welke hengst voor hafxdraver

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

welke hengst voor hafxdraver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 00:45

Ik ben rustig op mijn gemak aan het kijken voor een hengst die mijn merrie sterk kan verbeteren.

Het gaat om een haflinger x draver merrie van 1.49

de punten die verbeterd moeten worden zijn vooral dat ze een kort voorbeen heeft en een korte hals. hoofd mag wat chiquer en het veulen mag zeker meer maat krijgen. ik zat zelf te denken aan een Fries (meer lengte in het voorbeen hals enz. of toch een kleine kwpner hengst.

het heeft geen haast allemaal Ik wil alleen kijken wat er mogelijk zou zijn.

Afbeelding

het veulen kan gewoon hier blijven is voor mezelf .

Muppett

Re: welke hengst voor hafxdraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 00:53

Je paard is flink overbouwd of vertekent die foto nou zo?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:51

Ja,..ik zal de party-pooper wel weer zijn maar ik vind dat je met deze merrie niet moet fokken.

Ze heeft exterieurmatig echt een aantal punten die je niet zomaar in een volgende generatie weg hebt gepoetst en dan maakt ook nog eens dat doordat ze een kruising is de uitkomst veel onzekerder is. (een kruising van 2 verschillende types)

Ze heeft inderdaad een korte hals die horizontale aangezet is met een korte nek en zware kaak. Ze heeft een neerwaartse romprichting en een erg sterk afhangend kruis. Ze lijkt ook een minder spronggewricht te hebben maar dat kan op de foto vertekenen. Voorstand vind ik ook niet heel correct lijken.
Begrijp me niet verkeerd. Je merrie heeft ook zat positieve punten maar de genoemde exterieurkenmerken zijn punten die voor een paard waarop gereden wordt gewoon echt minder handig zijn.

Ga je wel fokken,..neem dan zeker geen Fries. Die hebben namelijk ook een sterk afhangend kruis. (een schuine kont dus)
Neem een hengst die een zeer correcte beenstand heeft, een verticale hals en een recht kruis.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:42

Ik ben ook van mening dat je met dit dier niet moet willen fokken. Of nou ja, vermeerderen. Ook al wil je het veulen zelf houden weet je niet hoe het dier gaat worden. Of het karakter wel met jou klikt etc, etc. Je wilt ook meer maat, chiquer hoofd en nog veel meer. Dat is gewoon niet haalbaar. Ge lekker op zoek naar een veulen die dat al heeft ipv zelf te gaan fokken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 10:33

Oké dat zijn wel eerlijke en duidelijke reacties :) fijn ook dat ze goed uitgelegd zijn . beter gewoon een veulen kopen dus :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:42

little_birdy schreef:
Oké dat zijn wel eerlijke en duidelijke reacties :) fijn ook dat ze goed uitgelegd zijn . beter gewoon een veulen kopen dus :)

Ja dan kan je precies kopen wat je leuk vind.

En hou dan rekening met het exterieur en afstamming van het veulen als je ooit wil fokken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:41

Ook mijn eerste ingeving was; hier moet je niet mee willen fokken. Hoe l*llig dat ook klinkt. Ik ga dan ook met mijn voorgangers mee.
Tel daarbij op dat er al zo'n overschot is van paarden, en wat jij graag wil (en wat deze merrie zeker nodig zou hebben) is al zoveel, daar heb je nooit zekerheid van. Fokken blijft immers gokken, met daarnaast nog alle risico's er bij voor zowel merrie als veulen. Daarbij kan niemand garanderen dat men een paard/veulen altijd zal aanhouden; tijden veranderen soms, en soms móet je wel verkopen. Heb je dan iets wat niet goed in de markt ligt, tsja dan geraak je er al bijna niet meer af.

Ik vind dat je heel sportief reageert. Inderdaad; koop een paard/pony/veulen er bij. Kun je alles bepalen, exterieur en bouw maar ook geslacht en kleur, karakter, etc.

Je zal vast heel blij zijn met je merrie, het is een bijzondere kruising, maar heeft eigenlijk alles qua bouw wat je juist niet zou willen. Blijf lekker van haar genieten zoals ze is, en koop er dan gewoon iets leuks bij. Niet iedere merrie is een geschikte fokmerrie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:09

Eens met mijn voorgangers. Het zal vast een heel lief en voor jou functioneel dier zijn, maar alleen al vanwege de ruglijn zou ik hier niet mee willen fokken. Een korte hals zie ik vaker bij haflinger-kruisingen. De maat zou ook een moeilijk verbeterpunt worden.

Nee, bij deze (verder leuke) merrie zou ik het fokken uit mijn hoofd zetten. Fijn dat je de reacties snapt!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 15:36

Is ook geen probleem :) zoals het er nu uitziet gaat ze toch verkocht worden voor een kleinere ruiter en ga ik op zoek naar een paard :)