Welke hengsten geschikt voor Wonderboy x Jetset D (7jr & Z1)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Welke hengsten geschikt voor Wonderboy x Jetset D (7jr & Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 11:25

Hoi allen!

Heb lang geleden al eens een topic gemaakt voor deze merrie, maar in de tussentijd is zowel de merrie als mijn voorkeuren veranderd. Ben erg benieuwd welke hengst(en) jullie geschikt achten voor onderstaande merrie en natuurlijk.. Waarom:

Naam: Daroma
afstamming: Wonderboy x jetset D
Link afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1570030
geboortejaar: 2008
stokmaat: 1.72m
Sport: Momenteel Z1 dressuur
Kleur: vos
predicaat: PROK. Volgend jaar hopelijk het Sport predicaat en daarna een thuiskeuring aanvragen.
Overige:

Zeer brave en ijverige merrie, kan wel wat onzeker zijn. is daarnaast een erge laatbloeier en komt uit een kleinere moeder die normaal ook kleiner vererft. Lijkt qua exterieur erg veel op haar moeder.

Voorbenen zijn licht toontredend (Is tegenwoordig bijna niks meer van te zien) en in mijn ogen licht bokbenig. Alle vier de benen wat ondergeschoven verzenen (platvoetjes). Ze heeft een korte en hellende croupe en een neerwaartste romprichting.

Verder zeer fijne gangen, draf is het sterkst. heeft wel meer de neiging om groot en stuwend te lopen i.p.v. meer dragend. Achterhand is het zwakste onderdeel van haar. Verder een lekker breed bespierd paard.

Standfoto (al wat ouder, is tegenwoordig veel meer bespierd):
Afbeelding

Rijfoto's (recent):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zoek een hengst die het volgende kan vererven:
- brave nakomelingen (Ben zelf geen held en ondanks dat de merrie braaf is wil ik hier liever meer op safe spelen)
- Geen kleine nakomelingen geeft
- de korte en hellende croupe van de merrie kan verbeteren
- sterk achterbeen heeft
- de neerwaartste romprichting van de merrie kan verbeteren
- kleur is niet belangrijk, ben alleen zelf niet zo gek op de "simpele bruine".
- eentje die geen iele paarden geeft

Zelf heb ik de volgende hengsten op mijn lijstje staan (sommige zullen wellicht niet bij deze merrie passen, maar dat hoor ik dan graag van jullie :) ):

- Bordeaux (united x gribaldi)
- Charmeur (Florencio x Jazz)
- Giovanni (Chippendale x Scandic)
- Guardian S (Bodyguard x Trento B)
- Toto jr. (Totilas x Desperados)
- Dark President (Chippendale x Scandic)
- Boston STH (Johnson x Quatro)
- Zonik (Zack x Romanov)

Ik heb mij laten vertellen dat bordeaux erg mooi zou kunnen passen bij mijn merrie, maar hij spreekt mij nog steeds niet erg veel aan.
Charmeur schijnt laatbloeiers te geven en weet niet of dit een goeie combi zal zijn met mijn laadbloeier?

maar goed.. Brand los :Y)
Laatst bijgewerkt door Cardy op 29-10-15 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Dees

Re: Welke hengsten geschikt voor Wonderboy x Jetset D (7jr & Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:31

Mijn mening: kijk eens naar de springrichting.
Jij rijdt dressuur op een paard met vooral hele beste springgenen. Dáár aansluiting op vinden zal veel makkelijker zijn, sneller tot een beter resultaat leiden.
Kijk eens naar Up to date. Super springhengst. Maar die veulens bewegen lekker, joh, daar kun je ook in de dressuur echt wat aan hebben.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 11:37

Dees schreef:
Mijn mening: kijk eens naar de springrichting.
Jij rijdt dressuur op een paard met vooral hele beste springgenen. Dáár aansluiting op vinden zal veel makkelijker zijn, sneller tot een beter resultaat leiden.
Kijk eens naar Up to date. Super springhengst. Maar die veulens bewegen lekker, joh, daar kun je ook in de dressuur echt wat aan hebben.

Interessante gedachte! heb er wel eerder aan gedacht inderdaad mede om haar afstamming, maar ook omdat ik de achterhand wil verbeteren. Zou alleen als het kan wel bij de dressuurpaarden willen houden, maar sta zeker open voor andere opties.

Ging Up to date opzoeken, slik.. Dat is een schimmel. Vind kleur niet het belangrijkste, maar een schimmel toch liever niet haha.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:58

Chippendale zelf? Wij hebben hier een inmiddels alweer 5 maanden oud veulen van. Super lopen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 13:05

kusvoorjou schreef:
Chippendale zelf? Wij hebben hier een inmiddels alweer 5 maanden oud veulen van. Super lopen!

