Volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:17

Wat vinden jullie van de Volbloed waarvan hier linkjes staan naar foto's:
http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=30&t=17091
Ik hoor vaak dat Volbloeden nogal eens op de voorhand zijn in de bewegingen. Het paard in die foto's lijkt mij heel behoorlijk te bewegen.
Ik hoop dat mijn topic hier goed staat.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:05

Veel interessante zou zijn om zijn pedigree erbij te melden. Net zoals in KWPN en andere warmbloed stamboeken waar je zuiver dressuur gefokte sportpaarden hebt je ook spring gefokte sportpaarden. De afstamming, dwz de pedigree, zegt alles.

Je hebt Volbloeden die erg in het 'race' model staan ... en de pedigree toont dit, maar je hebt ook Volbloed die erg 'warmbloed' zijn wat model betreft en dan niet op de voorhand bewegen.

Ik denk ook dat deze kreet 'op voorhand bewegen' ook, buiten de zuiver voor racing gefokte paarden, niet meer van toepassing is.

En ja! Ik ben een voorstaander van wat 'bloed' in de pedigree van mijn paarden. :D

Himyar

Re: Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:51

Peterina, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt dat die kreet niet meer van toepassing is.
In feite worden alle Volbloeden toch voor de renbaan gefokt? En zelfs die niet voor de renbaan worden gefokt, hebben vaak ouders die wel voor de renbaan waren gefokt en al hun voorouders ook.
Welke pedigrees heb je in gedachten die "race" model schreeuwen en welke pedigrees juist niet?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:51

Foto's zijn helaas wat van slechte kwaliteit. Maar je ziet wel paarden die nog best opwaarts bewegen idd. Ik vind het wel steeds moeilijker om een volbloed te vinden die nog wat toevoegt aan de rijpaarden fokkerij.
Bloed zal toch steeds meer moeten komen van hoog in het bloedstaande warmbloeden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:47

Zelfs in het Volbloed fokkerij is er een splitsing ivm wat bestemd (en dus gefokt is) voor de renbaan en wat bestemd is voor paardensport, zij het military (waar bloed een absoluut MUST is, endurance, dressage en/of springen).

Helaas in Nederland en Belgie is 'Volbloed' vaak een vieze woord en zien ze niet graag volbloed van heel dichtbij in de pedigree. In andere landen waar er veel sport gedaan wordt met volbloeden (oa France en Italie in Europa en dan U.S.A./Canada/UK en Australia en Asia) zien ze graag een XX in de pedigree.

In U.S.A. en Australia lopen volbloeden op GP dressuur niveau ... en hierop doelde ik met mijn commentaar. Niet alles binnen het Volbloed fokkerij wordt 'gefokt' om op de renbaan te presteren.

Een goede allrounder Volbloed die springen, 'racen' en dressuur nakomelingen kan geven is absoluut goud waard.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:56

Ik heb even gekeken en vind de foto's ook niet al te duidelijk, heb je misschien een filmpje? Ik heb zelf een Roven XX x Burggraaf en die beweegt enorm opwaarts, dus ik denk dat het gewoon verschillend is en er niet zo veel van te zeggen is. Het zal enorm verschillen per paard.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:14

De stamboom zou zeker interessant zijn om eens te zien.
Zelf denk ik dat de specifiek voor de sprint gefokte Volbloeden niet meer geschikt zijn voor de Warmbloed-fok. Deze dieren moeten immers snel kunnen stuwen en het onderbrengen van de achterhand is geen eerste prioriteit meer. Daarnaast hebben deze Volbloeden steeds vaker een minder correct voorbeen en zijn vaak meer en/of minder overbouwd.

De lijnen die specifiek gefokt worden voor de reguliere sport of voor de hindernisbaan lijken me dan meer geschikt. Deze dieren zijn immers afhankelijk van een goed onder te brengen achterhand om überhaupt over de hindernis te komen. En beschikken vaak over hard beenwerk omdat de races die ze lopen beduidend langer en veeleisender zijn dan wat er meestal op de vlakke baan gelopen wordt.
En nee, dat zijn dan niet altijd de meest bekende namen op de stambomen, maar wat is een bekende naam waard als het je fokkerij niet meer vooruit kan helpen?

