Hengst voor Welsh NWR merrie v. DGR Nor or Never

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby_KR

Hengst voor Welsh NWR merrie v. DGR Nor or Never

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 12:52

Hallo allemaal,

Momenteel kom ik er niet helemaal uit wat betreft hengstkeuze voor mijn welsh merrie.
Misschien hebben jullie goeie suggesties?

Wat info van de merrie:
v. DGR Now or Never
mv. Oakley (C) Bubbling Bobbety

stokmaat +/- 1.44m

Verbeterpunten:
- Meer beweging
- Merrie is wat lang gelijnd
- zeker niet inleveren op stokmaat, mag zelfs best iets groter(max. 1.48)
- Is wat gevoelig qua karakter, dus liever niet een té sensibele hengst. Al zijn al haar nakomelingen tot nu toe erg makkelijk in de omgang.

Afbeelding

Afbeelding

petraaken

Re: Hengst voor Welsh NWR merrie v. DGR Nor or Never

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:27

Moet het een Welshhengst zijn of zoek je ook iets van andere stamboeken?

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:27

Als je een echt passende hengst buiten het stamboek weet, wil ik daar best over nadenken. Het liefst heb ik wel een Welsh hengst :)

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:34

Stal Nieuwmoed in Vorden heeft een aantal mooie NWR hengsten. Orchard Boginov, Orchard Red Prince, Bijsterhof’s Diamond Dancer, Kooihuster Melle en de jonge hengst Bijsterhofs Vivaldi.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:39

Ja dat weet ik.
Helaas hebben de beide Bijsterhof's hengsten allebei Now or Never als opa, dat is ook de vader van mijn merrie. Dat wordt hem dus niet.

Kooihuster Melle ben ik niet zo'n fan van.

Orchard Red Prince wel, maar zou die niet te lang gelijnd zijn voor mijn merrie?
Qua beweging zou hij mijn merrie wel kunnen verbeteren denk ik zo.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:56

Wij hebben een Boginov x orchard d'avranches die valt mee, die is niet heel lang gelijnd. Is Boginov misschien een optie? Heb je wel enorm mooi gefokt qua bloedlijnen. Al komt wel OAKLEY BUBBLING BOBBETY in Boginov terug maar als vader van zijn oma. Een beetje inteelt moet kunnen denk ik. Staat jouw merrie op all breed pedigree dan zou kan je dit beter uitzoeken.
Orchard Red prince is te lang gelijnd denk ik, ook nakomelingen die ik heb gezien zijn wat langer gebouwd volgens mij.
Je merrie heeft een mooie afstamming met de Goede Ree Now or Never, nu nog een mooie welsh hengst vinden die dit bloed niet heeft. Best moeilijk, de beste hengsten hebben dit vaak er wel in.
Je kan ook richting het bloed van Bodo gaan, hij is zelf niet meer beschikbaar maar zijn vader denk ik nog wel. Coelenhage's Purioso. Een zoon van Bodo, bijvoorbeeld Leuns Veld's Winston is misschien ook wat.
Wil je helemaal nieuw bloed kan je naar King William kijken, staan bij Boeve op de site en Leuns Veld's Winston staat hier ook op.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 14:09

Dankjewel voor je reactie!

Dit is haar afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/kielsho ... ees+daizzy

Het is inderdaad wel een mooi gefokte merrie. Ze komt uitdezelfde merrie als de goedgekeurde Kielshoop hengsten.
Misschien handig om er nog even bij te vertellen, ze heeft al 3 veulens gehad. Twee merries van Bolero(ook v. Boginov) en dit jaar heeft ze een mooi hengstveulen van King William.
Nu ben ik heel tevreden over het KW veulen, maar vind het leuk om toch weer iets anders te proberen dit jaar.

