Mijn KWPN-merrie is door een chronische blessure (slijmbeursontsteking) niet meer geschikt voor de sport. Ik wil haar graag proberen drachtig te krijgen, zodat ze als fokmerrie verder kan. Nu ben ik zelf niet thuis in de fokkerij, dus ik zou graag advies krijgen voor een geschikte hengst van de mensen die hier meer verstand van hebben.
Het gaat om een 12-jarige merrie met de afstamming Regino Adelheid (v. Animo) x Ekstein.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/652463

Recente standfoto (hier al uit conditie door blessure)

Foto tijdens merriekeuring 2013

De merrie heeft een PROK predikaat en is opgenomen in het stamboek in juni 2013. Ze heeft 60 punten gekregen voor haar exterieur. Ze is 1.66m hoog. Als aanmerking heeft ze dat ze wat kortbenig is. Ze staat in het rechthoeksmodel. Tijdens de keuring omschreven als een degelijke merrie, die iets meer uitstraling zou mogen hebben. Voor het springen heeft ze 70 punten gekregen (galop 70; reflexen 65; techniek 65; vermogen 70).
Haar sterkste punt is haar karakter. Ze is werkwillig en heeft een super instelling op concours. Ze denkt mee in het parcours en geeft dat beetje extra. Ze is in een jaar van de B naar het M-springen gegaan, ondanks haar onervaren ruiter. Ze had gemakkelijk haar sport-predikaat behaald als ze niet geblesseerd was geraakt.
Haar exterieur is van het ouderwetse type, ze is wat grof en heeft een groot hoofd. Niet het exterieur van een modern sportpaard wat ze graag op de keuringen zien. Toch denk ik dat ze wat toe kan voegen aan de fokkerij vanwege haar perfecte instelling en haar vermogen met springen.
Ik ben op zoek naar een hengst die ook over een extreem goede instelling beschikt, omdat ik dat graag verankerd zou hebben in een nakomeling van mijn merrie. Qua exterieur weet ik niet goed waar ik op moet letten, mogelijk een meer hoogbenige hengst. Een te slank gebouwde hengst lijkt me niet passend, omdat dat teveel afwijkt van de bouw van mijn merrie.
Hieronder een filmpje van een M-parcours.
Willen jullie met mij meedenken? Alvast bedankt!