Welke hengst voor mijn Sandreo x Houston merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa202

Welke hengst voor mijn Sandreo x Houston merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:26

Voor mijn merrie Elladora (1.64 m) ben ik op zoek naar een geschikte hengst. Ik wil haar volgend voorjaar (2016) laten dekken. Ik ben zelf erg gecharmeerd van Glamourdale, met name vanwege zijn goede galop maar wellicht zie ik andere toppers over het hoofd. Wat ik wil verbeteren aan mijn merrie zijn haar galop en haar model. Ze heeft een wat lang achterbeen en is aan de korte kant. In de galop heeft ze te weinig afdruk/sprong. Ze is enorm braaf maar helaas ook wat lui. De hengst mag daarom best wat pit hebben. Wie kan mij van fokadvies voorzien? Ella is opgenomen in het stamboek maar heeft geen predicaten behaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elisa202 op 07-08-15 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

sandra8

Re: Welke hengst voor mijn Sandreo x Houston merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:30

Ik heb bij mijn merrie een veulen van Brandon.
Super goed gelukt al zeg ik het zelf

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:34

Nou als ik t zo hoor wil je veel veranderen...type en galop..vraag me af of ze geschikt is voor fokkerij.

Een goede correcte merrie is een noodzakelijk basis voor fokken met merrie is mijn mening.

Bij mij kom je dan automatisch bij springhengst.

Want drs hengsten zijn vierkantstypqe hengsten, met meeste gewicht tussen de schouders met trechtervormige ribbenkast en geen kracht in achterbeen.

En springhengsten hebben goede galop en motor/kracht in t achterbeen.

Zelf zou ik voor een bewezen springhengst in fokkerij gaan, correct harmonieus gebouwd, rechthoeksmodel, holsteins bloedlijn!

Elisa202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:36

sandra8 schreef:
Ik heb bij mijn merrie een veulen van Brandon.
Super goed gelukt al zeg ik het zelf

Ik ga even bij je spieken.

Elisa202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:43

sigrid1182 schreef:
Nou als ik t zo hoor wil je veel veranderen...type en galop..vraag me af of ze geschikt is voor fokkerij.

Een goede correcte merrie is een noodzakelijk basis voor fokken met merrie is mijn mening.

Want drs hengsten zijn vierkantstypqe hengsten, met meeste gewicht tussen de schouders met trechtervormige ribbenkast en geen kracht in achterbeen.

Zelf zou ik voor een bewezen springhengst in fokkerij gaan, correct harmonieus gebouwd, rechthoeksmodel, holsteins bloedlijn!

Bedankt! Ik wil met haar fokken omdat ze een gouden karakter heeft en fijn bewerkbaar is. Het veulen zal ook voor mezelf zijn. Het is zeker geen verkeerde merrie.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:22

Eyecatcher. Vivaldi verbetert de bovenlijn en het voorbeen van jou merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:59

Vivaldi verbeterd nooit een bovenlijn...maar goed, met de bovenlijn van deze merrie is niks mis.

Glamourdale kan grootramigheid en een goede galop mee brengen maar heeft zelf ook een lang achterbeen en ik vraag me af of hij pit genoeg door vererft.

Wellicht is Five Star een optie, hele complete hengst met een zeer goede galop en fijne stap en draf en wat bloederiger dan de LLx Negro hengsten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:09

Mooie merrie, stond er niet helemaal goed voor op die keuringsfoto.

Ik zou haar dekken met Spielberg. Die verbetert zo ongeveer alles op jouw merrie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:10

sigrid1182 schreef:

Dressuurhengsten staan natuurlijk bij uitstek in het rechthoeksmodel en zeker niet in het vierkantsmodel. Dat was 25 jaar geleden.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:12

janderegelaa schreef:
Mooie merrie, stond er niet helemaal goed voor op die keuringsfoto.

Ik zou haar dekken met Spielberg. Die verbetert zo ongeveer alles op jouw merrie.

Inderdaad....mijn idee ook.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:27

Jou merrie heeft niet een te lang achter been!?! Maar is te kort voor waardoor zij een neerwaarts romprichting heeft. Daar naast is zij beknopt door zowel de sandreo als houston kant.

Ik zou kiezen voor een zeer bergopwaartse hengst met lengte.

Je kan kiezen voor het bloed van lordleatherdale en nakomelingen daar van. Maar hier komen ook zwaarder gebouwde types van wat dus het ene deel wel versterkt qua beweging maar de bouw zal niet heel veel verbeteren. Daar naast geeft Negro ze ook nog wel popperig.

Spielberg zoals mijn voorganger zegt is ook een optie, alleen vind ik die te kort hebben in de draf.

Desperado zou kunnen maar geeft een wisselend achterbeen.

