Hengst voor Keur, Sport merrie, Jazz x Ivanhoe x Cadet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Hengst voor Keur, Sport merrie, Jazz x Ivanhoe x Cadet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 17:40

Goedenavond,

Nu ik heb besloten mijn 19 jarige merrie terug te trekken uit de sport, wil ik er volgend jaar nog wel een veulentje uit fokken (mits dat allemaal nog gaat natuurlijk)

Het gaat dus om een 19 jarige Keur, Sport merrie van Jazz uit een Keur merrie van Ivanhoe. De merrie heeft zelf ZZZwaar gelopen en alle predicaten op latere leeftijd nog behaald.

Karakter, het is een echte Jazz, vriendelijk maar kan compleet in haar eigen wereld leven. Daardoor niet altijd makkelijk, zeker in stress situaties.
Onder het zadel hetzelfde probleem, ziet alles, kan helemaal afsluiten maar leert snel en makkelijk, wel is ze behoorlijk flegmagtiek.

Ze is 1.65m, ik wil liever wat vergroten.
Het is een wat kortbenige merrie met een wat lange rug, zwakke lendenpartij door die lange rug en het voorbeen is wat onderstandig. Daarnaast heeft ze een vreemde hals met heel weinig bovenlijn.
Wel kan ze dr lijf heel functioneel gebruiken.
Ze heeft een bijzonder goede stap, een fijne draf en een hele goede galop. Ze heeft een goed achterbeen en kan in alle 3 de gangen vrij makkelijk sluiten.
Oo de keuring waren ze onder de indruk van haar, zeker in combinatie van leeftijd en manier van bewegen. Eigenlijk gaven ze alleen mee dat ze met meer afdruk zou mogen draven.

Ik heb er nu een Negro jaarling van lopen, ik heb met Negro gedekt om de lendenen te verbeteren en de hals partij dat lijkt ook te zijn gelukt. Daarnaast wilde ik het goede achterbeen en het makkelijke sluiten verankeren.
Ook lijkt dit veulen veel socialer dan haar moeder. Nu is ze redelijk groot en nu maar afwachten of ze groot genoeg word als 3 jarige.

Daarnaast zijn er bij de vorige eigenaar 2 Valeron's uit gefokt, een heb ik kunnen achterhalen, deze is erg groot 1.80+

Ik heb wel aan Negro en zonen gedacht en aan Ferdeaux maar er is vast meer, een jonge hengst schrikt me ook niet af, dus kom maar op met ideeen!
Nu de foto's:
De merrie op stand, meest recente foto:
Afbeelding

De merrie onder het zadel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Negro als veulen en als jaarling:
Afbeelding

Afbeelding

En de Valeron:
Afbeelding

fokfanaat

Re: Hengst voor Keur, Sport merrie, Jazz x Ivanhoe x Cadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:05

Ik zou eens naar guardian kijken, die heeft een top karakter, is mooi hoogbenig en kan heel fijn sluiten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:37

Ik vind die Valeron toch ook wel goed gelukt! Die heeft wat meer oprichting dan zijn moeder en het negro veulen! Ik zou dan ook zoeken naar een hengst die de oprichting mee geeft en het achterbeen gebruik wat verbeterd

Fok je voor jezelf of voo0r de verkoop? Moet het vers zijn of kan diepvries ook? Heb van Franklin ( met die maaipoten) Hele mooie opwaarts gebouwde veulens gezien

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 09:39

Goedemorgen,
Ik heb de Valeron nooit irl gezien maar zo van de foto's vind ik hem echt heel knap en fijn lopen.

In principe fok ik voor mezelf, de Negro is ook voor mezelf met het idee dat de merrie er straks een keer niet meer is. Bij een hengst zou ik misschien willen verkopen, een merrie mag sowieso blijven.

Guardian spreekt mij persoonlijk niet zo aan, al kan ik niet zeggen waarom.

Achterbeen verbeteren klinkt altijd goed, ik ga het Afstammelingen rapport van Franklin opzoeken, ik vond hem vorig jaar in Den Bosch een beetje Te maar dat kan natuurlijk ook aan de rijerij liggen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 09:42

Oh ja, 2 jaar geleden hebben we een keer moeten spoelen en pakte ze pas na 2 keer hengstig geweest te zijn dus ik durf niet zo goed met DV aangezien ze nog ouder geworden is.
Of zeg ik hier nu iets onzinnigs?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:09

Daar zou ik je geen antwoord op kunnen geven Dat kun je misschien beter overleggen met de Da Of degene die haar normaal gesproken doet

Ik zou in iig een wat moderner gebouwde hengst erop zetten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:55

Mooie merrie hoor, ze zit echt niet verkeerd in elkaar.

Franklin zou inderdaad wat meer afdruk toe kunnen voegen en een heel goed lichaamsgebruik, door de rijderij moet je een beetje heen kijken.
Bovendien had Franklin een heel goed afstammelingen rapport...

