Springgefokte hengst Royal Diamond x Classiker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Springgefokte hengst Royal Diamond x Classiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 13:57

Hallo,

ik heb vorig jaar ook al eens een topic geopend voor deze merrie, ben benieuwd of er dit jaar nog nieuwe namen te voorschijn komen!

De merrie haar afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1665101
Afbeelding
Afbeelding

Adorado veulen van dit jaar 2 dagen oud (schimmel geworden):
Afbeelding

Ons doel is opnieuw een eventingpaard te fokken voor mezelf, een hengstje wordt eventueel verkocht.

Pluspunten merrie:
- zeer goede bewegingen dankzij moederlijn (haar moeder heeft een GP paard gegeven)
- zeer veel go en bloed, altijd voorwaarts (fantastisch in de cross)
- niet kijkerig, springt alles
- snel in het voorbeen op de sprong
- veel lossigheid en souplesse in haar lijf
- makkelijke mond

Aandachtspunten/te verbeteren
- bouwt heel veel spanning op (behalve in de cross als ze kan lopen) waar ze niet mee om kan gaan, wat resulteert in 'ontploffen'. Nooit stout of gemeen maar weet met zichzelf geen blijf als ze de spanning er niet mag uit lopen. Eigenlijk wat teveel bloed, dus hengst moet zeker rust in het hoofd hebben
- mag meer springvermogen hebben
- veulen mag meer basculeren en daarbij beter achterbeengebruik tonen
- heeft niet de beste overgang rug/lendenen, alhoewel dit ook wel wat aan de leeftijd kan liggen denk ik.

Dekgeld willen we bij voorkeur onder de €1000 blijven, mag een jongere hengst zijn, maar dan wel uit zeer goede, bewezen bloedlijnen.

Aangezien de merrie 16 wordt, gaan we sowieso voor vers kiezen, geen diepvries.

Ik heb zelf al 1 hengst op mijn lijstje staan: Cantario, een Casiro x Cantus x Calypso III. Opmerkingen hierover mogen altijd gegeven worden.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:56

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 17:31

Bedankt voor de tip, die had ik nog niet gezien!
Zou hij rustig genoeg in het hoofd zijn? Hij lijkt op de filmpjes wel koel, maar er zit wel veel volbloed achter. Maar ik zie zijn manier van springen wel graag!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:09

Verder niemand die springgericht fokt??

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 13:35

Laatste poging toch nog wat reacties te krijgen, heb nog een oude foto gevonden van toen de merrie 5 jaar was:
Afbeelding

Lami

Re: Springgefokte hengst Royal Diamond x Classiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:23

Jawel hoor maar niet zo eventing. Heb afgelopen jaar gekeken naar Exxon Hedonist. Was niet heel duur nog en lijkt zelf goed. Zijn afstamming staat buiten kijf.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 14:41

Ahzo, ik zal misschien nog wat verduidelijken dan: aangezien de merrie zelf beweging en bloed genoeg heeft, zoek ik echt wel een springhengst die koel in het hoofd is en vooral vermogen en achterbeentechniek meegeeft. Ik zoek dus qua hengst niet echt allround, aangezien de merrie al genoeg bloed en beweging heeft.
springfilmpje van haar:
https://www.youtube.com/watch?v=xIGrtJ1Q-Vs
dressuurfilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Aq_99NATS9w
beetje spelen met passage
https://www.youtube.com/watch?v=XaRxHAr9l7s

De bloederigheid op de filmpjes valt nog mee, vooral omdat het een eenvoudige dressuurproef is. Ze kent alle oefeningen, maar als er meedere dingen na elkaar gevraagd worden waarbij ze gecontroleerd moet lopen, flipt ze letterlijk en gaat door het lint. Ook met die passage, thuis lukt dat goed, omdat ik ze eruit weg rij op het moment dat ze het lastig krijgt, maar als ik dan verder zou vragen, dan heb ik een probleem...
Dus rust in het hoofd is in een hengst voor mij zeer belangrijk.

Exxon Hedonist is een Ogano Sitte, lijkt mij niet het simpelste bloed te zijn? Moederlijn via Thunder staat dan wel voor als een makkelijker karakter bekend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:27

Ik weet niet veel van eventing hengsten...maar ik vind jouw merrie als dressuur liefhebber wel erg leuk en goed in elkaar zitten. Misschien ooit ook nog leuk om er een dressuur/allround paard uit te fokken...

