Mijn merrie is 12 jaar, en stilaan ben ik er aan het over nadenken voor binnen enkele jaren een veulentje te fokken. Het is nog vroeg, maar mijn kennis is nogal beperkt op gebied van fokken en hengstekeuze, dus ik kan alvast beginnen met bijleren
.De afstamming is Coriano x Furioso II (hier de volledige afstamming) http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/357211
Ze is klein van formaat (153), maar niet super small, want ik pas er met mijn 173 goed op. Het is geen hete merrie in de zin van loperig zijn, maar ze is wel erg sensibel, kan kijkerig zijn en onvoorspelbaar bij het rijden. In omgang heel lief en gemakkelijk en geen merrie gedrag. Ze heeft goeie basissen gangen, goeide benen (maar slechte hoeven) en ze heeft een fijne springtechniek. Ze is wel sterker in haar achterhand op de sprong, en minder in de voorbenen.
Kort gezet wat wil ik verbeteren: groter, werkwilliger en een beter voorbeen bij het springen.
Ze heeft twee reeds veulentjes gehad vroeger, beide van Con Spirito R. Dat een was een echt monster en dan andere is wel vrij braaf in het rijden, maar slechts 156 cm, en dan nog veel smaller van bouw waardoor ik mij op dat paad te groot voel en op mijn eigen paard niet omdat zij voller is van bouw.
Er werd mij al gezegt niet te kiezen voor trakhener bloed, dat zijn vaak kijkerigere en hete paarden en ik wil dat kijkerige en niet versterken. Ik ben wel fan van wat bloed paarden (al hoeft dit niet), maar ze moeten koel zijn in het hoofd. Dan werd mij gezegt om bij AA te kijken, helaas ken ik niets van AA hengsten, dus als mensen hiervan tips hebben?
Een leuke hengst die bij naam vernoemd werd is Dallas vdl, deze fokt blijkbaar erg groot, wat ideaal zou zijn; Maar de nakomeling zijn nog maar 3-4 jaar oud, dus nog niet super veel van geweten. Zijn er mensen die nakomelingen kennen van deze hengst?
Een tweede optie is kiezen voor een pony hengst, maar daar ken ik nog minder van. Dit zou dan wel de bedoeling zijn om te verkopen. Ik weet niet of dit goed idee is want ik wil geen pony die even graag op haar achterbenen staat als mijn paard, niet echt ideaal als kinderpony dan. Dus het een super brave hengst zijn. en liefst zo van rond de 140, dat ik zeker geen 149 paard heb wnr het volgroeid is. Een pony hengst van 148 is te groot.
Veel vragen en opties dus, al wie mij kan helpen of ideen heeft, laat maar horen
.grtjs
PP

. Haar vader is 169 haar moeder rond de 162, zij is toevallig heel klein uitgevallen. Een klein paardje van 160 vind ik al oke