Voor de duidelijkheid: dit staat los van de discussie of hindernisrennen wel of niet gelopen zouden moeten worden. Ik geef het slechts aan om te laten zien dat er nog een fokrichting binnen de Volbloeden is, waar veel mensen misschien niet zo snel aan zullen denken.
Nou ja, dit zijn zo mijn gedachten over welke Volbloeden nog geschikt zouden zijn om de Warmbloedfokkerij nog vooruit te kunnen helpen :)
Als je denkt dat ik helemaal naast zit... Please, enlighten me :D

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 08:45

De mannelijke hindernispaarden zijn zo goed als allemaal gecastreerd. Als er een goede tussen zit, kan er dus niet mee worden gefokt. De vaders van hindernispaarden zijn daarom vrijwel allemaal paarden die op de vlakke baan hebben gepresteerd en ook puur en alleen voor de vlakke baan zijn gefokt. Met de merrielijnen kan het anders zitten, maar dan heb je het ook alleen over de lijn van moeder op dochter. Alle overige paarden in de pedigree van een hindernispaard zijn over het algemeen vlakke baan paarden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 08:49

De meeste goede volbloeden die goede renpaarden voort brengen, zijn vaak niet te betalen voor de sportpaardenfokkers. De dekgelden van dergelijke hengsten liggen vaak te hoog en/of de hengsten eigenaar heeft geen interesse de hengst sportpaard merries te laten dekken.
Ik ken eerlijk gezegd geen volbloed waarvan de voorouders in de laatste generaties voor sport zijn gefokt en niet voor de renbaan.

Voorbeelden van twee hindernis paarden:
http://www.pedigreequery.com/milord+thomas
http://sporthorse-data.com/d?i=10972053 ... =&z=5crw61
https://www.google.com/search?q=milord+ ... FAod21YFbg
https://www.google.com/search?q=milord+ ... FAodkAYOVQ

http://www.pedigreequery.com/many+clouds
http://www.sporthorse-data.com/d?i=1087 ... =&z=OxSLGx
https://www.google.com/search?q=%22many ... FAodSVUC7w
https://www.google.com/search?q=%22many ... FAod16UAGw
Laatst bijgewerkt door Himyar op 29-10-15 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:00

Je hebt zeker een goed punt Himyar. Al denk ik dat er uitzonderingen bestaan waarmee fokken zeer aantrekkelijk is. Hiermee doel ik op een hengst als Albaran XX. Deze is trouwens goedgekeurd bij het KWPN, maar het blijft een volbloed.
Een hengst met die klasse gangen en zoveel bloed is naar mijn mening onmisbaar in de eventingfokkerij.
Maar ook in het springen en de dressuur zou je, als je het durft, hem in de moederlijn te gebruiken veel hardheid en instelling kunnen toevoegen.

Edit: beetje onvolledig met maar één voorbeeld ;)
Verder dus o.a. Ladykiller XX prachtig en ontzettend waardevol (stokoud) bloed om in de lijn te hebben.
Apollonios XX, ook al dood, maar wederom erg waardevol.
Lucky Boy XX, algemeen bekende (ook al dode :')) stempelhengst.
Deze drie behoeven denk ik geen verdere toelichting en zijn natuurlijk bekende voorbeelden. Maar nu vraag ik mij af, is het toevallig dat ik zo uit t hoofd alleen dode hengsten kan noemen?

Op de hengstenkeuring dit jaar, maar ook bij de grote fokkers als VDL werd al aangehaald dat er meer met volbloeden in de lijnen gefokt moet worden. Zowel in de dressuur als (vooral) in de springsport.
Is de eventingfokkerij de enige met genoeg lef om direct een volbloed te gebruiken?

Ik begrijp honderd procent dat die meer in het fokdoel vallen, maar soms moet je toch een stapje terug om weer hoger uit te komen?