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:30

Canturano?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:32

Dallas VDL! <3 Waanzinnig veel vermogen en ik vond hem tijdens een van de hengstenshows by far de rustigste en koelste van allemaal. :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 10:50

Elisa2 schreef:
Ik weet niet veel van eventing hengsten...maar ik vind jouw merrie als dressuur liefhebber wel erg leuk en goed in elkaar zitten. Misschien ooit ook nog leuk om er een dressuur/allround paard uit te fokken...

bedankt! Op zich zou ik dat wel zien zitten, alleen wil ik zelf niet verder puur dressuur dus dan zou het veulen zeker moeten verkocht worden, maar ik denk dat de markt voor dressuurveulens in België niet echt groot is. Ik weet niet of ik die gok durf nemen... Heb ook nog met het idee gespeeld om ze 'te huur' te zetten, dus dat iemand me op voorhand een bepaald bedrag betaalt om de merrie met de hengst van zijn keuze te insemineren, maar ook hier geen idee of daar vraag naar is.

Dallas heb ik al veel positiefs over gelezen, maar weet niet of ik die gok naar rust in het hoofd durf nemen gezien zijn afstamming? Heartbreaker ben ik toch beetje bang van.
Ik heb wel gisteren gemaild naar vdl om eens te polsen of zij voorstellen kunnen doen voor de merrie, want ze hebben op zich wel meerdere hengsten staan die ik interessant vind. Ben benieuwd of ik antwoord ga krijgen, heb er al een 5-tal gemaild maar nog van niemand reactie...

Canturano zeg ik qua afstamming meteen ja, alleen denk ik niet dat hij het allerlaatste erin heeft. En dekgeld is alweer 1250, dat vind ik voor deze hengst misschien wel wat veel.

Ik ben gisteren op Cristallo I gebotst, voor mij is dat een droomafstamming en ik vind hem top springen, alleen twijfel ik hier ook weer erg of ik dat bloed aandurf op mijn hete tante. Moet wel zeggen, ik heb uit een andere merrie een nakomeling gefokt met grootvader Cornet, en dat is de braafste die we hier al ooit gehad hebben.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:04

Antonius schreef:
Elisa2 schreef:

bedankt! Op zich zou ik dat wel zien zitten, alleen wil ik zelf niet verder puur dressuur dus dan zou het veulen zeker moeten verkocht worden, maar ik denk dat de markt voor dressuurveulens in België niet echt groot is. Ik weet niet of ik die gok durf nemen... Heb ook nog met het idee gespeeld om ze 'te huur' te zetten, dus dat iemand me op voorhand een bepaald bedrag betaalt om de merrie met de hengst van zijn keuze te insemineren, maar ook hier geen idee of daar vraag naar is.

Dallas heb ik al veel positiefs over gelezen, maar weet niet of ik die gok naar rust in het hoofd durf nemen gezien zijn afstamming? Heartbreaker ben ik toch beetje bang van.
Ik heb wel gisteren gemaild naar vdl om eens te polsen of zij voorstellen kunnen doen voor de merrie, want ze hebben op zich wel meerdere hengsten staan die ik interessant vind. Ben benieuwd of ik antwoord ga krijgen, heb er al een 5-tal gemaild maar nog van niemand reactie...

Canturano zeg ik qua afstamming meteen ja, alleen denk ik niet dat hij het allerlaatste erin heeft. En dekgeld is alweer 1250, dat vind ik voor deze hengst misschien wel wat veel.

Ik ben gisteren op Cristallo I gebotst, voor mij is dat een droomafstamming en ik vind hem top springen, alleen twijfel ik hier ook weer erg of ik dat bloed aandurf op mijn hete tante. Moet wel zeggen, ik heb uit een andere merrie een nakomeling gefokt met grootvader Cornet, en dat is de braafste die we hier al ooit gehad hebben.

Makkelijke mond niet nee maar fijne werkpaarden dat zeker. En een fijne mond is ook een kwestie van het inrijden dus niet perse de ouders:)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 11:11

Heb je de moeilijke mond dan over Heartbreaker of Cornet?
Mijn merrie heeft een supermakkelijk zacht botermondje, dus daar ben ik nu niet bang voor.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:14

Antonius schreef:
Heb je de moeilijke mond dan over Heartbreaker of Cornet?
Mijn merrie heeft een supermakkelijk zacht botermondje, dus daar ben ik nu niet bang voor.

over Canturano volgens mij

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:48

Bunn schreef:
Dallas VDL! <3 Waanzinnig veel vermogen en ik vond hem tijdens een van de hengstenshows by far de rustigste en koelste van allemaal. :)

mee eens maar ik weet niet hoeveel beweging die mee gaat geven. Maar als de merrie goed genoeg beweegt, verslechteren zal hij ws niet. En inderdaad heel koel in de kop. Ik ken een paar nakomelingen en die lijken ook heel makkelijk maar ja de oudste is nu 2 dus in het werk weet ik niet.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 10:52

Op basis van wat ik gemaild heb naar vdl kwamen zij met volgend lijstje af:
Freeman, Glasgow van ’t Merelsnest, Glenfiddich, Dakar of Carrera.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:10

Amiro Z zou goede eventing paarden kunnen leveren. Ik ben wel fan van zijn springen. Glenfiddich is misschien ook wel interessant, ik ken wel een paar paarden met Corland bloed erin die het goed doen in de eventing.