Je kan ook kijken naar een Totilas nakomeling, voor schakelvermogen en draagkracht achter..Trafalgar die nu in het verrichtingsonderzoek loopt is een hele interesante vind ik.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:28

Ga ik opzoeken, ik ken weinig jonge hengsten dus ik ben benieuwd :)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 06:52

Ik schop even mn eigen topic omhoog!

Van de week werd Belissimo genoemd voor mijn merrie. Zelf denk ik daar deze niet het achterbeen gaat versterken.
Hoe denkt bokt over deze hengst?

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 07:51

Wat dacht je van Gunner KS.......mooie gefokt ivm bloedspreiding, en een erg fijn meegaand karakter.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 08:08

galgo schreef:
Wat dacht je van Gunner KS.......mooie gefokt ivm bloedspreiding, en een erg fijn meegaand karakter.

Ik kon net alleen snel wat oudere filmpjes vinden.
Wat kan hij exterieurmatig en qua bewegen toevoegen?

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:21

xx_Irisje schreef:
galgo schreef:

Ik kon net alleen snel wat oudere filmpjes vinden.
Wat kan hij exterieurmatig en qua bewegen toevoegen?

Mooie opwaarts model met veel front, super galop....en hij zou ook maat kunnen geven.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:30

Ligt er een beetje aan wat voor model paard en met welk doel je wilt fokken?

Je kan met Belissimo denk ik wel een hele gave fokken. Als je merrie een echt 'Jazz achterbeen' heeft, zou ik het wel durven. Je blijft dan ook een beetje vrij van het al veel gebuikte bloed in NL.
Echter wel kans dat je een beetje een 'laatbloeier' gaat fokken waardoor jonge paarden competities etc misschien dan niets zijn, maar dit is puur gevoel.
Gunner is natuurlijk een nakomeling hiervan, dus beetje hetzelfde verhaal. Ligt aan het achterbeengebruik van je merrie. Denk wel dat Gunner ze iets moderner geeft dan Belissimo zelf. Echter, nakomelingen moeten nog geboren worden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:42

Ik heb Gunner deze week nog zien lopen en die gaat zeker het ab niet verbeteren.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:45

Geniaal dan de Vivaldi x Biotop?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:03

Als je voor jong en onbewezen durft te gaan: Habanna. Lijkt zeer fijn bewerkbaar en heeft een goed ab.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:06

Anoeska27 schreef:
Ik heb Gunner deze week nog zien lopen en die gaat zeker het ab niet verbeteren.

Denk dat de merrie zelf wel genoeg achterbeen gebruik heeft, het type zou hij kunnen verbeteren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:08

galgo schreef:
Anoeska27 schreef:

Denk dat de merrie zelf wel genoeg achterbeen gebruik heeft, het type zou hij kunnen verbeteren.

Ik ken de merrie niet en TS geeft aan dat ze het ab wil verbeteren. Daar baseer ik mijn opmerking op.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:25

Is ook geen aanval hoor...maar gezien de afstamming van de merrie ( en de foto's ), mag je verwachten dat ze voldoende achterbeen gebruik heeft. Maar het blijft moeilijk om iets te vinden wat past, en ook nog is wat ander bloed voert.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:18

Dat is zeker waar, Jazz is zoveel gebruikt..

Franklin is ook nog zeker in de race.

Als ik beeldmateriaal van Gunner zie wordt ik niet wild van het achterbeen, mn merrie heeft een goed achterbeen maar dit wil ik behouden en waar kan verbeteren dus ik denk dat deze niet passend is.

Graag zou ik ook mee front en een moderner dier willen fokken aangezien de merrie erg ouderwets is.

Wat voor iets is Habanna?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:34

Als Als je het niet erg vind wat lijnenteelt toe te passen zo je High Five kunnen overweg, de Chameur x Negro.
Hengst met erg veel balans voor zijn leeftijd.
Denk dat hij moderner gaat fokken dan Negro zelf.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:39

Ga ik opzoeken!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:47

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:51

xx_Irisje schreef:
Wat voor iets is Habanna?

Habanna is een Vivaldo x van Gogh die net is goedgekeurd bij het KWPN.
Onderzoeksrapport:
Citaat:
Habanna is een eerlijke en betrouwbare hengst met een zeer goede instelling. De hengst heeft zeer veel bereidheid tot werken en is zeer geconcentreerd op de ruiter. De stap is zuiver, ruim voldoende van ruimte maar zou meer moeten schrijden. De draf is expressief, goed van ruimte met een sterk dragend achterbeen. De galop is bergop, zeer krachtig met zeer veel gedragenheid en ruimte. Habanna beweegt met veel “go”, veel tot zeer veel souplesse en zelfhouding. De hengst heeft veel aanleg om te sluiten. Als dressuurpaard heeft Habanna zeer veel aanleg en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.

Habanna kan bijdragen tot meer bloedspreiding en kracht in beweging en instelling aan de dressuurpaardenfokkerij toevoegen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:51

Fijn paard, die ga ik in de gaten houden!

Geniaal werd genoemd maar die durf ik niet vanwege het karakter.