Goed, het verhaal is iets langer geworden dan gedacht. Blijkbaar was ik even vol gezonde interesse op de vroege ochtend ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:14

Ik heb op dit moment een nakomeling van water dancerXX staan. Zowel in de rennen gelopen als 3* eventing.
Nakomeling is heel leuk dier met enorme wil to please en wil graag werken! Komt uit een Holstein merrie van Casini I.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 13:26

Zouden jullie een Volbloed in de fokkerij willen gebruiken als deze vergelijkbaar is met het paard in het Fokt topic?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:30

Peterina schreef:
Zelfs in het Volbloed fokkerij is er een splitsing ivm wat bestemd (en dus gefokt is) voor de renbaan en wat bestemd is voor paardensport, zij het military (waar bloed een absoluut MUST is, endurance, dressage en/of springen).

Helaas in Nederland en Belgie is 'Volbloed' vaak een vieze woord en zien ze niet graag volbloed van heel dichtbij in de pedigree. In andere landen waar er veel sport gedaan wordt met volbloeden (oa France en Italie in Europa en dan U.S.A./Canada/UK en Australia en Asia) zien ze graag een XX in de pedigree.

In U.S.A. en Australia lopen volbloeden op GP dressuur niveau ... en hierop doelde ik met mijn commentaar. Niet alles binnen het Volbloed fokkerij wordt 'gefokt' om op de renbaan te presteren.

Een goede allrounder Volbloed die springen, 'racen' en dressuur nakomelingen kan geven is absoluut goud waard.

Ik heb hier nog nooit iemand het woord "volbloed" vies zien vinden. Integendeel, genoeg Belgen en zeker mensen die in de sport zitten die graag wat bloed er in hebben.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 13:32

Maar wat is "graag wat bloed er in hebben"?
Hebben we het dan ook over een paard met een Volbloed vader of moeder?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:33

Ja, waarom niet. Dan moet dat dier wel kunnen bewegen natuurlijk maar dat geld voor alle paarden in de sport. Een gribaldi of Apache die niet kan bewegen willen ze ook niet. :)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 13:35

Maar de reden dat er in Nederland bijna geen Volbloed hengsten meer voor de fokkerij beschikbaar zijn, is omdat het commercieel niet interessant is.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 13:43

Ondanks dat die foto's vaag zijn, is toch wel duidelijk te zien dat dat paard redelijk beweegt?
Veel mensen zeggen dat je net zo goed een paard kunt gebruiken dat al meermaals bijvoorbeeld op Ladykiller xx, Cottage Son xx, Lucky Boy xx etc. is ingeteeld. Wil dat zeggen dat het bloed beter verder terug in de pedigree kan zitten?
Laatst bijgewerkt door Himyar op 31-10-15 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:46

Ik begrijp eigenlijk niet waar je heen wil met dit topic. Ik reageerde enkel op Peterina dat "volbloeden" in mijn ervaring in België geen "vies" woord is. :+

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 13:48

Naar mijn ervaring is het in Nederland voor veel mensen wel een vies woord.
Deels omdat men vaak zegt dat het slechte bewegers zijn.

Bijvoorbeeld deze hengst wordt volgens mij erg weinig gebruikt: http://www.dannytops.be/klairon.html

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:15

Over de Volbloed in de foto's durf ik niet veel te zeggen omdat ik de beelden persoonlijk te vaag vind, al lijkt het wel redelijk op het eerste blik.

Toch blijf ik er nog steeds bij dat als mensen een betere Volbloed voor de fokkerij willen, ze het zullen moeten zoeken in de hindernispaarden. Ook al stammen ze vaak af van vlakkebaanpaarden, dan zijn het toch meestal minimaal milers die wel de genen hebben om verder te kunnen komen. En ja, vaak ook vanaf de moederkant, maar hé... Je hebt wel beide zijden van de pedigree nodig ;)

