Jaren terug heb ik eens een topic gemaakt over een welsh cob hengst voor mijn merrie maar dekken is er destijds niet van gekomen. Maar het fokken van een veulentje bleef kriebelen... Aangezien ik nu lange tijd niet actief ga rijden met de paarden vanwege mijn studie lijkt aankomend jaar mij het ideale moment om alsnog voor een dekking te gaan.
Omdat mijn wensen inmiddels wat anders zijn geworden ben ik me ook aan het oriënteren op dressuurhengsten. Ik weet dat het riskant is om een kruising te fokken i.v.m. eventuele verkoop later maar ik wil echt een veulen voor mezelf fokken dus neem dat risico voor lief.
De merrie die gedekt gaat worden is een zwarte welsh cob uit 2004. De merrie is 1.50 (voor een welsh cob groot) en heeft op Z niveau gelopen tussen de paarden. Als Morgan je kent en vertrouwt (dit duurt meestal even
) zet ze zich 100% voor je in en zal ze blijven werken, ook wanneer het moeilijk wordt. Ze is echter wel heel moeilijk en kijkerig, ik heb bijvoorbeeld meerdere malen vrijwillig afgegroet tijdens een dressuurproef... De foto's van de merrie zijn helaas meerdere jaren oud. 

Wat wil ik verbeteren aan de merrie:
* Sterker achterbeengebruik
* Ruimere stap
* Koeler in de kop
Wat is het doel met het veulen:
* Een groot veulen (uiteindelijk minimaal 1.65m)
* Aanleg voor mensport en dressuur ohz
* Koel karakter
Wat voor hengst zoek ik:
* Maat vererven
* Kleur maakt niet uit
* Sterk achterbeen
* Koele kikker
Mijn lijstje hengsten (lees wel, ik heb totaal geen verstand van KWPN/dresuuurhengsten):
* Broere Valdez
* Eye Catcher
* Five Star (misschien niet slim ivm Jazz bloed?)
* Alexandro P (gelderse dus vaak wat koeler en sluit aan bij wens om aangespannen te rijden?)
* Chablis (voordeel is beleerd voor de kar, maar kan verder weinig vinden over gangen en karakter)
* Crosby/Garfield (NRPS en weinig info op site)
* Esledale (weinig info op site maar spreekt me wel erg aan)
Ik ben erg benieuwd welke hengsten jullie mij kunnen adviseren en om welke redenen.
Uiteraard moet ik nog informeren of de hengstenhouders er voor open staan om te fokken met een niet-KWPN merrie.
Henkie heb ik ook naar gekeken maar dan spreekt zijn vader me toch meer aan. Alexandro komt krachtiger op mij over, maar dat kan ook door de leeftijd komen.