Schimmel kruising

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmyKabal

Schimmel kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 19:46

Hoi hoi

Ik weer niet het hier goed staat, maar ik zou graag weer een veulen van mijn merrie willen.

Nu hou ik enorm veel van knabstruppers en appaloosa's.. Maar.. M'n pony is een schimmel, dus een dominante kleur. Zou dit dan alsnog kunnen dat ik dan een 'gekleurd' veulen zou krijgen?

Ook Friezen vind ik wat hebben, heb vaker gelezen dat er dan witte/schimmel Friezen ontstaan. Klopt dit?

Alvast bedankt!
groetjes Amy

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:49

AmyBaltus schreef:
Hoi hoi

Ik weer niet het hier goed staat, maar ik zou graag weer een veulen van mijn merrie willen.

Nu hou ik enorm veel van knabstruppers en appaloosa's.. Maar.. M'n pony is een schimmel, dus een dominante kleur. Zou dit dan alsnog kunnen dat ik dan een 'gekleurd' veulen zou krijgen?

Ook Friezen vind ik wat hebben, heb vaker gelezen dat er dan witte/schimmel Friezen ontstaan. Klopt dit?

Alvast bedankt!
groetjes Amy

Bij een veulen van jouw merrie heb je dan 50 % kans op schimmel :), en 50 % dat hij/zij geen schimmel wordt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:49

je moet je merrie hiervoor op kleur laten testen. Ook de hengst moet je laten op kleur testen (goedgekeurde hengsten zij dit vaak al), en dan kan je met ene kleurcalculator de kleurkansen berekenen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:50

nienke555 schreef:
AmyBaltus schreef:
Hoi hoi

Alvast bedankt!
groetjes Amy

Bij een veulen van jouw merrie heb je dan 50 % kans op schimmel :), en 50 % dat hij/zij geen schimmel wordt.

zo simpel ligt dit niet. Dit hangt ook van haar andere kleurgenen en van de genen van de hengst af

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 19:50

Zoe_97 schreef:
je moet je merrie hiervoor op kleur laten testen. Ook de hengst moet je laten op kleur testen (goedgekeurde hengsten zij dit vaak al), en dan kan je met ene kleurcalculator de kleurkansen berekenen

Grappig, wist niet dat dit kon. Dankje!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:54

Schimmel op zichzelf is geen kleur. Iedere schimmel heeft een basiskleur: zwart of vos. Bruin is zwart met agouti.
Het zou kunnen dat je merrie 100% schimmel vererft (net als bv de hengsten Uniform en Casco), maar het zou ook kunnen dat ze een veulen krijgt zonder het schimmelgen. http://www.appaloosa-stamboek.com/kleureng.htm
Hoe groot is je pony en wat is je doel met het veulen?
Kruisingen zijn altijd een verrassing.

Ireen_

Re: Schimmel kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:05

Weet je welke kleuren de ouders van je merrie hebben?
Een van beide zal schimmel zijn. Als de ander geen schimmel is heb je met jouw merrie 50% kans op een schimmel veulen (mits de hengst ook een ander kleurtje heeft dan schimmel).

Als beide ouders van jouw merrie schimmel zijn moet je laten testen om het te weten, mogelijk zal jouw merrie dan alleen schimmel veulens kunnen geven.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 17:00

Ik weet niet wie haar ouders zijn. Ik heb haar vorig jaar drachtig gekocht, en de vader was onbekend en er kwam een vos-bont veulen uit.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:27

Haar veulen is niet gaan schimmelen?
Dan is ze heterozygoot voor schimmel, je hebt dan 50% kans op een schimmel veulen als je met een ander kleurtje dekt

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 09:32

het is inmiddels een jaarling, en is nogsteeds bont :)

dassenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:39

Ik heb ooit gehoord dat er alleen een schimmel uit kan komen als 1 van de ouders ook schimmel is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:38

Dat is niet waar dassenkop, als het ouderdier heterozygoot is heb je 50% kans, homozygoot is het we;l 100% schimmel. met 2 schimmelouders heb je 75% kans op schimmel als ze heterozygoot zijn,

Amy's merrie is homozygoot want die heeft al een niet schimmelend veulen gekregen. Amy je hebt dus 50% kans op schimmel. Als je een hengst met een kleur gebruikt heb je vaak 50% kans op kleur en daarover heen dus weer die 50% kans schimmel.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:49

Een kleurentest laten doen via Amerika, is goedkoper dan via Nederland. Weet alleen even de website niet meer maar miss dat een andere bokker erop komt. :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:56

animalgenetics.us

maar ze heeft weinig aan een kleurentest denk ik, dat de merrie heterozygoot is weet ze al.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:53