Purioso is dit jaar helaas niet beschikbaar in Nederland.
Leuks Veld's Winston ben ik niet zo kapot van. Wel ben ik aan het nadenken over Leuns Veld's Lord, zou dat een goeie combi kunnen zijn? Ik ken hem alleen maar van foto's, dus vind het lastig om hem te beoordelen qua beweging. Natuurlijk heeft hij wel veel bewezen nakomelingen, die heel goed kunnen bewegen. Daarnaast is het geen NWR hengst, dus zal het een WPBR veulen worden. Welke wel weer NWR ingeschreven kan worden op 3-jarige leeftijd, als ik het goed begrepen heb.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 14:40

Dit is haar 1ste veulen, v. Bolero
Afbeelding

Dit is haar 2de veulen, v. Bolero
Afbeelding

Dit is haar veulen van nu, v. King William
Afbeelding

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:48

Oe wat fokt ze chique koppies <3 <3

En Orchard Fendt/Woodstock? Is een slag groter en doet het gewoon super in de sport.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:51

Ik heb totaal geen verstand van Welsh pony's, maar ik zag hier op bokt al een aantal heel mooie veulens van Sfeerwolde's VIP voorbijkomen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:08

Spring Star's Simba ? van ollie1 hier op bokt, vind die hengst van haar erg mooi en denk dat die de lange lijn in de bouw bij jouw merrie in t veulen wel eruit haalt iets. Weet alleen niet hoe t zit kwa dekkingen met hem.

Of Orchard Limb-Lopper ? ( http://stoeterijbaccarav.vpweb.nl/welsh-hengst )
Dat is een valk hengstje van 1.46.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:00

Woodstock is inderdaad ook nog een optie, alhoewel ik hem wel heel erg 'paardachtig' vind...

Steerwolde's Vip vind ik ook zeker een hele mooie hengst, maar hij is alleen maar beschikbaar via diepvriessperma(geruind). Dat durf ik niet te gokken, ze wordt gewoon bij mij thuis geïnsemineerd. Dan kan ik helaas niet vaak genoeg scannen om zo dicht mogelijk bij de eisprong te zitten.

Spring Star's Simba is een Welsh B, dat valt dus af. Bovendien is hij al een hele tijd ruin.
Limb-Lopper is niet helemaal wat ik zoek, sorry.

Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over Leuns Veld's Lord?

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.
Als er nog meer suggesties zijn, hoor ik het graag!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:02

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:15

Woodstock heb ik meerdere malen in het echt gezien en hij toont echt als een paard. Echt een super gave pony en hij beweegt enorm maar de kans is groot dat je een E pony krijgt en dat zou zonde zijn.
Wat een prachtige veulens heb je er al uit gefokt! Vooral de king William is prachtig!
Als je er niet uit komt zou ik daar nog een keer voor kiezen.
Leuns veld lord heb ik nog nooit in het echt gezien en ook geen nakomelingen dus daar kan ik helaas niks over zeggen.

Ik weet er nog een die het nu een ongelooflijk goed doet in de sport! Pippins pride, staat op de site van turfhorst. Die pony is prachtig gebouwd voor jou merrie, ook mooi bloed bij jou merrie. Ik denk dat echt heeel leuk gaat uitpakken!!

Edit: coelenhage's promise is misschien ook wat, vooral qua bouw, mooie kleur, ook goede gangen en mooi bloed

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:21

Prachtige merrie! Mijn merrie is ook een NWR, en is gedekt door King William. Een prachtige hengst met goede bewegingen! Goed karakter ook, en 1.48 volgens mij. Mijn merrie heeft er dit jaar ook een veulen van lopen, nu nog lichtbruin, maar ze wordt heel donker
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:38

Oe Pippin's Pride is inderdaad ook heeel gaaf :~

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:30

LarissaJulia leuk veulen hoor:) Zoals je hierboven kon lezen heeft mijn merrie op het moment ook een hengstveulen van King William aan de voet ;) Ben ik zeer tevreden over!