Dankjewel voor je tip. Wat is de reden dat je voor deze hengst zou kiezen bij deze merrie? Ben benieuwd.

En wat vinden jullie van mijn rijtje hengsten?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:09

Aangezien je een aantal nakomelingen van chippendale zelf hebt, vroeg ik me gewoon af waarom chippendale zelf niet? Waarom ik denk dat hij bij jou merrie past? Aangezien hij een heel koel karakter heeft, en goed been gebruik heeft.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:26

Arlando misschien een optie?
Ongecompliceerde fijn te rijden paarden, zit een scheut xx in, wat op zich op jou merrie weinig kwaad kan. Ik heb er zes op stal gehad en stuk voor stuk bloedmooie paarden, correct gebouwd en sterk achter.

En Romanov zelf? Ik heb toen een Lord Loxly x Sir Shirling merrie laten dekken met hem, die past exact in jou beschrijving en daar is een heel best veulen uitgekomen. Gaat straks waarschijnlijk voor de hengstenkeuring.
De moeder van Lord Leatherdale heeft er ook twee veulens van gebracht en dat zijn ook hele goede paarden geworden. Fijn te rijden, sterk van achter en goede karakters.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:32

heb zelf gehoord dat als je een safe paard wil, geen gribaldi en geen jazz in de lijn kunt hebben, als je een cool paard wil zou ik ook kijken tussen de springpaarden, dresuurpaarden kunnen zo'n stug eigenwijs en 'te goed om te werken' mentaliteit hebben. ik heb er zelf een van clooney staan, werkelijk nog noooit zo'n lief en braaf paard gezien, geweldig karakter heefd hij. en zn bewegingen zijn opzich ook gewoon goed

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:30

@ kusvoorjou: Dat is toevallig haha en vooral gebaseerd op hoe ik ze vond lopen tijdens de hengstenkeuring begin dit jaar. Vandaar mijn vraag aan jou haha, hoopte dat jij mij meer kon vertellen/onderbouwen.
@ Women2: Arlonda van Diederik? Die vind ik zelf te iel en is volgens mij ook vrij neerwaarts gebouwd, kan ook bijna niet anders met zoveel XX.

Romanov vind ik ook wel interessant. Vele hengsten vind ik interessant, maar zijn ze ook geschikt voor mijn merrie? haha. Dat is mijn probleem. Zelf ben ik erg fan van Zonik, gaaf dier. En zo vind ik het kleurtje van Giovanni stiekem ook wel heel gaaf.

heb daarom ook zelf een lijstje met hengsten genoteerd, in de hoop dat de kenners hier kunnen aangeven wat een goeie en slechte keuze zou zijn. Plus uiteraard eventuele andere opties.

@ bettyvn: Wil inderdaad een braaf paard, maar mag ook zeker pit hebben. Deze merrie heeft ook flink pit en kan ook echt een arrogant dametje zijn waarbij je consequent moet zijn, maar waar wel iedereen mee weg kan rijden. Ferro of Jazz bloed vind ik dus helemaal niet erg, maar zou bijvoorbeeld niet zo snel voor Jazz zelf kiezen.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:36

Romanov is heel goed uitgepakt op onze merrie die qua bouw en karakter ongeveer gelijk is aan die van jou. Heel fijn nuchter karakter, goudeerlijk maar op een goede manier wel fanatiek en werklustig. Een van de nakomelingen staat nu op een stal om klaargemaakt te worden voor de hengstenkeuring en de andere loopt nu in de sport.

Als ik een uit jou lijstje moet kiezen zou ik voor Zonik kiezen.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:39

bettyvn schreef:
heb zelf gehoord dat als je een safe paard wil, geen gribaldi en geen jazz in de lijn kunt hebben, als je een cool paard wil zou ik ook kijken tussen de springpaarden, dresuurpaarden kunnen zo'n stug eigenwijs en 'te goed om te werken' mentaliteit hebben. ik heb er zelf een van clooney staan, werkelijk nog noooit zo'n lief en braaf paard gezien, geweldig karakter heefd hij. en zn bewegingen zijn opzich ook gewoon goed

Off topic: Zo heerlijk om te lezen met een 'safe' paard geen Gribaldi. Die van mij is een Gribaldi en het braafste paard wat er bestaat, zal echt nooit maar dan ook echt nooit een stap verkeerd zetten whaha.