Feel good heeft een hele sterke galop maar zal de bouw niet verbeteren.

Ferdeaux of Estoril zijn mijns inziens ook sterke opties.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:25

Spielberg zou ik niet doen, dan ga je intelen op Sandro Hit en dat lijkt mij verre van verstandig.

Ik ga er eens ff over nadenken, in principe ga ik met Sigrid mee dat Holsteins bloed wel erg goed zal passen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:10

janderegelaa schreef:
sigrid1182 schreef:

Dressuurhengsten staan natuurlijk bij uitstek in het rechthoeksmodel en zeker niet in het vierkantsmodel. Dat was 25 jaar geleden.

Nou dan verschillen we van mening, en dat kan...

en wat jij ik me wel afvraag, welke nederlands gefokte dressuurhengsten er 25 jaar geleden waren dan?

En dan bedoel ik niet ferro en cocktail bv, want dat waren gewoon spring gefokte paarden!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:25

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:37

janderegelaa schreef:

Ik snap wel wat Sigrid bedoelt. Ik kan me ook niet vinden in jouw uitspraak dat de hedendaagse dressuurpaarden rechthoekig van model zijn. Ik vind ze te kort en te hoogbenig (vaak inclusief iele pootjes en mini-hoefjes). Het is een wonder dat men er nog een zadel op kwijt kan.

Het artikel is leuk. Maar zeggen dat je bepaalde waardes nastreeft en het ook daadwerkelijk doen... Dat is nogal een verschil.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:41

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:55

Ze hoeven er niet op te rijden.

Hengsten worden alleen maar goedgekeurd als ze in het rechthoeksmodel staan.

Elisa202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 21:12

newt schreef:
Jou merrie heeft niet een te lang achter been!?! Maar is te kort voor waardoor zij een neerwaarts romprichting heeft. Daar naast is zij beknopt door zowel de sandreo als houston kant.

Je kan kiezen voor het bloed van lordleatherdale en nakomelingen daar van. Maar hier komen ook zwaarder gebouwde types van wat dus het ene deel wel versterkt qua beweging maar de bouw zal niet heel veel verbeteren. Daar naast geeft Negro ze ook nog wel popperig.

Spielberg zoals mijn voorganger zegt is ook een optie, alleen vind ik die te kort hebben in de draf.

Ik ga de hengsten eens bekijken, bedankt alvast!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:40

Olympia96 schreef:
janderegelaa schreef:

Ik snap wel wat Sigrid bedoelt. Ik kan me ook niet vinden in jouw uitspraak dat de hedendaagse dressuurpaarden rechthoekig van model zijn. Ik vind ze te kort en te hoogbenig (vaak inclusief iele pootjes en mini-hoefjes). Het is een wonder dat men er nog een zadel op kwijt kan.

Het artikel is leuk. Maar zeggen dat je bepaalde waardes nastreeft en het ook daadwerkelijk doen... Dat is nogal een verschil.

Leg er een meetlat langs. Als de schofthoogte lager is dan de lengte van het lichaam staat hij in het rechthoeksmodel. Meten is weten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:40

Elisa202 schreef:
newt schreef:

Ik ga de hengsten eens bekijken, bedankt alvast!

De mening over de draf deel ik echt niet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:01

Citaat:
Leg er een meetlat langs. Als de schofthoogte lager is dan de lengte van het lichaam staat hij in het rechthoeksmodel. Meten is weten.

Heb je dat wel eens gedaan?
Ik wel namelijk. Van alle kwpners die ik gemeten heb was er maar 1 langer dan de schofthoogte. Dat is een kortbenig paard van 163 met dekenmaat 205.
Dus de term rechthoeksmodel klopt eigenlijk helemaal niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:30

Ik heb het meer dan eens gedaan zelfs.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:05

Ik zou om galop te verbeteren ook voor een springhengst gaan
Vivaldi zou ik niet doen door bepaalde dingen die hij doorfokt

Golddigger vind ik een gave jonge hengst kreeg goede cijfers maar daar is verder nog niks over kwa doorfok omdat hij afgelopen hengstenkeuring pas goed gekeurd is

En firestone is ook nog een jonge hengst maar al hele mooie veulens van gezien
Kwa beweging en zover je dat bij veulens al echt goed kan zien ook kwa bouw

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:14

janderegelaa schreef:
Ik heb het meer dan eens gedaan zelfs.

En haalden alle paarden die door het kwpn als rechthoeksmodel omschreven waren het ook daadwerkelijk?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:23

Het achterhaalde modelplaatje van het KWPN neemt toch niemand meer serieus. Hoogbenig, lang voorbeen enz enz. Geen een paard welke GP loopt op dit moment voldoet aan dat plaatje.

Gewoon je eigen hoofd gebruiken en volgen.