Dressuurhengst voor welsh cob merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SunNDLM

Dressuurhengst voor welsh cob merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 12:29

Hallo allemaal,

Jaren terug heb ik eens een topic gemaakt over een welsh cob hengst voor mijn merrie maar dekken is er destijds niet van gekomen. Maar het fokken van een veulentje bleef kriebelen... Aangezien ik nu lange tijd niet actief ga rijden met de paarden vanwege mijn studie lijkt aankomend jaar mij het ideale moment om alsnog voor een dekking te gaan.

Omdat mijn wensen inmiddels wat anders zijn geworden ben ik me ook aan het oriënteren op dressuurhengsten. Ik weet dat het riskant is om een kruising te fokken i.v.m. eventuele verkoop later maar ik wil echt een veulen voor mezelf fokken dus neem dat risico voor lief.

De merrie die gedekt gaat worden is een zwarte welsh cob uit 2004. De merrie is 1.50 (voor een welsh cob groot) en heeft op Z niveau gelopen tussen de paarden. Als Morgan je kent en vertrouwt (dit duurt meestal even :Y) ) zet ze zich 100% voor je in en zal ze blijven werken, ook wanneer het moeilijk wordt. Ze is echter wel heel moeilijk en kijkerig, ik heb bijvoorbeeld meerdere malen vrijwillig afgegroet tijdens een dressuurproef... De foto's van de merrie zijn helaas meerdere jaren oud.

Afbeelding

Afbeelding

Wat wil ik verbeteren aan de merrie:
* Sterker achterbeengebruik
* Ruimere stap
* Koeler in de kop

Wat is het doel met het veulen:
* Een groot veulen (uiteindelijk minimaal 1.65m)
* Aanleg voor mensport en dressuur ohz
* Koel karakter

Wat voor hengst zoek ik:
* Maat vererven
* Kleur maakt niet uit
* Sterk achterbeen
* Koele kikker

Mijn lijstje hengsten (lees wel, ik heb totaal geen verstand van KWPN/dresuuurhengsten):
* Broere Valdez
* Eye Catcher
* Five Star (misschien niet slim ivm Jazz bloed?)
* Alexandro P (gelderse dus vaak wat koeler en sluit aan bij wens om aangespannen te rijden?)
* Chablis (voordeel is beleerd voor de kar, maar kan verder weinig vinden over gangen en karakter)
* Crosby/Garfield (NRPS en weinig info op site)
* Esledale (weinig info op site maar spreekt me wel erg aan)

Ik ben erg benieuwd welke hengsten jullie mij kunnen adviseren en om welke redenen.

Uiteraard moet ik nog informeren of de hengstenhouders er voor open staan om te fokken met een niet-KWPN merrie.

:wave: :wave:

fokfanaat

Re: Dressuurhengst voor welsh cob merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:31

ik zou ook eens kijken naar spielberg, die geeft maat, gezondheid en een fijn karakter.
dier zelf is niet spectaculair, maar fokt echt fijn.

is ook niet zo duur en bevrucht goed

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:33

Alexandro geeft ze heel braaf en zijn erg gewild als menpaard. Dat kan ik beamen. Is overigens ook voor de wagen beleerd.

Chablis is gecastreerd. Alleen via diepvries beschikbaar dus.
Hoe het karakter van de nakomelingen is weet ik niet. Maar ik heb een tante en neefje van de hengst en die hebben een super karakter.

Andere optie kan nog zijn Henkie. Zoon van Alexandro uit een Upperville moeder.

Bedenk echter wel dat 165 halen best lastig kan worden. Veulen gaat qua grootte vaak tussen vader en moeder in zitten. en dat is een gemiddelde. Er zijn er die uit zo'n combi 150 blijven en die de 170 halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:45

Maat is een leuke wens, maar de kans dat je uit een goed verankerd ras met sterke raskenmerken een paard van 15cm groter gaat fokken is erg klein.
Ik zou jezelf erop instellen dat dit niet gaat gebeuren, dan kan het enkel meevallen.

Ik zou proberen om bij hetzelfde type te blijven omdat de kans het grootst is dat de verhouding goed blijven.
Daarom lijkt mij een paard als Alexandro P ook een van de betere keuzes.

Is Edmundo (upperville) ook niet wat?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 14:39

Dank je allemaal voor de snelle reacties!
Ik ben zelf 1.78 m, vandaar dat ik graag een wat groter paard wil fokken. Uiteraard zal dat altijd gokken blijven met zo'n kleine merrie maar het is wel iets om rekening mee te houden betreft de hengstenkeuze. Eentje van 1.55 m zal zeker niet verkocht worden om die reden maar ik zou het voor het beeld mooier vinden om toch wel de 1.65 te halen.

@ fokfanaat: Spielberg spreekt me erg aan op de foto's. Ik zet hem erbij op het lijstje.

@ NatasjavE: Zo zie je maar weer dat websites niet altijd up to date zijn.. Volgens de website van Chablis is hij namelijk nog hengst :P Henkie heb ik ook naar gekeken maar dan spreekt zijn vader me toch meer aan. Alexandro komt krachtiger op mij over, maar dat kan ook door de leeftijd komen.

@ Sizzle: Edmundo vind ik erg gaaf! Maar als ik zijn beoordeling voor stap/draf/galop bekijk denk ik dat Alexandro meer gaat verbeteren? De cijfers voor het aangespannen rijden spreken mij wel erg aan!

fokfanaat

Re: Dressuurhengst voor welsh cob merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:44

er is hier op bokt een spielberg topic met veel ervaringen uit eerste hand van spielbergjes