Bedankt weer voor je input Fleur! Ben ook heel blij met alle veulens die ze al gegeven heeft, heb ze allemaal nog, oeps!
Pippin is zeker ook het overwegen waard!
Coelenhage's promise heeft natuurlijk een mooi kleurtje, maar zou hij mijn merrie qua bouw en vooral qua beweging kunnen verbeteren?

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:31

Ruby_Stables schreef:
LarissaJulia leuk veulen hoor:) Zoals je hierboven kon lezen heeft mijn merrie op het moment ook een hengstveulen van King William aan de voet ;) Ben ik zeer tevreden over!

Bedankt weer voor je input Fleur! Ben ook heel blij met alle veulens die ze al gegeven heeft, heb ze allemaal nog, oeps!
Pippin is zeker ook het overwegen waard!
Coelenhage's promise heeft natuurlijk een mooi kleurtje, maar zou hij mijn merrie qua bouw en vooral qua beweging kunnen verbeteren?

Ik denk het wel dat promise je merrie kan verbeteren maar ik heb lichte voorkeur voor pippins pride :D

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:15

Coelenhage's Promise is verhuurt naar België.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:39

Ik ben bij de slotkeuring geweest van de jonge Welsh Hensgten van 2015.

Westerhuis Zorro (brouwershaven Diamond Hit x Kielshoop Honneyhill) sprak mij daar zeer aan en kwam ook met goede punten. Veel beweging, onwijs stabiel al in zijn zelfhouding en mooi exterieur.

Vigaro (Heidehof's Don Diego X Bodo) had een super draf, toonde onder het zadel wel wat jeugdig, zijn galop was nog erg uit elkaar, wat minder nog in aanleuning en zoekend. Maar wel een pracht van een vos die men de juiste training er ook wel komt.

Vivaldi vond ik ook een kwaliteitvol paardje, maar die valt af vanwege de bloedlijn.

Wij zullen volgend jaar 2 veulens van Red Prince krijgen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:39

Ik zeg natuurlijk pippin's Pride A.T. :D denk dat dat heel fijn past bij jouw merrie!
Ook vind ik speyksbosch Dickens een gave hengst met veel uitstraling.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:50

Wederom dank voor alle input, ben ik heel blij mee!

Cheyenne, Westerhuis Zorro valt helaas ook af. Kielshoop Honeyhill is de broer van mijn merrie. Verder vind ik Vigaro niet zo'n geweldige pony, wel kan hij bewegen!

Haha Anouk, verrassend ;)
Je noemt precies de twee hengsten die nu bovenaan mijn lijstje staan.
Pippin's Pride is een mooie complete hengst, al ben ik wat minder enthousiast nu ik het dekgeld weet :+ Hij presteert natuurlijk goed in de sport, wat ook heel wat waard is. Het probleem zit m er voor mij in dat er nog een heleboel kosten bijkomen, aantal keer scannen en verzenden. Wel nog steeds het overwegen waard.

Dickens is een fantastische hengst, wat mij betreft de meest opvallende NWR hengst van afgelopen hengstenkeuring. Wat alleen een issue is, is dat hij van Marvin is, welke weer van NON is en NON is weer de vader van mijn merrie. Dat is dus behoorlijke lijnenteelt. De vraag is of ik dat aandurf? Hoe denken jullie daarover?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:04

We hebben dezelfde smaak. :)
Ik hou niet zo van lijnenteelt, of ik ervoor zou kiezen vind ik lastig.. Dickens is echt heel gaaf. Maar misschien dan toch voor pippin's Pride gaan?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:38

Ik vind pippin's Pride A.T. ook zeker een overweging waard om te proberen!
Dickens vond ik ook erg leuk afgelopen HK maar dan zit je idd met de Marvin erachter al hou ik echt van Marvin bloed maar niet van lijnteelt dus ik zou persoonlijk niet voor kiezen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:39

Desperado of Veenstra Grapjas misschien?

Al blijf ik pippin's Pride A.T. 1 van de betere hengsten momenteel vinden, ook niet gek dat dekgeld hoger is pony wint alles wat er te winnen valt momenteel haha