Gribaldi geeft paarden met heel veel werklust en belandde vaak hoog in de sport. Romanov vind ik ook een goede hengst en denk dat die heel mooi bij jou merrie past. Het zelfde geldt voor Zonik...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:57

Wat leuk dat je wilt gaan fokken met de mooie merrie Ik moest gelijk aan Eye catcher denken is van Vivaldi Zit dan wel weer Jazz achter maar de vivaldi s zijn heel braaf (over het algemeen) Mooi opwaarts gebouwd goed achterbeen En naar wat ik heb gehoord een goed karakter

Vind Zonik ook een mooie hengst maar meer dan het filmpje met Edward kan ik niet vinden dus hoe zijn bouw is geen idee

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 16:43

dresjoepie schreef:
Wat leuk dat je wilt gaan fokken met de mooie merrie Ik moest gelijk aan Eye catcher denken is van Vivaldi Zit dan wel weer Jazz achter maar de vivaldi s zijn heel braaf (over het algemeen) Mooi opwaarts gebouwd goed achterbeen En naar wat ik heb gehoord een goed karakter

Vind Zonik ook een mooie hengst maar meer dan het filmpje met Edward kan ik niet vinden dus hoe zijn bouw is geen idee

Vivaldi valt sowieso af, omdat hij geen sterk achterbeen vererft.

Zonik heeft wel een streepje voor bij mij hoor, maar puur omdat ik hem zo fijn vind bewegen. kwam deze standfoto van hem tegen:
Afbeelding

En een ouder filmpje onder Hans Peter:

En nog een ouder filmpje onder Andreas Helgstrand volgens mij:
https://youtu.be/_vzP3zxYLos

En dan de laatste: https://youtu.be/YcYLfTQLaJ4

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:25

Ik vind de stand van Zonik nogal wat te wensen over laten....

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 17:36

Dees schreef:
Ik vind de stand van Zonik nogal wat te wensen over laten....

Zou je dit kunnen toelichten? Qua stand vind ik het persoonlijk te lastig om te oordelen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:42

Mijn mening:
Voorkant past niet bij de achterkant
Neerwaartse romprichting
Hellend kruis
Halspartij zwaarder dan schouder
Achter sabelbenig

Vind het bepaald geen overtuigende foto.
Maar waarschijnlijk wel genomen op 2,5 jarige leeftijd en dan hebben hengsten vaker een "hazewindhond-look".

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:12

Jij kan beter zoeken dan ik hihi

ben het verder wel eens met Dees wat betreft zijn bouw Wat ik ook lastig vind is dat je hem ziet lopen met 2 top ruiters die alles uit een paard kunnen halen wat er in zit Vind het ook wel fijn als ik ze aan de hand zie lopen Lastig met zo weinig info mis kun je de hengstenhouder mailen of er meer foto s of film materiaal is

Er zijn er 2 drachtig op stal van Zonik dit zijn wel bloederige merrie s als die van jou Maar ik kan je tegen die tijd wel op de hoogte houden via pb Zal ergens april zijn denk ik

Snap idd wel dat je zo over Vivaldi denkt hoewel ik vind dat Eye catcher zelf wel een goed krachtig achterbeen heeft

[EHK] hengst voor flemmigh x negro

Is niet helemaal hetzelfde als bij jou maar staan wel handige dingen in Is allemaal nog niet zo makkelijk dat fokken :o

Bij jou paard zou de bovenlijn ook wat beter mogen Ik zou ook verschillende hengstenhouders mailen wat je zoekt met foto s van je merrie ( wel even opletten dat ze je niet de hengsten geven die weinig dekken)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:16

O, nog een tip voor een interessante hengst, springgefokt maar met de juiste genen en daarom kan hij zeker ook een leuk voetje lopen. En niet onbelangrijk, in de mooie kleur bruin :D
Quint v. Quintender

Een stukje duurder in dekgeld maar wel meer bewezen in de fokkerij en ja, hier komen ook hele toffe dressuurpaarden van:
Contendro II v. Contender.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:20

Hmmmm... kijk nog eens naar die foto van Zonik, he...
Volgens mij is die hartstikke bewerkt. Kijk maar eens naar het scherm op de achtergrond, dat heeft naden.
Midden onder de buik loopt zo'n naad en die komt boven de rug op dezelfde hoogte weer in beeld.
En kijk dan nu eens naar de naad die onder de hals van het paard loopt. Zie je die daarboven weer terugkomen? Ik niet.
Maar ik zie wel een naad achter de oren van het paard lopen.
Mijn mening: ze hebben die hals met photoshop zitten oplengen. En wat dom, want het paard klopt op deze foto helemaal niet, dus dat knip-en-plak werk heeft niet eens een verbetering opgeleverd :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:43

Uit je rijtje neig ik naar Charmeur en Bordeaux...en eventueel Ferdeaux. Maar ik weet niet hoe die zit qua maat vererving.