Klairon Dancer xx is dus een voorbeeld van een hengst zoals ik die bedoel :)
Zelf gelopen op de hindernisbaan, maar vader Dr. Devious was goed op de klassieke afstanden en zijn nakomelingen doen het gemiddeld goed over de 10.6 furlong (pakweg 2100 m), uit een moederlijn met vaders die ook allemaal 10 furlong (2100 m) of meer vererfden. Sorry dat ik furlongs geef, maar de verervingsgegevens komen uit Engeland, en die rekenen voor deze gegevens stug door met oude maten.
Het is dat ik geen paarden heb , maar vooral de verdubbeling op Klairon xx die hij meebrengt maken hem voor mij heel interessant. Prachtig, veelzijdig oud bloed :j

Maar laat ik eens een ander balletje opgooien.... Volbloed nodig hebben is één ding, maar moet dat percé een 100% Volbloed zijn? Of mag 98,5% ook nog? Want in dat geval zou je eens kunnen zoeken bij de AQPS-paarden in Frankrijk. Een deel daarvan kan zelfs als SF geregistreerd worden....

Ik denk trouwens toch wel dat de liefde voor Volbloed (en kruisingen) bij onze zuidelijke buren (België en Frankrijk) wat warmer is dan hier.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:30

In Nederland is men meer dressuurgericht en volbloeden voegen daar in de huidige fokkerij niet veel meer toe. In sommige lijnen zit al meer dan genoeg bloed en beweging.

Frankrijk bvb is meer spring/crossgericht en daar ziet men graag wat bloed. Ook voor polo en horseball wordt graag volbloeden of idd aqps gebruikt.
In die disciplines komt een bloederig paard goed tot z'n recht. Met bloederig bedoel ik trouwens reactief en met de juiste dosis lef, geen hysterische dramaqueens.

In Frankrijk kan je met een volbloed(merrie) heel wat kanten uit qua papier; volbloed, aqps, sf, aes, anglo (hoewel dit laatste stamboek beetje op z'n schreden terugkomt).

De volbloed uit de openingspost is zo idd niet te beoordelen. Als het dier een toegevoegde waarde voor de fokkerij heft komen de geinteresseerden zo ook wel. Geen forum's voor nodig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:46

Himyar schreef:
Zouden jullie een Volbloed in de fokkerij willen gebruiken als deze vergelijkbaar is met het paard in het Fokt topic?

Nee. :) ik niet.

Voor outcross en of veredeling zou ik het binnen de Trakhener fokkerij zoeken.

Die voeren heel veel bloed en zijn geselecteerd en gefokt op het gebruiksdoel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:55

Sunneva schreef:
Edit: beetje onvolledig met maar één voorbeeld ;)
Verder dus o.a. Ladykiller XX prachtig en ontzettend waardevol (stokoud) bloed om in de lijn te hebben.
Apollonios XX, ook al dood, maar wederom erg waardevol.
Lucky Boy XX, algemeen bekende (ook al dode :')) stempelhengst.
Deze drie behoeven denk ik geen verdere toelichting en zijn natuurlijk bekende voorbeelden.

Prachtige voorbeelden van hengsten gebruikt in een tijd dat de merries het konden hebben.

Zeker Lucky Boy en Lady Killer zijn gebruikt op kapitale kasten van merries uit weldoordachte merrielijnen.
Dat waren wellicht nog geen sportpaarden. Nog niet voldoende souplesse. Maar wel gezegend met een geweldig exterieur. Je kon er bij wijze van een ezel opzetten en dan kwam er nog iets goeds uit.

Natuurlijk heeft de volbloed heel erg veel goed gebracht. Maar ik denk niet dat heel fanatieke nieuwe inbreng van volbloed nu nodig is.

Zolas gezegt er is een ander " volbloedras" wat wel geselecteerd is op de juiste eigenschappen. De Trakhener.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:27

Aha heel goed punt! Ik leer weer bij :D dank!
Vind je dat ook voor de cross?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:30

Nee een paard voor de eventing mag heel veel bloed voeren.
De dressuur wordt daar heel anders beoordeeld dan in de " gewone" dressuur.
Als een paard van zich zelf dan weinig tact en regelmaat heeft is dat niet zo belangrijk.

Maar het gallopeervermogen is heel belangrijk in de cross. Volbloed is dan onontbeerlijk.

Maar ik wil geen eventer fokken. :)
Die markt is in Nederland te beperkt.