalde hengst.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:14

Gestuet Falkenhorst (Duitsland) heeft een aantal Cremello Hengsten (Warmbloed, veelal spring gefokt).
Weissgold GF is bijvoorbeeld vrij bekend; die heb ik vaker voorbij zien komen.

Verder zie ik ook nog een aantal bonte hengsten staan en Arabieren-kruisingen in de kleur Champagne:

http://www.gestuet-falkenhorst.com/gfstallions.html

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:16

Als je de eventing in wil moet je imo naar hengsten die veel EV voeren, een goede galop en die vergroten tov je merrie maar met je andere eisen van kleur en veel body wordt dat wel lastig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:22

Sweetiee schreef:
Set_Elkol schreef:

ja dat homozygoot wist k inderdaad al dus had daar ook al goed opgelet bij alle hengsten.

ik zat er ook aan te denken om misschien een dna test bij mijn merrie af te nemen zodat ik haar kleurgenen ook precies weet en dan het beste kan achterhalen op welke kleuren ik dan de meeste kans heb met een bepaalde hengst.

Als je de eventing in wilt ga je toch niet met een pony dekken. Je merrie is al niet te groot en er komt echt geen 5 cm bij.

McJonnas is misschien via Duitsland hier gekomen (en dat zelfs niet, Schotland namelijk) en is een Tjechisch warmbloed.

Ceasar is al genoemd. Die loopt zelf ook eventing, heeft maat en fokt altijd bont.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 19:23

@Urielle
wat bedoel je precies met hengsten die veel EV voeren? :oo
veel body hoeft niet persee maar een beetje meer als mijn merrie mag wel :+ aangezien deze erg smal is

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:28

Zou zelf inderdaad geen ponyhengst gebruiken bij deze merrie als je mee wilt doen met volwassenen SGW. Of wil je tussen de pony's starten?

Eigenlijk is het jammer dat je het zoekt in de aparte kleurtjes. Het zou je toch aan het denken moeten zetten dat de meeste van die genoemde hengsten niet zijn goedgekeurd bij grotere stamboeken. Wat vind je belangrijker? Het kleurtje of de kwaliteit?
Zodra je bereid bent het kleurtje wat minder belangrijk te vinden, zullen er vast tips komen die je tot een beter veulentje zullen leiden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:29

Sweetiee schreef:
@Urielle
wat bedoel je precies met hengsten die veel EV voeren? :$
veel body hoeft niet persee maar een beetje meer als mijn merrie mag wel :+ aangezien deze erg smal is

Engels Volbloed oftewel Thoroughbred. Volbloeds zie je veel in de Eventing.
Op de website die ik eerder postte staan ook een aantal double cream Engels Volbloed hengsten: Palladium (Smoky Cream) en Goldmaker (Cremello) ...

Moaargoed; een goed paard heeft geen kleur. Zegt men wel eens.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:30

Laatst bijgewerkt door Seventeen op 13-12-15 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:31

Zijn zat goede hengsten die op je merrie zullen passen, maar het kleurtje niet mee hebben.

Laat de kleur wegvallen als eis en je zult héél veel hengsten kunnen vinden!

Tip: gebruik een goede standfoto van de zijkant, niet scheef.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:38

Set_Elkol schreef:
een palomino geeft niet gegarandeerd een valk, kan ook palomino, smoky black en inderdaad gewone kleuren zoals vos bruin en zwart.
Ik wist het ook niet precies, maar ik dacht komt vast wel iemand die me corrigeert, als het niet helemaal klopt :D

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:06

Ik weet dat het heel lastig is om goede hengsten te vinden die ook een aparte kleur hebben, maar wilde het toch proberen zo eigenwijs als dat ik ben.

okay dan vallen de pony's dus al af en kan ik de stokmaat denk ik beter wijzigen naar 1.60m minimaal denk ik dan.

ik zal even alle gestuurde links gaan bekijken dankje :)

een foto van de zijkant heb ik nog niet maar dacht dat het wel makkelijk was als ik in ieder geval iets zou plaatsen. foto van de zijkant moet ik nog maken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:51

Sweetiee schreef:

Tja als dit je lijstje is zou ik de Gelderse hengst Edmundo(palomino) er ook nog wel aan toe kunnen voegen.

Met alle respect maar met een Quarter of een ponyhengst(dressuur) ga je naar alle waarschijnlijkheid geen eventer fokken.
Daar heb je met de Gelderse Edmundo dan nog meer kans op (en nee voor de rest die adviseer ik echt niet als hengst om een eventer te fokken)

Als je een sportpaard wil fokken komen de exterieur en prestatie eigenschappen op de eerste plaats.
En eventers zijn vaak volbloed-achtige types. Lang gelijnd en met veel galoppeer vermogen.

Dat vind ik ik niet terug in je lijstje. Wellicht bij Mc Jonnas, maar ik ken daar geen sportpaarden van tot nu toe.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:53

Sweetiee schreef:
okay dan vallen de pony's dus al af en kan ik de stokmaat denk ik beter wijzigen naar 1.60m minimaal denk ik dan.