Maar met zo'n merrie zou ik denk ik toch gaan voor een dressuurhengst met springbloed erin. Misschien de pas goedgekeurde Habanna? Die voert via Van Gogh goed springbloed. En dat doet niet af aan de dressuurmatige kwaliteiten van je merrie. Want dat zou ik in jouw geval zeker willen behouden!

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:00

Glasgow vind ik ook erg gaaf! <3 Die was dit weekend nog 8e in de 1.60 van Salzburg. Knap voor zo'n jonge hengst. Dakar vond ik persoonlijk juist heel zenuwachtig, maar dat kan aan die dag gelegen hebben.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 10:28

liespr schreef:
Amiro Z zou goede eventing paarden kunnen leveren. Ik ben wel fan van zijn springen. Glenfiddich is misschien ook wel interessant, ik ken wel een paar paarden met Corland bloed erin die het goed doen in de eventing.

Maar met zo'n merrie zou ik denk ik toch gaan voor een dressuurhengst met springbloed erin. Misschien de pas goedgekeurde Habanna? Die voert via Van Gogh goed springbloed. En dat doet niet af aan de dressuurmatige kwaliteiten van je merrie. Want dat zou ik in jouw geval zeker willen behouden!

Ik vind je optie Habanna eigenlijk echt niet verkeerd, alleen vrees ik dat zo een veulen commercieel gezien echt niet interessant zal zijn, toch zeker niet in België. En als het een merrie is en ze blijft, is dan ook nog maar de vraag of het springvermogen van mijn fokmerrie verbeterd zal worden... Dat vind ik wel een grote gok, mijn doelen zijn toch om minstens 1* eventing te rijden dus dan moet er echt al wat gesprongen worden.
Als ik een jonge hengst neem, zal het sowieso wel een BWP'er of Z worden, puur commercieel gezien dan, voor een eventuele verkoop van een hengstje in België.

Bunn schreef:
Glasgow vind ik ook erg gaaf! <3 Die was dit weekend nog 8e in de 1.60 van Salzburg. Knap voor zo'n jonge hengst. Dakar vond ik persoonlijk juist heel zenuwachtig, maar dat kan aan die dag gelegen hebben.

Glasgow is gefokt door mijn buren dus vind het wel leuk voor hen dat hij nu zo in the picture komt. Maar hij spreekt me niet zozeer aan. Heb er al enkele nakomelingen van gezien ook, geen edel hoofd en mijn merrie heeft ook niet het mooiste hoofd en haar Adorado nakomeling ook niet, dus is een te groot gokje voor mij.
Dakar lijkt mij op de filmpjes die ik gezien heb ook niet de meeste koele te zijn :o

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:01

Maar het is ook een gok of het paardje goed gaat springen als je een springhengst op je merrie zet. In het slechtste geval krijgt het veulen de springmanieren van haar moeder mee en het dressuurtalent van de vader. Daarmee zou het beestje net tussen wal en schip kunnen vallen. Als het zo simpel zou zijn hadden we allemaal internationale top paarden.
Iets wat goed verkoopbaar is, is talentvol in ten minste 1 richting. Een paard dat in meerdere richtingen talentvol is, is een product van generaties.

Maargoed, ik moet daarbij wel toegeven dat ik weinig ervaring heb met fokken. Ik verdiep me er wel graag in. Succes met je keuze! Je merrie is heel knap ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:33

Habanna vind ik ook een enorm interessante hengst, super stam er achter.

Maar idd, commercieel gezien, zeker en België, is die niet aan te raden.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:54

liespr schreef:
Maar het is ook een gok of het paardje goed gaat springen als je een springhengst op je merrie zet. In het slechtste geval krijgt het veulen de springmanieren van haar moeder mee en het dressuurtalent van de vader. Daarmee zou het beestje net tussen wal en schip kunnen vallen. Als het zo simpel zou zijn hadden we allemaal internationale top paarden.
Iets wat goed verkoopbaar is, is talentvol in ten minste 1 richting. Een paard dat in meerdere richtingen talentvol is, is een product van generaties.

Maargoed, ik moet daarbij wel toegeven dat ik weinig ervaring heb met fokken. Ik verdiep me er wel graag in. Succes met je keuze! Je merrie is heel knap ;)

Ja fokken is uiteraard altijd een gok, maar je kan de gok wel zo beredeneerd maken dat de kans groter wordt dat je krijgt wat je wil. Kijk, als ik fok met een springhengst, dan is de kans groter dat ik een veulen fok dat beter kan springen dan zijn moeder, dan wanneer ik een dressuurhengst zou gebruiken. Maar als ik zekerheid wil, dan moet ik ene kopen :P Maar goed, dat is ook in mijn ogen het leuke aan fokken, je denkt er lang over na, zoekt vanalles op en dan kan je benieuwd uitkijken hoe goed jouw keuze uitpakt.