Ligt er dus ook aan of je met fokken op zeker wilt spelen en voor een meer bewezen hengst wilt gaan, of dat je er meer een gok van wilt maken.

Verkijk je inderdaad niet op hoe sommige hengsten voorgesteld worden, de rijderij krijg je er niet bij en daar is veel mee te verbeteren.
Het beste is om de hengsten te bekijken hoe ze los bewogen als 2.5 jarige..

Giovanni vind ik een hele aansprekende hengst, maar met Scandic erachter hoef je niet te verwachten dat hij een opwaartse romprichting vererft.

Toto jr. heeft ook een kort hellend kruis...

Wellicht zijn de LL x Negro zonen ook interesant voor je...

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:25

Bordeaux heeft ook een extreem hellend kruis en vererfd dat ook. Ik weet niet hoe belangrijk dat punt is voor je? Dan zit je met giovanni weer beter. Of glamourdale, die sluit qua bouw wel aan bij je punten maar of de veulens braaf genoeg zijn is weer een ?

Zit je met charmeur meer in de richting hoewel daar ook wel eens een kleintje van komt.

Wat denk je van expression? Goed ab, maat, berg op, bloed. Zitten vast ook mindere punten aan maar dat heb je bij iedere hengst. Leuke veulens van gezien met lengte in het lijf, ook de achterhand, front en allemaal een luxere uitstraling dan pap (vind dat die op eerste gezicht in de uitdrukking 'iets' mist) en braaf. Wel is ie bruin maar die kleur zou ik met jouw wensenlijst eerlijk gezegd niet te hoog zetten.

Ik zou ook niet alleen de hengsten zelf kijken maar ook nakomelingen. Succes!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:40

Ik dacht ook aan Bordeaux. Ik heb er een van de eerste jaargang en dat is zo'n braaf dier, koel in de kop en nergens bang voor. Opwaarts gebouwd en een lange croupe, fijn bewegen en goed achterbeen. Zeer werkwillig maar geen heet hoofd. zou daar zeker over nadenken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:40

Ik heb hier verder heel weinig verstand van, maar is Dream Boy niet wat?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:27

Allen weer bedankt! Denk dat ik inderdaad gewoon een aantal dekstations moet contacteren, ben benieuwd wat zij zullen zeggen.

Snap wat jullie zeggen Dees en dresjoepie. Ik zal jullie linkjes ook even goed bekijken.
Dees ik zie wat je bedoelt qua foto, vreemd hoor... Het is ook echt de enige standfoto die ik kan vinden van dit paard.

bordeaux en Charmeur staan al een hele tijd op mijn lijstje. Volgens het KWPN zijn de lendenen van Bordeaux strak, maar heeft wel een croupe wat goed van lengte, ligging en bespiering is. De broekspier loopt lang door. Dus geen extreem hellend kruis? Vererft wel wisselend, maar is natuurlijk ook afhankelijk van welke merrie er is gebruikt.

Charmeur spreekt mij ook zeker aan, ben alleen bang dat de kans op een kleintje toch meer aanwezig is (hij geeft laatbloeiers en mijn merrie is ook een laadbloeier).

Ferdeaux vind ik persoonlijk niet sprekend genoeg, vind hem te bloederig overkomen.

Zelf probeer ik inderdaad vaak filmpjes te zoeken van rond de 2,5 jaar, dat ze net begonnen zijn aan hun "carrière". Helaas kan ik van Zonik maar weinig vinden.

expression is van Vivaldi toch? Wil liever bij Vivaldi bloed wegblijven. Zelfde geldt voor Dreamboy.

Wil liever een keuze nemen met meer zekerheid, dit zal ook waarschijnlijk het enige veulen zijn dat we gaan fokken. En, mocht het lukken en gezond groot worden, dan wordt het de opvolger van deze merrie.

Het belangrijkste vind ik dat de achterhand verbeterd wordt. Sterker achterbeen en een minder hellende croupe. daarnaast niet teveel inleveren op haar hoogte (dus geen paarden die kleiner vererven) en een goed karakter. mag pit geven, maar zeker geen moeilijk bewerkbare paarden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:37

Heel eerlijk: Ik zou het hele lijstje in de vuilnisbak gooien :D Wat bloed toevoegen kan zeker geen kwaad. Zelf zou ik naar een goede trakhener gaan als ik jou was.