Je zal uitkomen op een volbloed of een springhengst. En dan kom ik uit je lijstje tot nu toe eigenlijk op Cream on Top en de hengst die Janderegelaa noemde...een bonte.

Edit: die BallanSoso is een eventer en lijkt de afstamming er ook voor te hebben. Zou zeker een optie kunnen zijn.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:58

Op kleur kan je niet rijden. :)
Is je merrie naar de keuring geweest? Wat is de meerwaarde om met deze merrie te fokken?

Mairead noemde Weissgold GF, hij is eeAACrCr. Geeft dus altijd crème en altijd agouti mee. Voor jou betekent dat geen kans op smoky black en afhankelijk van het genotype van je merrie (EE of Ee) 100% valk of 50% valk en 50% palomino.
Via de Facebookpagina van Gestüt Falkenhorst komen er wel eens updates voorbij van Weissgold of aanverwanten. Ze lijken het aardig te doen in de sport. :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:12

Het fokdoel van kleurtjesfokkerij is de kleur. Prestaties staan op een lager plan.

Ik denk dat vrijwel alle sportstamboeken héél graag een kleurtjeshengst in paardenmaat zouden willen inschrijven. Want die dieren dekken zich vaak suf. Toch zijn er maar heel weinig sportstamboeken met zo'n dier in het register. Hoe zou dat toch komen?
Wel de kleur, maar dus niet goed genoeg.

Dat is wat je fokt als je gaat kijken naar hengsten van vage stamboeken met toevallig een hip kleurtje.
Wees wijzer dan eigenwijs, ga voor kwaliteit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:27

Dees schreef:
Het fokdoel van kleurtjesfokkerij is de kleur. Prestaties staan op een lager plan.

Ik denk dat vrijwel alle sportstamboeken héél graag een kleurtjeshengst in paardenmaat zouden willen inschrijven. Want die dieren dekken zich vaak suf. Toch zijn er maar heel weinig sportstamboeken met zo'n dier in het register. Hoe zou dat toch komen?
Wel de kleur, maar dus niet goed genoeg.

Dat is wat je fokt als je gaat kijken naar hengsten van vage stamboeken met toevallig een hip kleurtje.
Wees wijzer dan eigenwijs, ga voor kwaliteit.

Ik denk dat het KWPN ze echt wel moedwillig tegenhoudt. Er zijn er ongeveer 40 aangeboden, ook hele goede die nu bij buitenlandse stamboeken dekken. Gelukkig heeft het AES nu volledige erkennig zodat we bijvoorbeeld een hengst als Ceasar of Hiawatha kunnen gebruiken en toch een A papier kunnen krijgen.

Daarnaast vind ik dat een bonte hengst als Haico echt heel erg slecht gemanaged wordt. Die fokt echt goed maar je hoort en ziet niets van hem.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 14-12-15 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:35

Waarom zou het KWPN ze moedwillig tegenhouden?

Kan ik me namelijk echt niet voorstellen. Wat kan het KWPN het schelen dat men bij een bonte of palomino dekt?

Die mensen die dat willen gaan ergens anders dekken. En dan loop je inkomsten mis.

Ze hebben vorig jaar ook een palomino goedgekeurd. :)
( niet bij de DP en SP....maar ok)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:48

NatasjavE schreef:

Kan ik me namelijk echt niet voorstellen. Wat kan het KWPN het schelen dat men bij een bonte of palomino dekt?

Die mensen die dat willen gaan ergens anders dekken. En dan loop je inkomsten mis.

Hoe het met deze commissie is weet ik niet maar een paar jaar geleden zei een lid tegen mij dat als ze ooit een bonte zouden keuren, het wel een hele aparte moest zijn waar ze echt niet omheen kunnen.

En natuurlijk gaan fokkers dan ook wel bij andere stamboeken dekken maar een hele hoop fokkers ook niet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:27

janderegelaa schreef:
NatasjavE schreef:

Hoe het met deze commissie is weet ik niet maar een paar jaar geleden zei een lid tegen mij dat als ze ooit een bonte zouden keuren, het wel een hele aparte moest zijn waar ze echt niet omheen kunnen.

En natuurlijk gaan fokkers dan ook wel bij andere stamboeken dekken maar een hele hoop fokkers ook niet.

En dat is toch logisch.. Als zo'n bonte van twijfelachtige kwaliteit is, en een hoop meer dekt dan zijn collega hengsten alleen om zn kleur, dan ben je wel je populatie aan het achteruit helpen, mocht hij niet al te best vererven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:22

Met een hele aparte bedoelden ze: zo apart dat ze aan het publiek niet kunnen verantwoorden dat ze hem niet nemen. Dus beter dan de gemiddelde hengst die ze wel nemen.

De Krack C x Samber die in de 3e bezichtiging liep was iedereen van overtuigd dat hij aangewezen zou worden. Er was zelfs al sperma van ingevroren.

En die ging er ook uit om niets. Hij drukte zijn rug een beetje weg van de spanning. Dat hadden ze zo kunnen testen in het verrichtingsonderzoek.

Met het ruime aanwijsbeleid sinds het nieuwe KWPN beleid was hij waarschijnlijk gewoon mee gegaan.